Les paradoxes

Unitat didàctica: Les paradoxes

– Nivell educatiu : 5è d’EP.

– Objectius didàctics / Competències i relació amb el currículum

Aprofitar la capacitat de la contradicció per tal de cridar l’atenció a l’hora de d’arribar un missatge.

Valorar la contradicció com a manera xocant de presentar determinants missatges o continguts.

Adonar-se de la possibilitat del llenguatge d’incórrer en contradicció semàntica.

Comprovar l’ús que en fa la publicitat comercial.

Competències bàsiques:

– Tractament de la informació i competència digital

– Comunicativa, lingüística i audiovisual

– Aprendre a aprendre

– D’autonomia i inciativa personal

Ús de les TAC

Comptència 2: Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.

Competència 3: Utilitzar programes i aplicacions de creació de dibuix i edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment.

Competència 4: Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.

Competència 5:Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

– Seqüència d’activitats proposades.

Mirem uns quants exemples en què text i imatge es contradiuen. Provem de raonar on es troba el contrasentit. (Per grups. Posada en comú)

Veurem com podem modificar una imatge (amb el PaintShopPro) per tal de forçar aquestes contradiccions.

Buscarem en el seu entorn immediat imatges susceptibles d’esdevenir paradoxes (senyals de trànsit, indicacions, propagandes…), fotografiar o digitalitzar aquestes imatges, o cercar-les a través d’internet  i  fer les contradiccions amb l’ajut de l’ordinador.

L’opció que farem servir específicament serà el pinzell de clonació. Veurem com introduint una imatge a sobre de l’altra en una diapositiva de PowerPoint es poden fer efectes de superposició molt simples i efectius.

Buscarem també imatges que no incorporin una paradoxa en elles mateixes però que incorren en contradicció amb un text convencional que s’hi incorpori,

Muntarem una presentació amb PowerPoint amb aquestes petites animacions.

Totes les activitats es faran en grups heterogenis.

Criteris i sistema d’avaluació: 

Veure les relacions que s’estableixen entre el text i la imatge que l’acompanya.

Capacitat d’observar atentament i descriure amb detall el contingut d’una imatge i extreure’n després els valoracions oportunes.

Aprendre a utilitzar els elements que composen una imatge fixa separant els elements denotatius dels connotatius.

Aprendre a observar els elements que configuren el llenguatge publicitari.

Observació i anàlisis de missatges audiovisuals i debatre’n els continguts

Realització  d’exercicis de trucatge de les imatges per a entendre com es pot manipular la representació de la realitat

Educació inclusiva

Les activitats es treballen en grups. Els grups sempre seran heterogenis, perquè així entre ells es puguin ajudar.