Guia didàctica

Titol: L’època dels descobriments

Nivell educatiu al qual s’adreça: 6è d’E.P.

Objectius didàctics

  • Situar en el temps l’Edat Moderna
  • Conèixer les causes i els projectes que van portar a descobrir noves rutes comercials que van servir de base per al descobriment d’Amèrica.
  • Descriure el viatge de Colom a Amèrica i la volta al món de Fernando de Magalhaes.
  • Caracteritzar les formes de vida i la cultura dels pobles indígenes precolombins abans de l’arribada dels espanyols.
  • Conèixer alguns dels canvis introduïts pels espanyols a la cultura i a la societat dels pobles precolombins.

Competències i relació amb el currículum

Competència social i ciutadana

Conèixer els descobriments geogràfics i els avenços científics del segle XV

Explicar el descobriment d’Amèrica i el viatge de Magalhaes

Aproximar-se a la cultura dels pobles precolombins.

Descriure la conquesta i colonització d’Amèrica

– Coneixement i interacció  amb el món físic

Localitzar els territoris que comprenien les diverses civilitzacions precolombines a l’Edat Moderna.

– Competència pel tractament de la información i competencia digital

Interpretar informació continguda a mapes històrics, croquis i dibuixos.

Buscar recursos a la xarxa.

– Competència en comunicación lingüística

Expressar correctament la informació trobada i exposada, així com les opinions, respectant el torn de paraula.

Definir conceptes i elaborar diferents tipus de textos.

– Competència per aprendre a aprendre

Resumir i contestar qüestions sobre els continguts treballats per facilitar la seva assimilació.

Emprar els mapes conceptuals i resums per sintetitzar la informació.

– Competencia cultural i artística

Apreciar el valor artístic i cultural de les ciutats colonials.

– Competencia d’autonomia i iniciativa personal.

Valorar i expressar opinions personals sobre testimonis i documents relatius als grans descobriments.

– Competència matemàtica

Situar cronològicament els esdeveniments històrics estudiats.

Criteris d’avaluació

– Confirmar que enumeren les causes que van motivar els grans descobriments geogràfics dels segles XV i XVI

– Confirmar que estableixen la succesió de fets relacionats amb les expedicions que van ampliar el món conegut.

– Veure si reconeixen les característiques dels pobles precolombins.

– Observar si coneixen què va facilitar la conquista del Nou Món i com es va organitzar l’Amèrica colonial.

 

Seqüenciació d’activitats proposades

  1. Llegir i interpretar la presentació sobre les causes dels grans descobriments de l’època. la realitzarà el grup-classe conjuntament.
  2. Realitzar un mapa conceptual individual sobre les causes i conseqüències dels descobriments.
  3. Treball cooperatiu: fer recerca sobre un descobriment o avenç tecnològic de l’època, en petit grup, i realitzar una presentació.
  4. Treball cooperatiu: exposar la presentació a la classe i accedir a la resta de presentacions fetes.
  5. Realitzar les activitats corresponents als descobriments penjades al bloc, aquesta activitat es realitzarà per parelles a l’àrea d’informàtica.
  6. Visionat del video “El descobriment d’Amèrica”, de forma col.lectiva. Es comentarà el contingut del reportatge amb el grup-classe.
  7. Realització de l’activitat per PDI sobre l’Amèrica precolombina, la realitzarà el grup- classe conjuntament.
  8. Activitat avaluativa individual sobre els continguts treballats.

Atenció a la diversitat

Per realizar les diferents activitats es tindran en compte la diversitat de l’alumnat que hi ha a l’aula. El treball cooperatiu afavoreix aquesta atenció, es realitzaran grups de treball heterogenis.

Per realitzar les activitats interactives, es donarà més temps a l’alumnat que ho requereixi i  comptarà amb la direcció del mestre si és necessari.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *