LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

El guió

USOS MÉS FREQÜENTS

Generalment s’utilitza per indicar un incís dins d’una oració, funció que comparteix amb els parèntesis i les comes. No obstant això, els guions introdueixen dins la seqüència un element de contrast, en general brusc (des del punt de vista de l’estructura sintàctica); per aquest mitjà l’escriptor es desdobla i fa una observació a part, un comentari personal, una ironia.

a) El guió i els parèntesis

Una oració o un fragment que es troba entre guions pot incloure una altra oració o un altre fragment entre parèntesis:

Casada als catorze anys amb un home molt més gran —aleshores (al segle XVII) recomanaven que les noies es casessin ben joves i així no tindrien temps d’enamorar-se?—, la nostra dona espera que el marit torni de mar.

Cal notar que els guions poden anar al mig de la frase, cas en què l’incís es marca amb guions dobles, o bé al final, cas en què es marca amb un sol guió, ja que el segon s’omet davant del punt.

b) Ús del guió en citacions que inclouen intervencions del citador

Molt sovint, dins d’una citació, els autors utilitzen els guions per separar les intervencions del citador:

«També es podria donar el cas —potser es dóna sovint i tot— que els valors de què es parla —diu Salvador Espriu— tinguin poca cosa a veure amb els que condicionen les formes d’actuar.»

Com es pot observar, aquesta opció és ambigua, la solució preferible és amb comes:

«També es podria donar el cas —potser es dóna sovint i tot— que els valors de què es parla», diu Salvador Espriu, «tinguin poca cosa a veure amb els que condicionen les formes d’actuar.»


ERRORS MÉS FREQÜENTS

a) Els guions i el diàleg

Sol haver-hi molts problemes a l’hora d’utilitzar els guions en els diàlegs. Els diàlegs es marquen també amb guions; s’obre la intervenció de l’interlocutor amb un guió i es marquen també amb guions els incisos del narrador.

—Quina pluja ens va caure! —va dir la Sara—. Semblava que no hagués de parar mai.
*—Quina pluja ens va caure! —va dir la Sara. Semblava que no hagués de parar mai.

c) Els guions i els dos punts

Els dos punts van sempre darrere el segon guió, excepte en el cas dels incisos anteposats dels diàlegs.

Vegeu-ne els casos següents —extrets de la mateixa obra—:
Tinc set —va dir. I continuà:—Em podries donar un got d’aigua?


EXERCICIS

1. Puntua convenientment el diàleg i el final de totes les frases del text (.?! … —):
Escolta Almenys, digues on som, on anem, què és aquesta ciutat
Hans se’l mirava divertit
Això és, com has dit, una ciutat La ciutat o el país, com vulguis, del Senyor Ti És una veritable ciutat
Sota terra, oi
Sí, és subterrània
Aquells dos són els homes de confiança del Senyor Ti, oi
Sí Aquí vivim a l’estil del temps dels faraons Mira, amb quatre paraules: el Senyor Ti
Hans es va interrompre Va fer entrar en Pere en una altra porta Hi havia un corredor amb tot de portetes a banda i banda N’obrí una i el va fer passar En Pere, un cop a dins, va fer:
Què Continua, Hans
Però l’alemany havia canviat d’actitud
No vull comprometre’m Ja ho sabràs No vull comprometre ningú, jo Bé pots explicar-me alguna cosa, per senzilla que sigui, caram Tinc dret a saber, jo també, oi

JOAQUIM CARBÓ, La casa sota la sorra. Ed. Laia

2. Puntua convenientment (amb l’ús de guions i dels dos punts) el text següent:
Anthony Stoneburner sabia que no podia explicar-li tot el tripijoc. Li posà les mans a les espatlles i, mirant-la de dalt a baix, digué
Confia en mi, Emily. No te’n puc dir reS. L’únic que has de saber és que Paul Williams s’ha ficat en un joc molt perillós i que més val que en quedis al marge. Ningú més no ha de saber que ell et va venir a veure.
Està bé. Emily, resignadament, abocà tot el que sabia Va venir dilluns, ho recordo perquè és el meu dia lliure. Era començaments de març…
Saps el dia exacte?
Ara no me’n recordo bé. Devia ser el primer, no, el segon dilluns. El dia 8 de març. Em va dir que venia de Trípoli i que havia oblidat els diners i que necessitava uns quants dòlars per comprar un bitllet per a Roma.
A Roma has dit? Stoneburner no podia amagar la seva satisfacció davant la novetat.
Sí, a Roma; jo mateixa vaig acompanyar-lo a l’aeroport tres dies després.
Això és molt important, Emily. I no saps què hi anava a fer, a Roma?
Em va dir que hi tenia diners i que ja m’enviaria els diners que li havia deixat. I, en efecte, els vaig rebre uns dies després.

XAVIER MORET, L’americà que estimava a Moby Dick. Eds. Tres i Quatre

REVISA LA TEVA PRÀCTICA

1. Escolta Almenys, digues on som, on anem, què és aquesta ciutat
Hans se’l mirava divertit
Això és, com has dit, una ciutat La ciutat o el país, com vulguis, del Senyor Ti És una veritable ciutat
Sota terra, oi
Sí, és subterrània
Aquells dos són els homes de confiança del Senyor Ti, oi
Sí Aquí vivim a l’estil del temps dels faraons Mira, amb quatre paraules: el Senyor Ti
Hans es va interrompre Va fer entrar en Pere en una altra porta Hi havia un corredor amb tot de portetes a banda i banda N’obrí una i el va fer passar En Pere, un cop a dins, va fer:
Què Continua, Hans
Però l’alemany havia canviat d’actitud
No vull comprometre’m Ja ho sabràs No vull comprometre ningú, jo Bé pots explicar-me alguna cosa, per senzilla que sigui, caram Tinc dret a saber, jo també, oi

JOAQUIM CARBÓ, La casa sota la sorra. Ed. Laia

2. Anthony Stoneburner sabia que no podia explicar-li tot el tripijoc. Li posà les mans a les espatlles i, mirant-la de dalt a baix, digué
Confia en mi, Emily. No te’n puc dir reS. L’únic que has de saber és que Paul Williams s’ha ficat en un joc molt perillós i que més val que en quedis al marge. Ningú més no ha de saber que ell et va venir a veure.
Està bé. Emily, resignadament, abocà tot el que sabia Va venir dilluns, ho recordo perquè és el meu dia lliure. Era començaments de març…
Saps el dia exacte?
Ara no me’n recordo bé. Devia ser el primer, no, el segon dilluns. El dia 8 de març. Em va dir que venia de Trípoli i que havia oblidat els diners i que necessitava uns quants dòlars per comprar un bitllet per a Roma.
A Roma has dit? Stoneburner no podia amagar la seva satisfacció davant la novetat.
Sí, a Roma; jo mateixa vaig acompanyar-lo a l’aeroport tres dies després.
Això és molt important, Emily. I no saps què hi anava a fer, a Roma?
Em va dir que hi tenia diners i que ja m’enviaria els diners que li havia deixat. I, en efecte, els vaig rebre uns dies després.

XAVIER MORET, L’americà que estimava a Moby Dick. Eds. Tres i Quatre

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox