LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

EL PARÀGRAF

1. DEFINICIÓ

Ni tan sols la puntuació arriba a ser alhora tan important en l’escrit i tan desconeguda, com ho és el paràgraf. No és només que els manuals de redacció, amb alguna excepció, no en parlin, sinó que l’aprenent sol tenir poca noció o cap del que és, de què es compon i per què serveix: sol redactar a l’atzar, encetant i tancant paràgrafs sense pensar-s’hi gaire. Quina de les pàgines següents et sembla que està més ben escrita, millor ordenada? Quina creus que seria més fàcil de llegir?

La resposta més habitual sol ser la B, que és la que presenta un nombre de paràgrafs respecte a la pàgina, i de mida semblant. El full A provoca mandra de llegir fins i tot abans de poder veure cap lletra: aquests paràgrafs tan llargs fan la sensació d’atapeïment. Però la situació contrària, el full C, no és gaire millor: tants paràgrafs i tan curts semblen una llista deslligada d’idees on no hi pugui haver arguments elaborats. I segurament el full D és el que causa major desconfiança, per la variació desmesurada de mida dels paràgrafs, que insinua una possible anarquia estructural. El paràgraf serveix per estructurar el contingut de l’escrit i per mostrar formalment aquesta organització. Usat amb encert facilita la feina de comprendre; però si s’utilitza incorrectament o gratuïta, fins i tot pot arribar a entorpir la lectura.

Se sol definir el paràgraf com un conjunt de frases relacionades que desenvolupen un únic tema. És una unitat intermèdia, superior a l’oració i inferior a l’apartat o al text, amb valor gràfic i significatiu. Té identitat gràfica perquè es distingeix visualment en la pàgina.

En els escrits breus de dues pàgines o menys, el paràgraf esdevé transcendental, perquè no hi ha cap altra unitat jeràrquica (capítol, apartat, punt) que classifiqui la informació i, així, passa a ser l’únic responsable de l’estructura global del text. S’encarrega de marcar els diversos punts de què consta un tema, de distingir-ne les opinions a favor i en contra, o d’assenyalar un canvi d’enfocament en el discurs. D’aquesta manera, el paràgraf arriba a assumir funcions específiques dins del text: es pot parlar de paràgrafs d’introducció, de cloenda final, de recapitulació, d’exemples o de resum.

2. TIPOLOGIA

Ja a l’interior del paràgraf, se solen distingir diversos constituents: l’entrada inicial, la cloenda, el desenvolupament, els marcadors textuals, etc. L’element més important és la frase temàtica, que pot ocupar la primera posició i, per tant, introduir el tema o la idea central. Aquesta frase pot ocupar la primera posició, en aquest cas, parlem de paràgrafs deductius. També és possible que aquesta frase apareixi al final i ens trobem, per tant amb paràgrafs inductius; o fins i tot, pot aparèixer al mig del paràgraf i formar paràgrafs híbrids. Vegem-ne alguns exemples:

Paràgraf deductiu

Amb una setmana escassa de diferència s’han produït dues autèntiques desgràcies: la meva banyera perd aigua i Catalunya s’ha inundat. Ignoro si existeix alguna relació arcana entre un fet i l’altre, però ho dubto. L’única víctima de l’accident domèstic és la veïna de sota, o més concretament el sostre de la seva cambra de bany, que de sobte imita el sostre del Mercat de les Flors, només que amb bonys descolorits i sense firma. En canvi, les víctimes dels aiguats furiosos que acabem de rebre són múltiples i heterogènies, i van des d’un pastor de Montcada i Reixac fins a un superempresari d’una multinacional, els treballadors de la qual han fixat a tres quarts de quinze per culpa dels col·lapses de circulació.

Paràgraf inductiu

I així fins a l’infinit! Encara podríem fer altres modificacions més agosarades: introduir veus i personatges en la frase, transformar-la en distints tipus de text (telegrama, instància, poema…), utilitzar tipografies diferents, canviar-ne el to, l’humor, introduir ironia o ambigüitats, buscar antònims, etc. Com més rica sigui la capacitat de refer la frase amb noves idees, més fàcil serà redactar i més creativa serà l’escriptura.

Paràgraf híbrid

Un bon cuiner sap preparar el bacallà amb receptes ben distintes i una violinista pot executar la mateixa partitura amb variacions infinites. Nosaltres de quantes maneres diferents podem escriure el mateix missatge? Som capaços de dir el mateix amb altres mots, amb frases noves, amb estils i tons renovats? Qui pot dir el mateix amb altres mots és lliure d’escollir els que li agradin més per a cada ocasió, però qui té feina per enllestir una única versió esdevé esclau de les seves limitacions expressives i acaba repetint tics i vicis personals.

És possible que alguns paràgrafs no continguin la frase temàtica perquè es despren de la informació que presenta el paràgraf. Aquest tipus de paràgraf s’anomena implícit. Com a mostra:

Quan preguntes algú si li agrada escriure i què escriu, la conversa s’omple inevitablement de tòpics. Algú pot entendre escriure en el sentit literari, és a dir, si li agrada escriure contes, poemes o qualsevol altre text creatiu. Algú pensarà en les cartes i respondrà el més segur que no, molt rarament, perquè és més ràpid trucar per telèfon; i després comentarà que cada vegada llegeix menys.

Així mateix, la darrera frase pot tancar la unitat amb algun comentari global o una recapitulació que recuperi alguna dada rellevant. Entremig hi solen haver diverses frases que desenvolupen el tema i que a vegades poden estructurar-se amb marcadors textuals. Però rarament els paràgrafs contenen tots aquests elements a alhora i de manera tan evident. El més normal és que en tinguin algun o altre i encara més o menys amagats.

 

3. COM ES CONSTRUEIXEN?

El contingut també determina l’organització del paràgraf. Així, una argumentació requereix necessàriament tesi, arguments i potser també exemples, una narració ordena cronològicament les frases; una pregunta retòrica precedeix la resposta raonada; un contrast de dades (a favor / en contra, avantatges / inconvenients, positiu / negatiu) s’articula amb marcadors com d’una banda/ de l’altra, però, en canvi… I un paràgraf de llista de casos possibles, com és ara aquest, conté una introducció general i l’enumeració correlativa d’unitats.

Respecte a l’extensió que ha de tenir el paràgraf, no hi ha directrius absolutes. Varia notablement segons el tipus de text, les mides del suport (paper, línia i lletra) o el moment de la història. Una notícia de diari sol tenir paràgrafs més curts que un informe tècnic i encara més que un tractat de filosofia. Un mateix paràgraf escrit amb mides de lletra i de línia distintes canvia notablement de volum i pot resultar llarg o curt. En general, es recomana que els paràgrafs tinguin una mida mitjana de 100-150 paraules.

Un truc per poder controlar els paràgrafs és posar-los títol, resumir-ne el tema o la informació en dos o tres mots. Si els títols resultants no es trepitgen i guarden una bona relació de veïnatge els uns amb els altres; és a dir, si no hi ha forats en el desenvolupament del tema, ni repeticions, ni desordres, això significa que els paràgrafs tenen unitat significativa i que estan ben construïts.

En general, l’aspecte visual sembla imposar-se sobre les necessitats internes d’extensió. Importa sobretot que pàgina i paràgrafs tinguin bona imatge i convidin a llegir, com hem vist en el joc inicial. Per això, la recomanació més assenyada és que cada plana tingui entre tres i vuit paràgrafs, i que cadascun contingui entre tres i quatre frases, acceptant sempre totes les excepcions justificades que calguin. Sempre és difícil i perillós de reduir una recomanació a xifres absolutes.

 

3.1. Formes lingüístiques per relacionar paràgrafs: els connectors

Hi ha divesos connectors que marquen les relacions que s’estableixen entre paràgrafs:

 

a) INTRODUCCIÓ:

L’objectiu d’aques text és
Cal esmentar que ens proposem
Comencem indicant
Es preten
Com a introducció

b) ASSUMPTE NOU:

Per una banda
A més a més,
Pel que fa a
La qüestió següent
Un altre aspecte
Quant a

c) RESUM-CONCLUSIÓ:

En síntesi,
En conclusió,
Com a conclusió,
En resum,
En definitiva,
En suma,
En fi,
Podem concluir que
En conjunt,


d) REMISSIONS A ALTRES PÀRAGRAFS:

Como ja hem assenyalat,
Como ja hem comentat,
Reprenent el nostre tema central,
Como explicarem a continuació,

e) CORRELACIÓ O DISTRIBUCIÓ:

En primer lloc,
Per acabar,
Per començar,
Per finalitzar,
Especialment,
En principi,
Finalment,

3.2 Presentació gràfica

Els paràgrafs poden presentar-se gràficament de maneres diferents, de les quals en destaquem tres:

1. Paràgraf ordinari: comença sempre amb sagnat i l’última línia pot ser curta o llarga (i ocupar tot l’espai en blanc). És la forma més utilitzada en els textos manuscrits, com els exàmens escrits:

 

  1. Paràgraf alemany o modern: cap línia porta sangnat, i l’última ha de ser necessàriament curta, a no ser que els paràgrafs porten blanc de separació, ja que, de no fer-se així, la divisió en paràgrafs desaparexeria al no quedar clar el punto i apart si les líniess finals omplen tot l’ espai.

 

  1. Paràgraf francès: és la disposició inversa del paràgraf ordinari; és a dir, se sagnan totes les línias menys la primera; l’última pot ser llarga o curta. S’utilitza en diccionaris, índexs, bibliografies, quadres, apartats, etc. No pot usar-se en un text ordinari:

4. ERRORS MÉS FREQÜENTS

a) Desequilibris: Barreja anàrquica de paràgrafs llargs i curts sense raó aparent. No hi ha cap ordre estructurat: l’autor els ha marcat amb una forma atzarosa.

b) Repeticions i desordres: Es trenca la unitat significativa per causes diverses: idees que haurien d’estar juntes apareixen en paràgrafs diferents, es repeteix la mateixa idea en dos o més paràgrafs, dues unitats veïnes parlen del mateix tema sense raó perquè no puguin constituir un sol paràgraf, etc.

c) Paràgrafs-frase: L’escrit no té punts i seguit; cada paràgraf consta d’una sola frase, més o menys llarga. El significat es descompon en una llista inconnexa d’idees. El lector ha de fer la feina de relacionar-les i construir unitats superiors.

d) Paràgrafs amagats: L’escrit està ben ordenat a un nivell profund, però resulta poc evident al lector, que ha de fixar-s’hi molt per descobrir-ne l’estructura. El text guanyaria claredat si fes més evident l’ordre o, per exemple, si l’expliqués al principi.

e) Paràgrafs-totxo: Paràgrafs excessivament llargs que ocupen gairebé tota una pàgina. Adquireixen l’aparença de bloc (o totxo) espès de prosa i solen contenir diverses subunitats a l’interior. El lector a de capbussar-s’hi per separar-ne totes les parts.

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox