LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

La coma

 

USOS MÉS FREQÜENTS

La coma és, sens dubte, el signe de puntuació més utilitzat en l’escriptura, ja que abasta molts tipus de relacions i significats. A continuació, us presentem els diversos valors que aplega:

a) Els fonològics: Indica la pausa de separació entre els elements d’una enumeració:
Vaig fer recompte dels botons del capots: vuit a l’un, vuit a l’altre i deu al tercer.

b) Els sintàctics: Introdueix oracions subordinades:
Ateses les adverses condicions meteorològiques, no van poder rescatar els accidentats.

c) Els semàntics: Atorga, per exemple, valor especificatiu o explicatiu a un adjectiu:
La dona, seriosa, va aixecar el braç [explicatiu:.la dona, que estava seriosa…]
La dona seriosa va aixecar el braç
[especificatiu: només la dona seriosa va aixecar el braç; les altres no]

d) Els discursius: Pot distingir una forma de tancament de discurs:
En definitiva, la realitat es força esfereïdora.

D’entre la trentena de funcions que pot realitzar una coma, convé esmentar la distinció feta per Linares (1979) que Cassany recull a La cuina de l’escriptura (1993) de la manera següent: “Un grup inclou les comes que van soles, i s’anomena coma-1; l’altre abasta les que treballen per parelles, i s’ha batejat amb el nom de coma-2. Així, afirmaríem que la coma-1 separa idees i conceptes com ara: enumeracions, omissions de verb o la datació. Al seu torn, la coma-2 introdueix incisos com a mostres, aposicions, canvis d’ordre, subordinades, marcadors textuals, etc.

És a dir la 1 es posa entre dos elements; la 2 a l’inici i al final d’un mateix element. Aquesta simple distinció si s’aplica bé permet esmenar alguns dels errors típics com el de menjar-se algun signe de la parella coma-2 És força habitual que potser concentrat en l’entonació o en les pauses que es farien si es llegís en veu alta l’aprenent estalviï alguna coma-2 que els incisos de l’escrit quedin camuflats i que el lector hagi d’estar més atent per copsar-los Per exemple algunes comes que es podrien oblidar fàcilment són la 2a de “si s’aplica bé“ la 4a que alguns posarien erròniament abans del “que” anterior o fins i tot la 1b del començament.

Atenció! Tots els signes del paràgraf anterior estan marcats per tal d’exemplificar les comes 1 i 2 en ús. Les comes-1 estan en blau i les comes-2 en vermell. Si passeu amb el ratolí per sobre, veureu que estan marcades amb nombres correlatius les parelles de coma-2. Respecte a aquest tipus de coma, cal tenir en compte que els signes més forts (punt i seguit, punt i coma, dos punts…) poden substituir una coma de la parella si coincideixen en alguna posició, perquè mai no trobem dos signes de puntuació com els anteriors de costat.” (Cassany, 1993)

ERRORS MÉS FREQÜENTS

Moltes vegades la coma apareix on no hauria de ser i l’ús d’aquest signe de puntuació és excessiu. Els errors per excés són els següents:

a) Coma entre subjecte i verb.
b)
Coma entre verb i complements.
c) Manca de coma:

c.1) davant la conjunció copulativa i.
c.2)
davant del nexes adversatius.
c.3)
davant del relatiu fort.
c.4)
davant de les fórmules cosa que, la qual cosa i altres.

d) Subordinació.
e)
Expressions que serveixen per organitzar el discurs.
f)
Marcadors discursius.
g)
Aposicions.
h)
El·lipsis.
i)
Coordinació.
j)
L’abreviatura etc.
k)
Les tematitzacions.

a) Coma entre subjecte i verb. No es marca amb una coma la pausa neutra que hi ha entre subjecte i verb, ja que això afecta la sintaxi de la frase.

*L’última part de la novel·la, no és gens interessant.
L’última part de la novel·la no és gens interessant.

Restriccions a la regla:

És admissible de posar coma després del subjecte de l’oració, sobretot si és molt complex o molt llarg:

El vaixell de càrrega que va arribar dijous passat a primera hora del matí al port de Barcelona des d’Anglaterra, era enorme.
Les mesures que el COOB prendrà contra els que utilitzin sense autorització els elements gràfics que conté el manual de normes gràfiques, inclouen la demanda davant els tribunals i l’embargament dels productes.

b) Coma entre verb i complements. Tampoc no s’usa la coma entre el verb i els seus complements.

*Això sí, no volem descartar encara, aquesta possibilitat.
Això sí, no volem descartar encara aquesta possibilitat.

Restriccions a la regla:

Si entre el verb i el seu complement fort (és a dir, un dels que exigeix el verb: complement directe o de règim verbal) hi ha altres sintagmes o frases, la coma pot facilitar la comprensió de l’oració.

Es recomana als comitès olímpics nacionals que encara no ho hagin fet, que nomenin un agregat olímpic del seu país a Barcelona.
~Es recomana als comitès olímpics nacionals que encara no ho hagin fet que nomenin un agregat olímpic del seu país a Barcelona.

No obstant això, els errors en l’ús de la coma esdevenen per omissió.

c.1) Manca de coma davant la conjunció copulativa i. Aquest és un error molt i molt freqüent.

*Fins ara els governs del Partit Nacional han fet que el poble blanc visqui del negre i l’Apartheid en lloc d’evitar-ho hi ha contribuït.
Fins ara els governs del Partit Nacional han fet que el poble blanc visqui del negre, i l’Apartheid, en lloc d’evitar-ho, hi ha contribuït.

La manca d’aquesta coma davant de la i fa pensar que els elements estan units per una relació de plena igualtat semàntica i que formen una sola unitat.

c.2) Manca de coma davant del nexes adversatius. Generalment les conjuncions adversatives van precedides de coma.

*És cert que tots ens queixem i ens lamentem per la pèrdua de boscos i per l’alt grau de contaminació però -Ens preguntem el perquè? Fem alguna cosa per remeiar-ho?
És cert que tots ens queixem i ens lamentem per la pèrdua de boscos i per l’alt grau de contaminació, però -Ens preguntem el perquè? Fem alguna cosa per remeiar-ho?

Restricció a la regla:

Convé destacar que aquesta coma depèn de la complexitat i la llargada de les frases, i de la voluntat de marcar contrast.

Per fi vam entrar a la seva habitació, que era bastant semblant a la meva però més gran.

c.3) Manca de coma davant del relatiu fort. Cal recordar que el relatiu fort només pot aparèixer sense preposició introduint oracions adjectives explicatives, no pas especificatives.

*Els candidats de menys de divuit anys els quals no tenen el carnet de conduir tenen poques possibilitats de ser elegits.
Els candidats de menys de divuit anys, els quals no tenen el carnet de conduir, tenen poques possibilitats de ser elegits.

c.4) Manca de coma davant de les fórmules cosa que, la qual cosa i altres construccions equivalents. Aquestes fórmules i altres construccions equivalents introdueixen oracions de relatiu que afecten tota una oració. Són sempre explicatives, i per tant porten coma.

La festa ha estat un èxit, cosa que ens omple de satisfacció.
La festa ha estat un èxit, la qual cosa ens omple de satisfacció.
La festa ha estat un èxit, i això ens omple de satisfacció.

d) Subordinació. En el cas de la subordinació, un error molt comú és ometre la coma. L’absència d’aquest signe apareix en quatre casos:

– Davant dels nexes de subordinació per assenyalar els límits entre la proposició principal i la subordinada.

*La Maria es trobava bastant bé i feia força bona cara tot i que l’acabessin d’operar.
La Maria es trobava bastant bé i feia força bona cara, tot i que l’acabessin d’operar.

*Encara calia contractar un parell de tècnics de so ja que la feina s’havia d’enllestir en un parell de setmanes.
Encara calia contractar un parell de tècnics de so, ja que la feina s’havia d’enllestir en un parell de setmanes.

– En els canvis d’ordre i els incisos. Els incisos són fragments, introduïts en una oració o en una clàusula, que es poden suprimir sense afectar-ne la sintaxi i el sentit. Generalment apareixen al mig de l’oració, entre comes, però també poden fer aquesta funció els guions i els parèntesis. Es pot establir una gradació en l’ús d’aquests tres signes de puntuació segons la relació entre els fragments (de menys a més allunyats: comes, guions, parèntesis). L’error més habitual es descuidar-ne el tancament.

*També poden fer aquesta funció, a més de les comes els parèntesis i els guions.
També poden fer aquesta funció, a més de les comes, els parèntesis i els guions.

*L’antic Partit del Treball Albanès ha canviat de nom (ara es diu Partit Socialista Albanès) i de símbols (una rosella ha substituït la falç i el martell.
L’antic Partit del Treball Albanès ha canviat de nom, ara es diu Partit Socialista Albanès, i de símbols, una rosella ha substituït la falç i el martell.

– En introduir proposicions amb formes verbals no personals.

*En acabar l’explicació sobre la flora i fauna a Catalunya el senyor Mis va cloure la reunió.
En acabar l’explicació sobre la flora i fauna a Catalunya, el senyor Mis va cloure la reunió.

– En l’ús de clàusules adjectives explicatives. A diferència de les clàusules adjectives especificatives, les explicatives se separen de l’oració principal mitjançant les comes.

El Barça, que ja és campió de la Lliga, es classifica per a semifinals de la Copa.
La tauleta de nit que hi ha a l’habitació és molt bufona.

L’omissió de la coma pot conduir a canvis de significat:

Omplirem la camioneta amb les taules, les cadires, els armaris i els arxivadors que hi havia al despatx de l’esquerra.
Omplirem la camioneta amb les taules, les cadires, els armaris i els arxivadors, que hi havia al despatx de l’esquerra.

e) Expressions que serveixen per organitzar el discurs. Aquestes expressions són fonamentals en textos de caire acadèmic, com són els exàmens o els treballs. Cal no ometre la coma per delimitar-les:

*Convé destacar que pel que fa al contingut l’article aporta idees força innovadores.
Convé destacar que, pel que fa al contingut, l’article aporta idees força innovadores.

*Caldria assenyalar la incompetència d’alguns polítics fent referència a la degradació del medi ambient.
Caldria assenyalar la incompetència d’alguns polítics, fent referència a la degradació del medi ambient.

Es produeixen errors d’aquesta mena fins i tot quan les comes són imprescindibles per evitar l’ambigüitat.

f) Marcadors discursius. Es produeixen molts errors, ja que els estudiants rarament els marquen amb comes.

*En canvi els factors que han influït en la decadència de les imatges, han estat per una banda l’encariment de les pel·lícules i (…)
En canvi, els factors que han influït en la decadència de les imatges, han estat, per una banda, l’encariment de les pel·lícules i (…)

*No obstant això contemplar una obra d’art és fàcil, ja que no cal pensar, només cal admirar-ne la bellesa.
No obstant això, contemplar una obra d’art és fàcil, ja que no cal pensar, només cal admirar-ne la bellesa.

g) Aposicions. Quan està formada per un nom propi, una aposició és especificativa, sense comes, si complementa un nom genèric, indefinit o de referència múltiple.

La farmacèutica Maria Àngels Feliu va protagonitzar un dels segrests més llargs que recordem.

En canvi, una aposició formada per un nom propi és explicativa quan l’emissor i els destinataris consideren únic el referent designat.

El president de Cuba, Fidel Castro, va dir que votar era imprescindible.

Quan el nom complementat és un nom propi i, per tant, és únic, és igualment explicativa.

Jordi Pujol, president de la Generalitat de Catalunya, va rebre ahir els empresaris del sector de l’avellana.

Només en el cas que tinguem un nom propi que s’ha indeterminat mitjançant un article, podrà anar acompanyat d’un complement de nom especificatiu.

Volem visitar la Catalunya interior.

h) El·lipsi. Es tracta d’un error no marcar amb comes l’el·lipsi del verb en casos com el següent:

*Demà aniré al cinema, i demà passat al teatre.
Demà aniré al cinema, i demà passat, al teatre.

*Són nocions aparentment fàcils, però en la pràctica difícils.
Són nocions aparentment fàcils, però en la pràctica, difícils.

i) Coordinació. Cal recordar que si enllacem més de dos elements, se separen amb comes, excepte l’últim, davant del qual la coma és substituïda per les conjuncions copulatives i o ni. Vegem-ne uns exemples:

*Cal tenir coneixements de meteorologia per interpretar situacions atmosfèriques, preveure possibles moviments, i prevenir accidents.
Cal tenir coneixements de meteorologia per interpretar situacions atmosfèriques, preveure possibles moviments i prevenir accidents.

*El llibre és interessant, amè, i divertit.
El llibre és interessant, amè i divertit.

Els elements amb ni poden anar amb comes segons la llargada i la complexitat dels elements coordinats.

No va voler anar ni al cinema ni al teatre ni a l’exposició.
No vaig entendre ni per què la clau del misteri era la taula trencada del menjador, ni com el detectiu ho havia pogut saber.

j) L’abreviatura etc. Si l’enumeració és inacabada, se suprimeix la conjunció copulativa i l’oració acaba amb l’abreviatura etc. (precedida de coma) o amb punts suspensius (no precedits de coma), recursos que no poden aparèixer mai simultàniament.

*Els pronoms febles són enclítics amb el verb en imperatiu, infinitiu o gerundi aixeca’t, aixecar-se, aixecant-se, etc…
Els pronoms febles són enclítics amb el verb en imperatiu, infinitiu o gerundi aixeca’t, aixecar-se, aixecant-se, etc.
Els pronoms febles són enclítics amb el verb en imperatiu, infinitiu o gerundi aixeca’t, aixecar-se, aixecant-se…

k) Les tematitzacions. Quan tematitzem una part de l’oració desplaçant-la a la dreta de l’oració, hi ha sempre duplicació pronominal quan es tracta d’un complement fort, i l’element tematitzat va separat per una coma de la resta de l’oració. És un error ometre-la.

Ni me’n va parlar, de les condicions econòmiques.
No ho saben, si les oposicions es convocaran aviat.

Pel que fa a les tematitzacions a l’esquerra, la solució més neutra és no posar-hi coma.

L’accident l’ha provocat la boira.
De tot això se’n desprenen algunes consideracions addicionals.

En canvi, aquests complements poden portar coma -i cal valorar-ho en cada cas- quan oralment hi ha una inflexió, no necessàriament una pausa, perquè l’oració ha esdevingut complexa.

De l’adjudicació de les beques parcials previstes per a aquest curs, en parlarem a la reunió del mes vinent.

EXERCICIS

Al text següent li han desaparegut totes les comes. D’acord amb el que has après en aquest apartat, introdueix totes les comes que siguin necessàries per tal que el text estigui ben puntuat.

Morfologia i funcionament del cor

El cor és un múscul buit situat al centre de la cavitat toràcica entre els pulmons. Una paret muscular el septe divideix el cor en dues parts: l’esquerra i la dreta. En cada part una vàlvula la divideix en dues cambres: la superior o aurícula i la inferior o ventricle. La vàlvula dreta s’anomena tricúspide i l’esquerra bicúspide o mitral.

El cor realitza uns moviments repetitius que s’engloben en el cicle cardíac. Aquest està compost per la diàstole (quan es relaxa i s’omplen les aurícules de sang) la sístole auricular (les parets de les aurícules es contrauen i la sang passa als ventricles corresponents a través de les vàlvules auriculo-ventriculars) i la sístole ventricular (les parets del ventricles es contrauen i la sang surt del cor per les artèries a través d’altres vàlvules). Cada cicle correspon a un batec i el cor en condicions normals batega entre 60-80 vegades per minut.

El cor bombeja sang a tot el cos subministrant a les cèl·lules oxigen i substàncies nutritives. L’aparell circulatori és el que transporta les substàncies absorbides en el tub digestiu i l’oxigen als teixits així com el diòxid de carboni als pulmons i altres productes metabòlics als ronyons. La sang és el teixit encarregat de transportar aquestes substàncies per tot el cos. L’aparell circulatori està format pel cor i pels vasos sanguinis.

REVISA LA TEVA PRÀCTICA

Morfologia i funcionament del cor

El cor és un múscul buit, situat al centre de la cavitat toràcica, entre els pulmons. Una paret muscular, el septe, divideix el cor en dues parts: l’esquerre i la dreta. En cada part una vàlvula la divideix en dues cambres: la superior o aurícula i la inferior o ventricle. La vàlvula dreta s’anomena tricúspide, i l’esquerra, bicúspide o mitral.

El cor realitza uns moviments repetitius que s’engloben en el cicle cardíac. Aquest està compost per la diàstole (quan es relaxa i s’omplen les aurícules de sang), la sístole auricular (les parets de les aurícules es contrauen i la sang passa als ventricles corresponents a través de les vàlvules auriculo-ventriculars) i la sístole ventricular (les parets del ventricles es contrauen i la sang surt del cor per les artèries a través d’altres vàlvules). Cada cicle correspon a un batec i el cor, en condicions normals, batega entre 60-80 vegades per minut.

El cor bombeja sang a tot el cos, subministrant a les cèl·lules oxigen i substàncies nutritives. L’aparell circulatori és el que transporta les substàncies absorbides en el tub digestiu i l’oxigen als teixits, així com el diòxid de carboni als pulmons i altres productes metabòlics als ronyons. La sang és el teixit encarregat de transportar aquestes substàncies per tot el cos. L’aparell circulatori està format pel cor i pels vasos sanguinis.

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox