LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

El cub

  • Què és?

És una tècnica que estudia les sis cares possibles d’un fet a partir dels sis punts de vista següents: descriu-ho, compara-ho, relaciona-ho, analitza-ho, aplica-ho i argumenta-ho.

  • Per a què serveix?
  • Permet analitzar el tema del teu escrit des de diferents punts de vista en relació amb d’altres temes, des de l’aplicació, de l’argumentació, etc.

    • Com es fa?
    1. Formula’t preguntes sobre el tema a partir del cub. Això sí, busca’n de rellevants. Pots fer-ho de la manera següent:

     

      • Descriu-ho: Com ho veus, sents, olores, toques o tastes?
      • Compara-ho: A què s’assembla o es diferencia?
      • Relaciona-ho: Amb què es relaciona?
      • Analitza-ho: Quantes parts té? Quines? Com funcionen?
      • Aplica-ho: Com s’utilitza? Per què serveix?
      • Argumenta-ho: Què es pot dir a favor i en contra?

     

    1. Respon-les
    • Exemple

    Aquest és el resultat d’aplicar la tècnica del “cub” al tema Les drogues.

    Descriu-ho: És un problema que ha d’afrontar la societat, ja que moltíssims joves són drogoaddictes. Els drogodependents pertanyen a la classe mitjana o baixa i no tenen diners per pagar les despeses que suposa el consum diari. Per això, es produeixen robatoris i atracaments.

    Compara-ho: Hauríem de ser conscients que la drogoaddicció és un problema social tan important com la immigració o la indigència.

    Relaciona-ho: La drogoaddicció es relaciona tant amb la classe social i amb la situació familiar del drogodependent com amb el seu nivell cultural. No obstant això, avui dia molta gent d’elit (cantants, artistes o actors) consumeix drogues com ara cocaïna o drogues de disseny.

    Analitza-ho: Hi ha narcotraficants que mouen grans quantitats de droga d’un país a un altre. Un cop la mercaderia arriba al país on es vol vendre, la droga passa per les mans dels camells, petits narcotraficants, que la subministren als drogoaddictes. El preu de la mercaderia augmenta en cada operació i els camells la venen a un preu bastant elevat.

    Aplica-ho:

    • Els narcotraficants guanyen molts diners gràcies a l’elevat consum de drogues.
    • Als carrers, augmenta la inseguretat ciutadana i algunes zones són cada cop més perilloses.
    • La drogoaddicció causa un gran nombre de morts, sobretot entre els joves.

    Argumenta-ho: Per als drogopendents, les drogues representen una manera fàcil d’evadir-se, ja que són persones que se senten oprimides per la realitat que els envolta. Grosso modo, trobem dos models de drogoaddictes: joves de classe mitjana-baixa de situació familiar poc favorable, o bé persones de classe alta i amb una bona formació que se senten atrets per aquest paradís artificial. L’existència de màfies i la manca de mesures per part de la policia en faciliten el consum.

    • Pràctica

    Aplica la tècnica del “cub” al tema Les tribus urbanes. Amb les idees que hagis recollit redacta una petita composició.

       

    • Revisa la teva pràctica

    Has formulat preguntes repetides o que corresponien a idees ja aportades?

    Elimina les repeticions.

    Intenta buscar d’altres punts de vista.

    No cal que responguis sempre totes les cares del cub. Si hi ha alguna cara o punt de vista que no t’aporta idees, abandona’l. En canvi, si n’hi ha algun que et dóna diverses idees, apronfundeix-hi.

    • Bibliografia
    • CASSANY, Daniel. La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1993. Versió castellana: La cocina de la escritura.Barcelona: Anagrama, 1995.
    • SERAFINI, Maria Teresa. (1992) Come si scrive. Milán: Bompiani. Versió castellana: Cómo se escribe. Barcelona: Paidós.
    • ONIEVA MORALES, Juan Luis. (1995) Curso superior de redacción. Madrid: Colección Cervantes. Editorial Verbum.

     

    Comentaris RSS
    Comentaris RSS
    Retroenllaç
    Retroenllaç

    Fer un comentari

    Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

     

    un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

    articles recents

    • Revolució
    • Take me back
    • El canvi
    • Mi mundo- Hard GZ
    • La Desconfiança
    • Te añoro
    • L’home més ràpid del món – The Flash
    • Em penedeixo
    • Si et torno a veure
    • Em penedeixo
    • L’alquimista
    • ETS CULPABLE
    • 24 personalitats
    • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
    • La teoria del meu avi

    els treballs i els dies

    setembre 2025
    dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
    « març    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  

    Arxius

    Categories

    administrador

    • Entra
    • RSS dels articles
    • RSS dels comentaris
    • WordPress.org

    visites

    Web Sites Counters

    Consultes lingüístiques

    • Centre de Redacció de la UPF
    • Corrector "Lanuagetool"
    • Corrector castellà
    • Corrector català softcatalà
    • Diccionari Enciclopedia catalana
    • Diccionario de la lengua española
    • Eines
    • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
    • Optimot. Consultes lingüístiques
    • Refranyer català-castellà

    Educació

    • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
    • Estudiar a Catalunya
    • Institut Jaume Almera

    Premsa

    • Ara
    • Avui
    • Catalunya ràdio
    • El mundo
    • El país
    • El periódico
    • La vanguardia
    • Periodismo humano

    des d’on ens llegeixen?

    rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox