LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

Qüestionaris

COM HO FAS?

Assenyala una afirmació en cadascuna de les preguntes següents, segons com et comportis quan redactes. Anota les matisacions o els comentaris que faries en cada afirmació escollida, si no es correspon exactament amb la teva forma de treballar.

1) Buscar models:

a. Abans de començar a redactar, sempre busco i llegeixo textos semblants als que hauré d’escriure.
b. Algunes vegades busco models, quan he d’escriure algun tipus de text que no conec gaire.
c. Mai no busco ni llegeixo textos que pugui utilitzar de model.

2) Pensar en els meus lectors:

a. Penso en els lectors del meu text durant tot el procés de redacció.
b. Només penso en els lectors abans de començar a redactar.
c. Penso més en les idees que vull comunicar que en els meus lectors.

3) Buscar idees al principi:

a. Apunto les idees tal com se m’acudeixen.
b. Apunto les idees primer per a mi, amb les meves paraules, i després busco la millor manera d’explicar-les als lectors, amb les seves paraules.
c. Apunto les idees directament amb paraules i expressions que poden entendre els lectors.

4) Fer esborranys:

a. No faig esborranys; escric directament al full final i el corregeixo amb corrector líquid.
b. Faig un sol esborrany del text, que corregeixo abans de passar-lo en net.
c. Faig diversos esborranys que corregeixo força vegades, segons la dificultat del text.

5) Fer plans i esquemes i modificar-los:

a. Mai no faig esquemes o plans del text; en tinc prou amb una idea mental per començar a redactar.
b. Escric un esquema inicial que algunes vegades canvio quan redacto.
c. Sovint faig diversos esquemes i plans del text, que acostumo a modificar mentre escric, perquè se m’acudeixen idees noves.

6) Llegir mentre s’ escriu:

a. Sempre faig moltes pauses mentre escric, per llegir els fragments que ja he escrit.
b. Faig algunes pauses per llegir alguns fragments una o dues vegades.
c. No faig pauses mentre escric i poques vegades llegeixo el que he escrit abans d’acabar-ho.

7) Revisar la forma i el contingut:

a. Reviso sobretot la forma (estil, gramàtica, ortografia, puntuació) en paraules i frases.
b. Reviso sobretot el contingut (estructura, idees, sentit global) en oracions, paràgrafs i fragments extensos.
c. Reviso tant la forma com el contingut.
8) Escriure una idea:

a. Freqüentment reescric una idea de maneres diferents, canviant les paraules, el punt de vista, el to, etc.
b. Algunes vegades reescric una oració, quan no m’agrada la primera versió.
c. Gairebé mai modifico la primera versió d’una idea i, si ho faig, és per corregir-hi alguna falta.

9) Escriure en circumstàncies diferents:

a. Solc seguir sempre els mateixos passos en el procés de composició: generar i ordenar idees, redactar-les i revisar-les.
b. No sempre segueixo tots els passos, però mantinc sempre un mateix procés de treball.
c. Adapto la meva manera de redactar a les circumstàncies de cada moment

10) Consultar manuals:

a. Mai no consulto diccionaris, llibres de gramàtica o manuals. Tampoc no utilitzo verificadors gramaticals.
b. Consulto diverses vegades aquests manuals i sempre verifico la correcció amb verificadors ortogràfics d’ordinador.
c. Només en escrits difícils utilitzo manuals o verificadors ortogràfics.

PUNTUACIÓ

Per saber la puntuació que has obtingut, suma 2, 4 o 6 punts per cada pregunta, segons la valoració següent:

Preguntes a b c
1 i 3 4 6 2
2, 6 i 8 6 4 2
4, 5, 7 i 9 2 4 6
10 2 6 4

La màxima puntuació és 60 punts, que correspon a un redactor expert o competent , i la mínima 20 punts, que correspon a un redactor aprenent .

Redactor expert: En general, s’entén per experta la persona que per redactar desenvolupa un procés de treball complex, en què analitza els lectors, planifica el text, busca idees, fa esborranys, els revisa, etc. Per mitjà d’aquest procés, aquesta persona aconsegueix produir escrits coherents, clars i correctes, que el lector entén sense gaire dificultat.

Redactor aprenent: Al contrari que l’anterior, acostuma a produir escrits amb diversos problemes (incorreccions lingüístiques, ambigüitats, incoherències) perquè escriu de forma molt més ‘simple’, apuntant al paper allò que li passa pel cap a mesura que ho va pensant, sense corregir, sense planificar el text; l’aprenent acostuma a creure que escriure és una activitat ‘espontània’ semblant a parlar.

Segons si la puntuació que has obtingut s’aproxima més a un extrem o a un altre, pots concloure que la teva forma de redactar es més o menys experta. La prova es basa en investigacions realitzades sobre les habilitats que utilitzen redactors experts i professionals quan escriuen, i et pot ajudar a millorar la forma d’escriure.

EL RAONAMENT DE LES PREGUNTES

Llegeix i comenta amb un company els raonaments següents, que corresponen a les preguntes de l’exercici anterior. Com et comportes tu en cada cas, com un expert o com un aprenent?

1. Buscar models . En algunes situacions, buscar models (exemples d’allò que s’ha d’escriure: textos ja elaborats, formularis, esquemes) per copiar o adaptar pot ser una bona estratègia per facilitar el procés de composició.

2. Pensar en els meus lectors . Els redactors experts tenen molta més consciència de la seva audiència que els aprenents. Els experts pensen en els seus lectors durant tot el procés d’elaboració del text: valoren què saben, què volen saber, com reaccionaran davant el text, quan ho llegiran, etc. Pensar en els possibles lectors és una bona estratègia per millorar la redacció.

3. Buscar idees al principi . Buscar idees per a l’escrit és una activitat diferent de redactar cada idea amb les paraules i expressions que puguin entendre els lectors. Els redactors experts coneixen aquesta distinció i acostumen a realitzar les dues feines per separat: per una banda, busquen idees i, per l’altra, les redacten amb el llenguatge que requereixi cada lector. Intentar fer les dues coses alhora és més difícil.

4. Fer esborranys. Els redactors experts tenen un procés de redacció més sofisticat i acostumen a produir més esborranys que els aprenents: llistes, esquemes, guions, correccions, reformulacions, etc. Els aprenents prescindeixen d’esborranys i revisions i, sovint, intenten escriure directament la versió final en un full en net.

5. Fer plans i esquemes i modificar-los . Els experts fan més plans que els aprenents i també els modifiquen amb més freqüència i profunditat mentre escriuen. A més, aprenen mentre escriuen i aprofiten tot el que aprenen per millorar el text. Els aprenents senten mandra de modificar el que ja han començat i acostumen a no fer-ho.

6. Llegir mentre s’escriu. Revisar un escrit requereix interrompre’n la redacció i llegir el que s’acaba d’escriure per confirmar que és realment el que es volia dir. Els redactors experts es caracteritzen per realitzar aquesta operació moltes més vegades que els aprenents.

7. Revisar la forma i el contingut. Experts i aprenents entenen de manera diferent la revisió. Per als experts, revisar és una forma de millorar l’escrit: revisen molt i en profunditat, modifiquen aspectes profunds del text (hi afegeixen idees, reestructuren, eliminen paràgrafs). Els aprenents revisen poc i només la superfície: poleixen els errors ortogràfics o tipogràfics i retoquen aspectes locals de la prosa: paraules, signes gràfics o frases.

8. Escriure una idea. Els redactors experts acostumen a tenir més facilitat per reformular lingüísticament una oració o un fragment. Els aprenents són presoners de la forma lingüística original amb què han tingut una idea.

9. Escriure en circumstàncies diferents. Els experts redacten de manera diferent segons cada situació d’escriptura: paren més atenció a la correcció en els escrits formals; dediquen més temps a buscar idees i a elaborar-les, si han d’escriure d’un tema desconegut o difícil; busquen models o exemples si han d’elaborar textos desconeguts, etc. Cada situació d’ escriptura, cada text, és diferent i exigeix una manera diferent d’escriure.

10. Consultar manuals. Els redactors experts utilitzen tot tipus de materials de consulta i programes informàtics per escriure: consulten el diccionari i la gramàtica, verifiquen automàticament l’ortografia, etc. La diferència entre els experts i els aprenents no és que uns no cometin errors i els altres sí, sinó que els experts saben que poden equivocar-se; revisen per trobar els errors comesos i els corregeixen.

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox