LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

El punt

USOS MÉS FREQÜENTS

En primer lloc, cal distingir entre el punt i seguit, el punt i a part i el punt i final; l’un tanca una oració; l’altre, un paràgraf, i el punt i final, un text. Per tant, podríem afirmar que la majúscula inicial i el punt i seguit són interdependents. Vegem-ne un exemple:

Estic llegint un exemple de majúscula inicial i punt i seguit. Es tracta de veure que totes les frases que comencen amb majúscula acaben amb punt (també s’ha de veure al revés). És a dir, que l’una i l’altre van sempre associats fins i tot amb parèntesis al mig.

Tenir clara aquesta distinció és molt i molt útil. Hem de saber que el punt i a part constitueix un paràgraf, una unitat semàntica pròpia del text escrit formada per un nombre variable d’oracions relacionades sintàcticament, per exemple, per punts i seguit. Cal destacar que les oracions que constitueixen un paràgraf també estan vinculades semànticament, ja que tracten amb exhaustivitat d’un tema, subtema o d’algun aspecte particular de la resta de l’escrit que conclourem amb un punt i a part.

ERRORS MÉS FREQÜENTS

a) Oblit de tancar la frase

Això passa encara que després es canviï de paràgraf o es comenci la frase següent en majúscula.

*Va centrar-se en aquest pensament Consirós, tancà els punys com si volgués atacar Bruno.
Va centrar-se en aquest pensament. Consirós, tancà els punys com si volgués atacar Bruno.

b) Excés del punt darrere dels signes d’interrogació, d’exclamació o dels punts suspensius

*Què vols dir?. Que no conec la norma?.
Què vols dir? Que no conec la norma?

*Les localitats següents: el Vendrell (Baix Penedès), Valldoreix (Vallès Occidental), Valls (Alt Camp)… .
Les localitats següents: el Vendrell (Baix Penedès), Valldoreix (Vallès Occidental), Valls (Alt Camp)…

c) Omissió gairebé total de l’ús del punt

Aquest error consisteix a no separar els canvis temàtics amb punt i seguit o, si és el cas, amb punt i a part. Aquest és un error força greu, ja que dificulta moltíssim la lectura i la comprensió del text. L’exemple següent és bastant il·lustratiu:

Resum: L’home rep contínuament missatges de l’exterior, se centra en dos tipus els visuals i els auditius, això reflecteix que l’home no sap arribar al fons de les coses, hi ha una gran diferència entre mirar i participar. La majoria dels homes ens quedem en “mirar”, només una minoria sap trobar el significat real de tot el que ens proporcionen els sentits i serien els poetes, els artistes, genis en definitiva.

EXERCICIS

1. Puntua, sempre que calgui, el final de les frases d’aquest text (. ?! … —):

—Ara tens ganes de saber on ets, què has de fer… En aquest país, el govern sóc jo Jo sóc el Senyor Ti, l’amo absolut Totes les ordres que et doni directament o a través dels dos caps, que són aquests dos, han de semblar-te raonables Jo, aquí, sóc la llei, perquè les lleis són fetes per mi Ho has entès
En Pere va fer que sí amb el cap i seguí l’alemany que l’havia anat a buscar L’alemany semblava una altra persona
—Em dic Hans i veig que treballem junts Toca-la
No entenia aquell canvi d’actitud Li donà la mà i comentà:
—Ja saps que em dic Pere, bé, vull dir … Però abans no semblaves amic meu…
—Oh Jo no sabia què venies a fer aquí Ja ho aprendràs: amb els estranys no pots dir mai res, ni fer comentaris Són les ordres
—I què hem de fer, aquí
—Treballar en …
—Quina feina farem
—Vols córrer massa, tu Aquí, s’ha de creure i callar

JOAQUIM CARBÓ, La casa sota la sorra. Ed. Laia

2. A continuació, es presenta una llista ordenada d’idees. S’han d’agrupar en unitats temàtiques, i mostrar la relació entre idees principals i idees secundàries. Per fer-ho, s’utilitzaran, segons convingui, comes, punts i seguit o punts i a part. També caldrà fer-hi alguns canvis gramaticals:

Els principis de la Il·lustració es van recollir a l’Enciclopèdia.
L’Enciclopèdia es considera l’exponent més clar de la nova filosofia.
Aquest gran diccionari va ser iniciat el 1751 per D’Alembert i Diderot.
Resumeix en els seus articles els temes essencials de la filosofia de les llums.
Abraça tots els àmbits de coneixement.
La lectura i la discussió d’aquests articles van actuar com un veritable revulsiu cultural i social. L’Enciclopèdia va fer estendre les noves idees a sectors socials fins aquell moment marginats de la vida intel·lectual.
Els enciclopedistes creien que un home ben informat ja era un home nou.
Creien que el mal no era res més que una conseqüència de la ignorància.
Van lluitar per la màxima difusió d’aquestes idees.
Els articles de l’Enciclopèdia també es van difondre entre diaris i gasetes.
Aquests articles van ser molt discutits a les tertúlies i als salons.

Informació extreta de M. García i C. Gatell (1997), Història contemporània. Temps, Barcelona: Vicens-Vives, 2ª ed.

REVISA LA TEVA PRÀCTICA

1. —Ara tens ganes de saber on ets, què has de fer… En aquest país, el govern sóc jo! Jo sóc el Senyor Ti, l’amo absolut! Totes les ordres que et doni directament o a través dels dos caps, que són aquests dos, han de semblar-te raonables. Jo, aquí, sóc la llei, perquè les lleis són fetes per mi. Ho has entès?
En Pere va fer que sí amb el cap i seguí l’alemany que l’havia anat a buscar L’alemany semblava una altra persona.
—Em dic Hans i veig que treballem junts. Toca-la!
No entenia aquell canvi d’actitud. Li donà la mà i comentà:
—Ja saps que em dic Pere, bé, vull dir … Però abans no semblaves amic meu…
—Oh! Jo no sabia què venies a fer aquí Ja ho aprendràs: amb els estranys no pots dir mai res, ni fer comentaris. Són les ordres.
—I què hem de fer, aquí?
—Treballar en …
—Quina feina farem?
—Vols córrer massa, tu. Aquí, s’ha de creure i callar!

JOAQUIM CARBÓ, La casa sota la sorra. Ed. Laia

2.
Els principis de la Il·lustració es van recollir a la l’Enciclopèdia.
L’Enciclopèdia es considera l’exponent més clar de la nova filosofia.
Aquest gran diccionari va ser iniciat el 1751 per D’Alembert i Diderot.
Resumeix en els seus articles els temes essencials de la filosofia de les llums.
Abraça tots els àmbits de coneixement.
La lectura i la discussió d’aquests articles van actuar com un veritable revulsiu cultural i social.
L’Enciclopèdia va fer estendre les noves idees a sectors socials fins aquell moment marginats de la vida intel·lectual.
Els enciclopedistes creien que un home ben informat ja era un home nou.
Creien que el mal no era res més que una conseqüència de la ignorància.
Van lluitar per la màxima difusió d’aquestes idees.
Els articles de l’Enciclopèdia també es van difondre entre diaris i gasetes.
Aquests articles van ser molt discutits a les tertúlies i als salons.

Informació extreta de M. García i C. Gatell (1997), Història contemporània. Temps, Barcelona: Vicens-Vives, 2ª ed.

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox