LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

El punt i coma

USOS MÉS FREQÜENTS

El punt i coma marca una pausa més llarga que la coma i més curta que el punt. Però sobretot significa una estratègia entre aquests altres dos signes de puntuació, com fa veure M. Linares.

a) Sèries llargues

L’ús més clar del punt i coma és el que es troba en sèries llargues i complexes o amb altra puntuació interna. Vegem-ne els següents exemples:

Els components de la comissió es repartien d’aquesta manera: de França, 4; d’Anglaterra, 3; del Japó, 5, i d’Alemanya, 2.

És important destacar que l’últim punt i coma s’ha convertit en coma. El punt i coma és també un recurs per desfer l’ambigüitat que de vegades crea la conjunció però pel fet de poder anar anteposada i posposada. El problema creat a les primeres versions de l’exemple següent queda solucionat a les altres dues versions:

~No tenim aquest dret, però, això no obstant, sí que tenim el dret moral de fer-ho, i l’exercirem.
No tenim aquest dret; però, això no obstant, sí que tenim el dret moral de fer-ho, i l’exercirem.
~No tenim aquest dret, però això no obstant, sí que tenim el dret moral de fer-ho, i l’exercirem.
No tenim aquest dret, però; això no obstant, sí que tenim el dret moral de fer-ho, i l’exercirem.

b) Unió d’elements que mantenen una relació de proximitat

Entre els elements connectats per punt i coma hi ha d’haver una relació de proximitat; i el fragment de la dreta és una mena d’observació o comentari sobre el de l’esquerra: El punt i coma implica una certa relació de proximitat; si hi ha relació de proximitat i el fragment de la dreta és un comentari o observació sobre el de l’esquerra, hi haurà punt i coma; però si el segon fragment és més aviat un aclariment, una explicació, una conseqüència, o un resum del primer, aleshores s’hi escauen els dos punts.

c) Distinció entre el punt i coma i els dos punts

Moltes vegades, la distància entre aquests dos signes de puntuació és tan tènue que sovint es fa indistingible; sobretot si alguna raó externa pressiona a favor de l’un o en contra de l’altre. És una raó externa la que ens fa posar punt i coma a:

Per tant, el lector haurà d’aprendre a combinar les dues nocions: la d’unitat sintàctica i la d’unitat semàntica; i veurà que en molts casos aquest preval sobre aquella.

Enlloc dels dos punts:

Per tant, el lector haurà d’aprendre a combinar les dues nocions: la d’unitat sintàctica i la d’unitat semàntica: i veurà que en molts casos aquest preval sobre aquella.

Es tracta d’una convenció que diu que no hi pot haver dos punts dues vegades seguides sense que hi hagi puntuació forta (això és, punt o punt i coma) entremig.

ERRORS MÉS FREQÜENTS

a) Substitució per la coma

De vegades, s’utilitza erròniament la coma per separar dues oracions o dos períodes que guarden una certa relació de proximitat; això és, la frase de la dreta és el resum, la conclusió, la conseqüència, l’explicació o la demostració del que hem expressat en la frase anterior. El signe utilitzat hauria de ser el punt i coma; com veiem a continuació:

En la nostra teoria hi ha tres fletxes: la fletxa termodinàmica, la direcció del temps en la qual creix el desordre; la fletxa psicològica, la direcció del temps en la qual recordem el passat, i la fletxa cosmològica, la direcció del temps en la qual l’univers s’expansiona.

b) La no-utilització del punt i coma en enumeracions complexes

En enumeracions on cada membre està format per una o més proposicions que inclouen comes s’hauria d’utilitzar el punt i coma:

*Els coeficients de toponímia aràbiga donen aquesta escala: Girona, 7, Barcelona, 26, Lleida, 84, i Tarragona, 23.
Els coeficients de toponímia aràbiga donen aquesta escala: Girona,7; Barcelona, 26; Lleida, 84, i Tarragona, 23.

Un altre error molt freqüent és no convertir l’últim punt i coma en coma, com es veu en el següent exemple:

*Els components de la Comissió es repartiren de la següent manera: de França, 4; d’Alemanya, 3; i de França, 6.
Els components de la Comissió es repartiren de la següent manera: de França, 4; d’Alemanya, 3, i de França, 6.

EXERCICIS

1. Col·loca convenientment el punt i coma (;) i el punt (.) en els fragments següents:
Per veure-hi bé, vam treure dues taules grans al pati Però el temps es va enfosquir de seguida una gota de pluja va caure sobre un quadern vam tornar a entrar corrents

Una ampla casa vermella, amb cinc portes vidrieres, coberta de vinya verda, a l’extrem del poble un pati immens amb espai per a l’esbarjo i safareigs, que donava al poble a través d’un gran portalada pel cantó nord, una reixa que donava a la carretera que conduïa a l’estació, a uns tres quilòmetres al sud i, al darrere, els camps, jardins i prats que arribaven fins als afores… Aquest és el pla sumari d’aquesta casa on es van escolar els dies més turmentats i més estimats de la meva vida

ALAIN-FOURNIER, El gran Meaulnes. Eds. 62

En el moment de les postres veig que un dels presents cala foc en una cadira l’altre es posa a rompre els plats l’altre es tira a l’aigua amb l’abric posat el de més enllà llença la cafetera a la cisterna És una mena de follia frenètica, idiota i grotesca Aprofito un moment de confusió per fugir

JOSEP PLA, El Quadern gris. Eds. Destino

C El doctor entra i fa una salutació circular la seva mirada no s’atura en la dona, però certament ha reparat que hi ha un home que parla amb ella Avança fins al fons del local, donant l’esquena al bar fica una moneda en la màquina elèctrica

ITALO CALVINO, Si una nit d’hivern un viatger. Eds. 62 i «la Caixa»

2. Col·loca convenientment els dos punts, el punt i coma i el punt en els textos següents:

Els microbis i els virus són pertot arreu a l’aire, a l’aigua, als aliments Són sempre presents a la superfície de la pell i de les mucoses del nas, de la boca, de la gola i de les vies digestives però en molta gent resten inofensius perquè entre els éssers humans els uns són subjectes a certes malalties i els altres hi són refractaris Aquest estat de resistència ve d’una constitució especial dels teixits i dels humors, que priven la penetració dels agents patògens o els destrueixen quan ja han arribat és la immunitat natural, que preserva certs individus de gairebé totes les malalties i és una de les qualitats més precioses que l’home pugui desitjar No en sabem la naturalesa, però sembla dependre, alhora, de propietats d’origen ancestral i d’altres d’adquirides en el curs de la vida Hi ha races sensibles o resistents a certes malalties s’observen famílies receptives a la tuberculosi, a l’apendicitis, al càncer o a les malalties mentals i, al contrari, d’altres que resisteixen totes les malalties llevat de les degeneratives que sobrevenen amb la vellesa però la immunitat natural no és deguda, només, a la constitució hereditària, sinó també ve de la mena de vida i d’alimentació.

ALEXIS CARREL, L’home, un inconegut. Ed. Miquel Arimany

Ésser pobre té pocs avantatges, naturalment, però té aquest haver d’escoltar la gent Escoltar forma part de l’estratègia dels pobres No vull pas dir que s’hagi d’escoltar tothom s’ha d’escoltar qui convé Això sí s’ha d’escoltar bé o almenys causar la impressió que hom escolta bé S’ha de produir la impressió d’adhesió activa a la persona que parla es pot tenir el pensament onsevulla, però s’ha de causar la sensació de presència i d’adhesió a la persona que parla Això darrer és bastant senzill consisteix a mantenir una certa vivacitat en els ulls, mirar d’una manera tendra i amatent i fer, mentrestant, amb el cap, els moviments d’assentiment paral·lels a les coses que l’altra persona va formulant També és molt útil dir, de tant en tant «¿Vol fer el favor de repetir el que deia fa un moment? ¿Tindria l’amabilitat d’aclarir-me el concepte a què al·ludia fa un instant?» Els homes volen ésser escoltats És el que els agrada més

JOSEP PLA, El quadern Gris. Eds. Destino

REVISA LA TEVA PRÀCTICA

1. Per veure-hi bé, vam treure dues taules grans al pati Però el temps es va enfosquir de seguida una gota de pluja va caure sobre un quadern vam tornar a entrar corrents

Una ampla casa vermella, amb cinc portes vidrieres, coberta de vinya verda, a l’extrem del poble un pati immens amb espai per a l’esbarjo i safareigs, que donava al poble a través d’un gran portalada pel cantó nord, una reixa que donava a la carretera que conduïa a l’estació, a uns tres quilòmetres al sud i, al darrere, els camps, jardins i prats que arribaven fins als afores… Aquest és el pla sumari d’aquesta casa on es van escolar els dies més turmentats i més estimats de la meva vida

ALAIN-FOURNIER, El gran Meaulnes. Eds. 62

En el moment de les postres veig que un dels presents cala foc en una cadira l’altre es posa a rompre els plats l’altre es tira a l’aigua amb l’abric posat el de més enllà llença la cafetera a la cisterna És una mena de follia frenètica, idiota i grotesca Aprofito un moment de confusió per fugir

JOSEP PLA, El Quadern gris. Eds. Destino

C El doctor entra i fa una salutació circular la seva mirada no s’atura en la dona, però certament ha reparat que hi ha un home que parla amb ella Avança fins al fons del local, donant l’esquena al bar fica una moneda en la màquina elèctrica

ITALO CALVINO, Si una nit d’hivern un viatger. Eds. 62 i «la Caixa»

2. Els microbis i els virus són pertot arreu a l’aire, a l’aigua, als aliments Són sempre presents a la superfície de la pell i de les mucoses del nas, de la boca, de la gola i de les vies digestives però en molta gent resten inofensius perquè entre els éssers humans els uns són subjectes a certes malalties i els altres hi són refractaris Aquest estat de resistència ve d’una constitució especial dels teixits i dels humors, que priven la penetració dels agents patògens o els destrueixen quan ja han arribat és la immunitat natural, que preserva certs individus de gairebé totes les malalties i és una de les qualitats més precioses que l’home pugui desitjar No en sabem la naturalesa, però sembla dependre, alhora, de propietats d’origen ancestral i d’altres d’adquirides en el curs de la vida Hi ha races sensibles o resistents a certes malalties s’observen famílies receptives a la tuberculosi, a l’apendicitis, al càncer o a les malalties mentals i, al contrari, d’altres que resisteixen totes les malalties llevat de les degeneratives que sobrevenen amb la vellesa però la immunitat natural no és deguda, només, a la constitució hereditària, sinó també ve de la mena de vida i d’alimentació.

ALEXIS CARREL, L’home, un inconegut. Ed. Miquel Arimany

Ésser pobre té pocs avantatges, naturalment, però té aquest haver d’escoltar la gent Escoltar forma part de l’estratègia dels pobres No vull pas dir que s’hagi d’escoltar tothom s’ha d’escoltar qui convé Això sí s’ha d’escoltar bé o almenys causar la impressió que hom escolta bé S’ha de produir la impressió d’adhesió activa a la persona que parla es pot tenir el pensament onsevulla, però s’ha de causar la sensació de presència i d’adhesió a la persona que parla Això darrer és bastant senzill consisteix a mantenir una certa vivacitat en els ulls, mirar d’una manera tendra i amatent i fer, mentrestant, amb el cap, els moviments d’assentiment paral·lels a les coses que l’altra persona va formulant També és molt útil dir, de tant en tant «¿Vol fer el favor de repetir el que deia fa un moment? ¿Tindria l’amabilitat d’aclarir-me el concepte a què al·ludia fa un instant?» Els homes volen ésser escoltats És el que els agrada més

JOSEP PLA, El quadern Gris. Eds. Destino

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox