LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

DECÀLEG DE LA REDACCIÓ

  1. No tinguis pressa
  2. Utilitza el paper com a suport
  3. Esborranya
  4. Pensa en la teva audiència
  5. Deixa la gramàtica per al final
  6. Dirigeix la teva feina
  7. Fixa’t en els paràgrafs
  8. Repassa la prosa frase per frase
  9. Ajuda el lector a llegir
  10. Deixa reposar el teu escrit

1. No comencis a escriure immediatament. No tinguis pressa. Deixa’t temps per reflexionar sobre el que vols dir i fer (el text, el propòsit, el lector…)

Una estranya i desconeguda força ens impel·leix sovint a escriure de seguida que se’ns presenta la necessitat de fer-ho, a omplir els fulls amb gargots i a donar la feina per enllestida quan hem arribat al final del paper. Fora precipitacions! Dedica temps, abans de començar a escriure, a pensar en les circumstàncies que et porten a fer-ho, en l’audiència que et llegirà, en el que vols escriure, en el teu propòsit, en l’estil que vols donar al text.

Ordena’t! Racionalitza el temps de què disposes i planifica la teva redacció: ¿per on començaràs, com, quants esborranys faràs, com els revisaràs, disposes de tot el material necessari?

2. Utilitza el paper com a suport. Fes notes, llistes i esquemes. No et preocupis si són brutes, mal fetes o si no s’entenen.

Al començament, concentra’t en el contingut. Busca idees, tesis, exemples, informacions, etc. Aprofita les tècniques de recerca i organització de la informació: pluja d’idees, mots clau, estrelles, cubs, esquemes, mapes… Apunta-ho tot. Qualsevol detall pot ser important.

Utilitza el paper blanc com un suport de treball. No siguis tan primmirat! Que no t’engavanyin els hàbits escolars de fer marges a esquerra i dreta, línies rectes i cal·ligrafia clara. Usa el full per construir les teves idees i deixa per més endavant, per a altres fulls blancs, la feina de polir la imatge de l’escrit. Ara et comuniques només amb tu mateix.

3. Esborranya tot el que faci falta. No tinguis mandra de rescriure el text una i una altra vegada.

Esborranyar: Igual a fer esborranys. Fes-ne tots els que calgui perquè quedis content i satisfet del teu escrit. Escriure és rescriure, recorda! No pensis pas que ets inoperant o inepte per escriure, perquè hagis d’esborranyar. No creguessis pas que els escriptors que t’agraden, aquells que escriuen el que t’agradaria haver escrit, bufen i fan ampolles. Escriure costa a tothom, uns més i d’altres menys, i és habitual –normal!- haver d’esborranyar, rellegir, revisar, retocar i millorar el que escrius.

4. Pensa en la teva audiència. Escriu perquè pugui entendre’t. Que el teu escrit sigui un pont entre tu i ella.

Escriure és parlar per escrit. Si bé no tens el teu oient al davant, convé que el guardis en el pensament. Escriu per a ell i facilita-li la tasca de compredre’t. Usa mots que comparteixi, explica-li bé i a poc a poc el que sigui difícil –tal com ho faries en una conversa!-, anticipa-li el que explicaràs, resumeix-ho al final. Assegura’t que t’entendrà. Si l’abandones ara tu, mentre li escrius, t’abandonarà també ell, quan et llegeixi.

5. Deixa la gramàtica per al final. Fixa’t primer en el que vulguis dir: el significat.

No val la pena dedicar-se als detalls formals a l’inici de la feina. Dedica els primers esforços al que és de veritat important: el significat global del text, l’estructura, ordenar i aclarir les idees, fer més entenedor el teu missatge. Fes com l’arquitecte que dibuixa els plànols d’una casa abans de començar a construir-la. No facis la feina del pintor o del guixaire quan encara no s’ha aixecat l’edifici! No comencis la casa per la teulada!

6. Dirigeix conscientment la teva feina. Planifica’t la tasca d’escriure.

No ho facis tot alhora! És prou difícil encertar-ho tot a la primera: tenir idees brillants, ordenar-les amb coherència, escriure prosa clara, no fer faltes, etc. Dedica’t selectivament a cadascun dels processos que componen l’escriptura: buscar informació, planificar, redactar, revisar, etc. Dirigeix-los tal com fa un director amb l’orquestra. Mana quan han de callar o de tocar i de quina manera. Els teus músics són els processos de redacció.

No et deixis arrossegar cegament pel torrent de l’escriptura, per la passió del moment o pels hàbits adquirits… Et perdries, t’encallaries, et bloquejaries, perdries temps i esforços innecessaris. Sigues conscient del que fas i aprofitaràs millor el temps. Decideix quan vols que la memòria t’aboqui idees; quan tanques l’aixeta –abans que s’assequi- i poses ordre a tant de desgavell; quan i com esculls els mots precisos per a cada concepte; o quan deixes que surti tot el que tens de maniàtic i rigorós per examinar cada coma i cada giragonsa sintàctica.

7. Fixa’t en els paràgrafs: que se’n destaqui la unitat de sentit i de forma, que estiguin ordenats, que comencin amb una frase principal…

Imagina l’escrit com una nina russa: un text, un capítol, un paràgraf, una frase. Cada oració matisa una idea, cada paràgraf conclou un subtema, i l’escrit complet esgota el missatge. Fes que el teu text conservi aquest ordre i que l’audiència pugui copsar-lo. Comprova que cada paràgraf tingui unitat, que ocupi el lloc que li toca i que comenci amb la idea principal. Vigila que tingui una mida assenyada. Evita els paràgrafs-frase de dues línies o els paràgrafs-totxo de més de quinze.

8. Repassa la prosa frase per frase, quan hagis completat l’escrit. Mira que sigui entenedora i llegible. Busca economia i claredat.

Mots i frases s’enreden damunt del paper, perquè el nostre pensament no flueix sempre prou transparent. La sintaxi s’esbotza; es desordena l’ordre dels mots; creixen forats en el significat; s’escapen crosses, repeticions i jòquers; la palla amaga el gra… No t’atabalis! És normal. Dedica les darreres revisions a polir la prosa. Busca un estil clar i planer. Esporga les branques que amaguen la tija central, els mots sobrers; deslliga els embolics sintàctics, tria els mots més elegants, els més precisos… Fes com el decorador que endreça una casa i hi posa un petit toc personal!

9. Ajuda el lector a llegir. Mira que la imatge de l’escrit sigui polida. Posa-hi marques: subtítols, números, enllaços…

Llegir també és conduir: resseguim mot a mot la carretera que va de la majúscula inicial al punt final. Procura que el camí sigui planer. Marca’n els marges, tapa els forats de l’asfalt. Avisa el lector els ports de muntanya i de les cruïlles perilloses (el sentit dels mots, les idees importants, els canvis de tema…). Fes-li un plànol clar de la carretera abans d’iniciar el viatge i deixa’l comprendre amb facilitat: que es diverteixi conduint i veient el paisatge!

10. Deixa reposar el teu escrit dins del calaix. Deixa’l llegir a una altra persona, si t’és possible.

El temps, el jutge lent, et farà veure l’escrit amb ulls nous. Deixa escolar dos dies, una setmana, un mes, entre la redacció i la revisió i els teus ulls veuran coses que no havien notat abans.

Quatre ulls sempre hi veuen més que dos. I si els altres dos són diferents veuran un text diferent. Aquest és l’examen més autèntic que pots fer del teu escrit. Pregunta al teu còmplice lector tot el que vulguis. Escolta el que t’hagi de dir. No et justifiquis i aprofita les seves crítiques per refer el text. Ara encara no és tard. Tot el que puguis corregir ara no et serà discutit a l’hora de la veritat.

Daniel Cassany, La cuina de l’escriptura. Barcelona 2002

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox