LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

L’esquema

 

  • Què és?

L’esquema és una llista d’idees organitzades jeràrquicament, de manera que tots els elements del mateix nivell s’alineen verticalment al llarg de tota la pàgina. Si s’escau, s’identifiquen amb lletres i nombres, com veiem a continuació:

Títol:

I. Idea principal

  1.  
    • a)
    • b)
  2.  
    • a)
    • b)

II. Segona idea principal

  1.  
    • a)
    • b)
    • c)
  2.  
  3.  

Cada element de l’esquema és un tema que s’haurà de desenvolupar en la composició; no ha d’adoptar la forma d’oració, només cal enunciar-lo amb una paraula, amb un sintagma o amb una frase.

  • Per a què serveix?

Un esquema serveix per posar en relleu les idees principals, les idees secundàries i les relacions que s’estableixen entre elles. És un bon recurs per estructurar les informacions recollides en la “Generació d’idees” i alhora és útil per generar idees noves.

  • Com es fa?

Per a la confecció de l’esquema has de tenir en compte aquestes regles:

 

  1. Escriu el títol al principi de l’esquema, sense precedir-lo de nombres o de lletres.
  2. En l’esquema només han d’aparèixer temes que es discuteixin en el text. Per tant, termes com Introducció, Cos i Conclusió, unitats estructurals pensades per l’autor, no han d’aparèixer en l’esquema.
  3. Utilitza xifres romanes per a les idees o els temes principals. Les idees secundàries o subtemes s’indicaran amb lletres majúscules, nombres aràbics, lletres minúscules, nombres aràbics entre parèntesis i lletres minúscules entre parèntesis.
  4. Tots els elements del mateix nivell o importància hauran de ser alineats verticalment sobre el paper i marcats de manera ordenada per mitjà de nombres i de lletres.
  5. Com a mínim, hi hauran d’aparèixer un parell de subtemes per a cada tema, ja que són divisions del tema.
  6. Ha d’existir un paral·lelisme entre l’enunciat de temes i subtemes. Si el primer tema, en una llista de temes, s’enuncia mitjançant un nom, els enunciats dels següents temes hauran de ser noms. Per tant, no s’han de barrejar categories (noms amb adjectius, frases amb noms…) en els enunciats de temes del mateix nivell.
  7. En finalitzar el treball, s’ha de valorar si l’esquema generat és equilibrat, és a dir, si cada bloc del mateix nivell té més o menys la mateixa complexitat (nombre de subblocs). Els blocs poc ramificats corresponen a idees poc desenvolupades, i contribueixen a crear un text massa esquemàtic.
  • Exemple

A continuació us presentem un esquema sobre el tema Els anuncis de televisió.

Títol: Els anuncis de televisió

  1. Necessitat:

 

    • A. Per pagar les despeses dels programes.
    • B. Per mostrar al públic els diversos productes del mercat.

 

  1. Inconvenients:

 

    • A. Són massa repetitius.
    • B. Interrompen amb massa freqüència programes interessants.

 

  1. Perillosos:

 

    • A. Estimulen despeses supèrflues.
      1. Endeutament de les famílies.
      2. Desavinences conjugals.

 

    • B. Proporcionen remeis erronis per a la satisfacció de necessitats.
  • Pràctica

A continuació, et presentem un esquema sobre el tema L’estudi que incompleix algunes regles exposades sobre la confecció d’esquemes. Canvia o suprimeix tot allò que consideris erroni i confecciona’l correctament.

I. Condicions que afavoreixen l’estudi:

    • A. Desitjaria tenir més temps per estudiar.
    • B. Lloc silenciós i còmode.
    • C. Bona il·luminació.


II. Eines necessàries.

    • A. Llibres de text.
    • B. Llibres de consulta.
    • C. Diccionari.


III. Cal aplicar tècniques d’estudi.

    • A. Subratllat.
    • B. Memoritzar.
      1. Tot el que és important.
      2. Només les definicions.
    • C. Prendre notes.
    • D. Fer un resum.


IV. Conclusió: Hi ha moltes condicions que afavoreixen l’estudi.

  • Revisa la teva pràctica

Has deixat per a un altre moment l’anotació d’una idea?

Acostuma a passar que per mandra no apuntem immediatament elements que volem utilitzar, tot pensant que els recordarem. No obstant això, normalment la idea es perd totalment o parcialment i exigeix un procés posterior d’investigació.

Has evitat l’anotació de problemes oberts i d’idees preliminars?

Una primera llista pot contenir algunes intuïcions i problemes no resolts, que podem verificar en una investigació posterior.

Has utilitzat un paper petit i has escrit en lletra petita i atapeïda?

S’aconsella escriure en un foli gran i deixar espais en blanc. Així, podrem introduir-hi elements nous.

Has escrit sense rellegir mai els elements inclosos anteriorment en la llista?

Normalment les idees ja aportades ens ajuden a trobar-ne de noves.

T’has esforçat a construir ràpidament un esquema?

Això limita la tipologia de les informacions.

  • Bibliografia
  • SERAFINI, María Teresa. (1992) Come si scrive. Milán: Bompiani. Versió castellana: Cómo se escribe. Barcelona: Paidós.
  • ONIEVA MORALES, Juan Luis. (1995) Curso superior de redacción. Madrid: Colección Cervantes. Editorial Verbum.

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox