LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

Extreure idees de la bibliografia

  • Què és?

És el primer pas per escriure un text acadèmic, consisteix en aconseguir la informació necessària. Cal entendre que documentar-se o obtenir informació no consisteix només en apilar un conjunt considerable de llibres, dades extretes d’Internet, resultats d’experiments i enquestes, etc. Documentar-se no és només obtenir la informació, sinó també i, especialment, estudiar-la, entendre-la i assimilar-la per tal que s’integri coherentment amb la resta dels coneixements que tenim.

  • Per a què serveix?

La documentació permet l’enriquiment dels coneixements propis abans de començar a escriure i, a la vegada, ajuda a madurar les opinions pròpies sobre un nombre major d’elements i, a continuació, exemplificar-les d’una manera eficaç. En definitiva, les dues funcions de la documentació són:

a) La recopilació d’informacions sobre el tema: fets, dades, experiències, opinions, etc.

b) La generació d’idees noves amb l’estímul dels elements precedents.

La quantitat i el tipus d’informació que s’ha d’obtenir varia, òbviament, en funció de les situacions. Un assaig breu sobre un problema d’actualitat per a un diari exigeix una feina molt diferent a la necessària per a un informe en una empresa o per a un treball universitari extens. No obstant això, en qualsevol cas és important disposar d’un mètode de documentació.

  • Com es fa?

La tasca de documentació comença amb una fase preparatòria, en la qual es tracta el tema des d’angles diferents. És per això que cal:

1. Reunir tota la informació interessant, general i específica, per al tema que es tractarà.

2. Llegir algun text de caràcter molt general i sintètic
per tal de fer-nos una primera idea sobre el problema.

3. Fer una llista de tots els objectius del text acadèmic, dels elements sobre els quals volem trobar informació. Aquesta llista ens ajuda a llegir amb més cura i més activament la informació que hem recollit.

4. Valorar la informació. Recollir molta informació només té sentit si fa que desenvolupem el sentit crític; llegir totes les dades i pensar-hi és útil si ens ajuda a percebre quines dades són realment valuoses, quines són útils i quines cal deixar de banda.

5. Buscar un títol per a l’escrit, si és que no en té cap assignat. Aquesta operació ajuda a emmarcar el camp del treball.

6. Buscar altres fonts (llibres, articles, revistes, etc.) i fer-ne una llista a partir dels textos consultats fins al moment.

7. Llegir els textos i prendre apunts sintètics.

8. Reunir les idees pròpies i reorganitzar-les tenint en compte els materials obtinguts i consultats. Prèviament, cal haver relacionat entre si aquesta informació. Conèixer en profunditat un tema significa ser capaç d’integrar totes les dades en una explicació general, en una gran xarxa que les relacioni, aconseguir una visió global del problema que s’intenta estudiar. Les relacions entre les dades no acostumen a ser evidents: trobar-les és fruit d’un treball intel·lectual complex.

Com més llarg i complex és el text que es vol crear, més rica haurà de ser la documentació, fet que exigirà desenvolupar diverses vegades i en ordres diferents les operacions assenyalades en els tres últims punts.

  • Exemple

    Imagina’t que en una de les teves classes has des fer una exposició sobre la generació d’idees durant cinc minuts aproximadament. Tot i que tens una lleugera idea de què és, necessites documentar-te per conèixer aquest procés a la perfecció. T’adreces a la biblioteca i trobes un llibre que et pot ajudar: La cuina de l’escriptura, de Daniel Cassany.
    A continuació, incloem un fragment del capítol 4 del llibre, que tracta sobre la generació d’idees. Com a exemple, et presentem la informació que hem seleccionat del primer apartat del capítol (
    La pluja d’idees):

    La pluja d’idees

    Ens concentrem en el tema i anotem tot el que ens passa pel cap en un paper. Realitzem per tant una pluja d’idees inicial en la qual busquem tots els elements del coneixement que tenim en la nostra memòria.

    Per aprofitar tot el potencial d’aquesta tècnica convé evitar alguns dels errors més comuns: confondre la pluja d’idees amb una redacció, preocupar-se massa per la forma, valorar les idees, etc.

    Cal tenir en compte els punts següents:
    CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES

    – Apuntar-ho tot, fins i tot el que sembla obvi, absurd o ridícul. Com més idees tinguem, més ric serà el text.
    – No valorar les idees ara. Després ja retallarem les idees que no ens agradin.
    – Apuntar mots solts i frases per recordar la idea. Apuntar ràpid per poder seguir el pensament.
    – No cal preocupar-se per la gramàtica, la cal·ligrafia o la presentació.
    – Jugar amb l’espai de paper: fer fletxes, rodones, ratlles, dibuixos, etc. Marcar gràficament les idees.
    – Rellegir tot el que hem escrit per obtenir més idees.

    CASSANY, Daniel. La cuina de l’escriptura. Barcelona: Editorial Empúries, 2000. Pàgines 53-55.

  • Pràctica

Selecciona la informació dels dos apartats següents d’aquest capítol (Explorar el tema i Desemmascar mots clau), a continuació, sistematitza les idees que n’hagis extret.

  • Bibliografia


CASSANY, Daniel.
La cuina de l’escriptura. Barcelona: Editorial Empúries, 2000.

MONTOLÍO, Estrella (coordinadora) FIGUERAS, Carolina, GARACHANA, Mar y SANTIAGO, Marisa. Manual práctico de escritura académica. 1ª Edición. Barcelona: Ariel, 2000.

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox