LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

Regles per millorar les frases

1. Buscar un estil actiu

Exemple 1:

El dirigent abertzale Arnaldo Otegi ha estat retingut i interrogat per la policia francesa durant una hora i mitja; després ha estat posat en llibertat i ha tornat a Espanya.

La policia francesa ha retingut i interrogat el dirigent abertzale Arnaldo Otegi durant una hora i mitja; després l’ha posat en llibertat i ha tornat a Espanya.

El dirigent abertzale Arnaldo Otegi, l’ha retingut i interrogat durant una hora i mitja la policia francesa; després l’ha posat en llibertat i ha tornat a Espanya.

En el primer cas s’usa una passiva per destacar el dirigent abertzale (ja que és més important que el subjecte actiu la policia francesa). Però l’ús de la passiva carrega la frase i es fa més feixuga.

En el segon cas els sintagmes segueixen l’ordre lògic; se centra l’atenció en la policia francesa.

En el tercer cas fem servir l’anteposició i la pronominalització de l’objecte directe ( el dirigent abertzale Arnaldo Otegi ), cosa que permet mantenir l’ordre idoni dels mots i destacar el que és notícia, el dirient abertzale, en lloc del subjecte la policia francesa. Aquesta última solució té un to més col·loquial que cada vegada s’usa més.

La passiva morfològica, que funcionava tan bé en llatí i que s’usa a tort i a dret en anglès o en alemany, no ha quallat mai en les llengües romàniques. El català oral la fa servir molt rarament i l’escrit hi recorre només en l’estil periodístic, com a solució d’urgència per destacar en posició inicial l’objecte de l’acció.

Exemple 2:

En els darrers mesos s’han difós moltes xafarderies dels prínceps a través de la premsa italiana.

En els darrers mesos la premsa italiana ha difós moltes xafarderies dels prínceps.

Si els protagonistes reals del que s’explica coincideixen amb el subjecte i l’objecte gramaticals, la frase guanya transparència. Una tècnica retórica per concretar i donar més comprensibilitat a la redacció consisteix a posar un actor en cada frase, que hi faci de subjecte animat.

2. Evitar les negacions

Exemple:

Els treballadors ignoraven que no havien cobrat l’última nòmina.

Els treballadors creien que havien cobrat l’última nòmina.

Les frases negatives són difícils d’entendre, perquè requereixen més atenció i temps que les afirmatives. Sovint podem substituir-les amb formulacions més positives.

3. Ajuntar els mots relacionats

Exemple:

2300 voluntaris, durant aquest cap de setmana, arribats de diferents punts de l’Estat i fins i tot de l’estranger, s’han desplaçat a Galícia per retirar fuel.

Durant aquest cap de setmana, 2300 voluntaris, arribats de diferents punts de l’Estat, i fins i tot de l’estranger, s’han desplaçat a Galícia per retirar fuel.

S’ha d’inserir l’incís en el lloc que causi menys molèsties. A vegades un incís separa sense raó dos mots que resulten força més clars posats de costat. Els mots que cal vigilar de no separar sense motius justificats són les combinacions de subjecte i verb i verb i complements.

En l’escriptura només disposem de la puntuació per marcar les giragonses sintàctiques i, doncs, l’ordre dels mots no és tan lliure; esdevé essencial per aconseguir una redacció fluida. L’estructura més bàsica i comprensible és la de subjecte-verb-complements. D’altra banda, el principi de la frase és la posició més important d’un període. Per això, sembla lògic que la informació important del text, que hauria de vehicular-se en la frase principal, ocupi sempre aquesta posició preeminent.

4. Espurgar el que sigui irrellevant

Exemple:

Les persones que formen el comboi d’ajut humanitari destinat a la ciutat romanesa d’Iasi i que ha coordinat l’Ajuntament de Torredembarra van sortir ahir al matí de davant la casa consistorial passades les 8 del matí.

El comboi d’ajut humanitari destinat a la ciutat romanesa d’Iasi, coordinat per l’Ajuntament de Torredembarra, va sortir ahir de davant del consistori, passades les 8 del matí. Cal veure si totes les branques de la frase aporten informació útil. Sovint algunes subordinades i alguns complements del nom (introduïts amb de, per, amb, a …) són crosses o clixés de poc o cap significat. La frase guanya claredat si ens quedem només amb els mots clau.

5. Limitar els incisos

Exemple:

Populars i socialistes van celebrar, amb l’objectiu de fer conèixer les respectives propostes electorals i a poc més de quatre mesos de les eleccions autonòmiques i municipals, diversos actes públics a la capital espanyola.

Populars i socialistes van celebrar, a poc més de quatre mesos de les eleccions autonòmiques i municipals, diversos actes públics a la capital espanyola.

És recomanable escurçar els incisos a menys del 15 mots, que són la capacitat mitjana de la memòria a curt termini. Però si no podem prescindir d’un incís llarg, llavors es recomana refrescar la memòria del lector repetint el mot final de l’inici després de l’incís:

Populars i socialistes van celebrar, amb l’objectiu de fer conèixer les respectives propostes electorals i a poc més de quatre mesos de les eleccions autonòmiques i municipals, van celebrar diversos actes públics a la capital espanyola.

6. Mantenir una ràtio baixa de noms i verbs

Exemple: El personal tècnic s’encarrega del manteniment i la posada en funcionament de les instal·lacions, així com de la coordinació dels trasllats des dels altres edificis.

El personal tècnic s’encarrega de posar en funcionament i mantenir les instal·lacions, així com de coordinar els trasllats des dels altres edificis.

El llenguatge periodístic, administratiu, acadèmic o científic pateix una tendència creixent cap a l’estil nominal; és a dir, la proporció de noms supera amb escreix la de verbs en cada frase. D’aquesta manera (com en el primer cas de l’exemple) la prosa estalvia connectors i guanya impersonalitat i objectivitat; però també perd claredat i agafa un regust abstracte

7. Limitar els gerundis

Exemple:

Sovint patia d’insomni i necessitava dormir moltes hores, trobant-se malament quan havia de matinar i patint-ne les conseqüències durant la resta del dia.

Sovint patia d’insomni i necessitava dormir moltes hores. Quan havia de matinar es trobava malament i en patia les conseqüències durant la resta del dia.

La gramàtica sanciona l’anomenat gerundi copulatiu, que equival a una oració coordinada amb i i expressa un temps posterior al del verb principal. Però molts d’altres gerundis, fins i tot correctes, carreguen la frase i li donen un regust arcaic poc agradable.

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox