Exercicis
1. Reformula les següents frases per tal de millorar-ne la llegibilitat:
- L’educació acadèmica convencional reforça, en lloc d’eliminar, molts d’aquests errors de concepte.
- En el format de l’esquerra, el lector haurà de consultar, gairebé amb seguretat, els resultats mentre llegeix el comentari.
- Segons quina sigui la localització de la lesió, es poden per exploració clínica distingir dos tipus d’afàsia o disfàsia.
- Van anul·lar la reunió, convocant-la per a la setmana següent.
- El germà de la víctima va conèixer la notícia a través dels mitjans de comunicació.
- És evident que caldrà prendre mesures en funció dels resultats del partit.
- Personalment, voldria dir que els responsables han d’arribar a valorar el fet interessant de cada projecte, en base als objetius proposats i a la información que s’hi dóna.
- Un sistema obert és aquell en el qual entra i surt matèria i energia.
- No hi va haver quòrum, quedant desconvocada immediatament la reunió.
2. Reformula el següent text per fer-lo més llegible:
Institut d’Estadística de Catalunya.
Estadística instrumental, codis, nomenclatures i classificacions. Classificació d’activitats econòmiques Adaptació normalitzada de la CNAE-74
Una de les tasques que encomanen la Llei d’estadística i la Llei del pla estadístic de Catalunya 1992-1995 a l’Institut d’Estadística de Catalunya, consisteix en l’homogeneïtzació de la presentació dels resultats estadístics per a Catalunya, amb la finalitat de facilitar la comparabilitat espacial i temporal de la informació estadística que es generi.
Un dels àmbits més característics és la sistematització de nomenclatures i classificacions estadístiques per a l’harmonització de l’estadística catalana i la seva adaptació als sistemes estadístics estatal, comunitari i internacional. La transcendència d’aquesta activitat instrumental es posa de relleu en aspectes tan essencials per a la coordinació estadística com ara normalitzar l’elaboració, presentació i anàlisi de dades estadístiques, o bé facilitar la implementació de registres i arxius administratius susceptibles d’aprofitament estadístic.
En aquest context, les classificacions sobre activitat econòmica constitueixen el nucli harmonitzador més general; circumstància a la qual s’ha d’afegir la seva incidència en les activitats estadístiques de contingut econòmic que el Pla estadístic considera prioritari posar en marxa.
Un exemple il·lustratiu d’aquest procés és la present publicació sobre l’adaptació normalitzada de Classificació nacional d’activitats econòmiques de 1974 (CNAE-74) de l’Instituto Nacional de Estadística. Properament, es preveu completar el tractament de classificacions d’activitats econòmiques, considerant les classificacions segons branques d’activitat per a la comptabilitat regional o les taules input-output, juntament amb l’actualització de la mateixa CNAE-74, a partir de la nova Nomenclatura comunitària de 1990 i de la Classificació nacional d’activitats econòmiques de 1993.
Finalment, en nom de l’Institut d’Estadística de Catalunya, vull destacar l’assessorament del Centre de Terminologia (TERMCAT) en les tasques derivades de la traducció catalana i també la col·laboració de l’Instituto Nacional de Estadística en el decurs de la seva elaboració.
SOLUCIONS EXERCICI 1:
1. L’educació acadèmica convencional reforça molts d’aquests errors de concepte, en lloc d’eliminar-los.
2. En el format de l’esquerra, el lector, gairebé amb seguretat, haurà de consultar els resultats mentre llegeix el comentari.
3. Segons quina sigui la localització de la lesió, per exploració clínica, es poden distingir dos tipus d’afàsia o disfàsia.
4. Van anul·lar la reunió i la van convocar per a la setmana següent.
5. El germà de la víctima va conèixer la notícia pels mitjans de comunicació.
6. Caldrà prendre mesures en funció dels resultats del partit
7. En la meva opinió, els responsables han de valorar l’interès de cada projecte, segons els objectius proposats i la informació aporatda.
8. Un sistema obert és aquell en el qual entra i surt matèria i energia.
9. No hi va haver quòrum, quedant desconvocada immediatament la reunió.
EXERCICI 2: Aquí teniu una proposta per fer el text més llegible, però n’hi pot haver moltes d’altres.
Les Lleis d’estadística i del pla estadístic de Catalunya (1992-1995) encomanen a l’Institut d’Estadística de Catalunya la tasca d’homogeneïtzar la presentació de resultats esta-dístics per a Catalunya, de manera que es puguin comparar espacialment i temporal les diverses informacions. La sistematització de nomenclatures i classificacions té la finalitat d’estandarditzar l’estadística catalana i d’adaptar-la als paràmetres estatal, comunitari i internacional. D’aquesta manera podem normalitzar l’elaboració, la presentació i l’anàlisi de dades, o bé facilitar la implementació de registres i arxius administratius per a l’aprofitament estadístic. La transcendència d’aquesta activitat instrumental és, doncs, essencial. Les classificacions sobre activitat econòmica constitueixen el nucli harmonitzador general, són les que tenen més incidència en l’activitat estadística econòmica general i són les que la llei esmentada recomana de posar en marxa de manera prioritària. Aquesta Classificació d’activitats econòmiques (adaptació normalitzada de la CNAE-1974, Clasificación Nacional de Actividades Económicas, de l’Instituto Nacional de Estadística) és un exemple d’aquest procés d’harmonització. Properament, hem previst completar-lo amb: les classificacions segons branques d’activitat per a la comptabilitat regional o les taules input-output, i l’actualització de la mateixa CNAE-74, a partir de la nova Nomenclatura comunitària (1990) i de la CNAE-93.
Finalment, vull destacar l’assessorament del TERMCAT (Centre de Terminologia) en les tasques derivades de la traducció catalana, com també la col·laboració de l’Instituto Nacional de Estadística en el decurs de l’elaboració.