LA TERTÚLIA DEL QUART PIS

bloc de quart curs de l'institut Jaume Almera
  • rss
  • Inici
  • A DEBAT…
    • CONSUM
      • El nostre pa de cada dia
      • Hipnosi consumista
      • Responsables del que consumim
    • OBEDIÈNCIA A L’AUTORITAT
      • Obediència a l’autoritat
      • Obediència cega. L’experiment de Milgram
    • HUMANS I MÀQUINES
    • El show de Truman
    • CONTROLEM EL FUTUR?
      • Controlem el nostre destí?
    • LA LLIBERTAT ÉS UNA IL·LUSIÓ?
      • Humanitat i llibertat
      • Els límits de la llibertat
      • Frases per rumiar
      • Determinisme i llibertat
    • QUÈ CAL PROHIBIR?
      • Despullats pel carrer
      • Amb vel a l’escola
      • Com vestim
    • SOM IGUALS?
      • Nois i noies, iguals o diferents?
      • Submissió i discriminació
    • QUÈ ÉS L’AMISTAT?
    • NECESSITEM CONVENCIONS?
      • Convencions i convivència
      • Normes: naturals o convencionals?
      • Convencions i educació
      • Reglament de l’institut
    • CAL QUE HI HAGI PODERS QUE ESTABLEIXIN NORMES?
      • Poder, normes i sancions
      • Calen els governants?
      • Quina relació hi ha entre l’ètica i la política?
    • LA ESPONTANEÏTAT, ÉS UN VALOR?
    • CAL SER SINCERS?
      • Som mentiders per naturalesa?
      • Sinceritat i poder polític
  • Per escriure millor
    • QUINA IMATGE TINC DE MI COM A ESCRIPTOR O ESCRIPTORA?
    • DECÀLEG DE LA REDACCIÓ
    • LES CIRCUMSTÀNCIES DE L’ESCRIPTURA
    • CONSELLS PER A LA PLUJA D’IDEES
    • PER FER CRÉIXER LES IDEES
    • L’ORGANITZACIÓ DE L’ESCRIT
    • FRASES LLARGUES O CURTES?
    • VUIT CONSELLS PER ESCRIURE FRASES EFICIENTS
    • MARCADORS TEXTUALS
    • ORGANITZACIÓ DE LA PÀGINA IMPRESA
    • PUNTUACIÓ. Shahespeare. Somni d’una nit d’estiu
    • CORREGIM UN ESCRIT
      • Avisos parroquials espanyols
      • Reglament de règim intern
      • Un foso medieval para la última frontera de Europa
      • Excés d’oralitat
      • Carta als socis
      • Guerra al menjar porqueria
    • CLOZE
      • Detreminisme i llibertat
      • Normes: naturalesa o convenció?
      • Llibertat i espontaneïtat
    • COM REVISAREM ELS ESCRITS?
    • TALLER DE REDACCIÓ DE LA UPF
      • PLANIFICACIÓ
        • ANALITZAR LA SITUACIÓ
        • MÈTODES PER A GENERAR IDEES
          • El cub
          • Escriptura lliure
          • Extreure idees de la bibliografia
          • L’estrella
          • Mapa d’idees
          • Pluja d’idees
          • Relacions lògiques
        • ORGANITZAR IDEES
          • La classificació
          • La comparació i el contrast
          • La jerarquització
          • La relació causa-efecte
          • L’esquema
      • REVISIÓ
        • Qüestionaris
        • Tècniques de revisió
      • TEXTUALITZACIÓ
        • CONNECTORS
        • EL PARÀGRAF
        • MILLORAR L’ESTIL
          • Regles per millorar l’estil
            • Regles per millorar les frases
            • Regles per escollir les paraules
          • Exercicis
        • PUNTUACIÓ
          • Els parèntesis
          • Els punts suspensius
          • La coma
          • La cursiva
          • Les citacions
          • Les cometes
          • Notes a peu de pàgina
          • El guió
          • El punt i coma
          • El punt
          • El signe d’exclamació
          • El signe d’interrogació
          • Els dos punts
    • Titulars de premsa equívocs
  • Textos breus per treballar
    • ISABEL LLAUGER
      • Càpsules
    • MANUEL VICENT
      • Resetear
    • JOSEP MARIA TERRICABRAS
      • Rosell o la moral mal entesa
      • Elogi de la política
    • ESCRITS DE TERTULIANS
      • Alba Canals. Objectiu acomplert
      • Cristian Alvarez. Qüestió de mercat
      • David Garcia. L’hora de fer els deures
      • Emma Puig. El clarinet
      • Júlia Xaubet. Aranyes
      • Kim Rodríguez. Es busca!!!
      • Laia Monells. Per què jo? Per què no?
      • Laura Fernández. El valor del que tenim
      • Maria Samon. Amb un hematoma a l’ull
      • Martí Cavaller. M’he quedat sense galetes!
      • Raül Gómez. La mandra, és possible esquivar-la?
      • Ainoa Pubill. Dulces rosquillas
      • Héctor Calvet. M’ha picat un mosquit!
    • VICENÇ VILLATORO
      • Necrològiques
    • ALBERT PLA NUALART
      • Enlloc com a casa
      • Un a un
      • Li agrada però la preocupa
      • El destí de l’espoli
      • No sigui que, no fos cas que
      • Oblida-ho
      • Val més que hi vagis tu
      • Ovacionat per part del públic
      • Bocamolls i xivatos
      • Per a què ho vols?
      • Vaig de seguida
      • Pujarem a la nòria i als cavallets
    • JOSEP MARIA ESPINÀS
      • Pastís de la Sagrada Família
      • Què passa amb els polítics?
      • El dret futbolístic de l’engany
      • Apunt sobre cinturons
      • Quan dir “el més” no és seriós
      • Més enllà de la llei civil
      • Jo no sé quin “kaphna” tinc
      • L’atzar seductor de l’autobús
      • El valor de la imperfecció
      • Cap a l’educació automatitzada
      • Un ridícul atac a la llibertat
      • La mort d’una vella pipa
      • La llei del pa amb tomàquet
      • Vida i mort de les claus
      • Quan els cognoms parlen
      • Els bons escriptors periodistes
      • La humanitat sencera de la ciutat
      • La tortura de portar camisa
      • Els castells, projecte de futur
      • Singular pervivència de la “miss”
      • La gran regata de la vida
      • Ficció? no ficció? Literatura
      • L’apoteosi del comerç universal
      • El públic comença a badallar
      • Els peus no mereixen la violència
      • No és una qüestió de centímetres
      • L’última ofensa al gos
    • RAMON SOLSONA
      • El papa, en direcció contrària
      • El dit a l’ull
      • Butxaquejar sense butxaques
      • El silenci dels dits
      • La noia de la coca-cola al front
      • Pell de sap i iogurt de mànec
      • Un euro
      • Companys de pis
      • Enciam amb gust d’enciam
      • Jo tinc mala consciència
      • L’art de no mirar
      • Pícnic al cine
      • Qui farà els paquetets, ara?
      • És dels pocs que saluden
      • Pintar-se les ungles a l’autobús
      • Un tresor de 700 milions d’euros
      • No es veurà afectada la qualitat
      • Cinc ratolins al clot d’un arbre
      • Una pregunta perillosa
    • JOAN BARRIL
      • El dia que Déu ens va castigar
    • EMMA RIVEROLA
      • L’enemic ets tu
      • La calç no tapa el mal
      • Dóna’ns una lliçó
    • XAVIER BOSCH
      • Aparcar a la plaça dels discapacitats
    • MANUEL CUYÀS
      • Calor d’havent dinat
      • Festa major
      • La confitura de Torrent
    • JOSEP MATAS
      • Cambrers i turistes
    • ANNA BALLBONA
      • Cartells, safaris i metàfores
    • GABRIELA CAÑAS
      • De trapos y siliconas
    • FERNANDO SAVATER
      • La vacante de Dios
      • Hasta cuándo?
    • GEMMA LIENAS
      • Felices lecturas
      • Orgullo moral
      • El ladrillo y el burdel
    • JOSEP GIFREU
      • El retrat d’Aisha
    • XEVI SALA
      • La meitat del que tens
    • JAUME CABRÉ
      • Noms
      • Elogi del professor de secundària
      • La relectura
      • El plaer de narrar
    • SEBASTIÀ ALZAMORA
      • Quin fum fa? fa un fum fi…
    • QUIM MONZÓ
      • No todo es sexo en la vida
      • Renovarse o morir, unos y otros
      • Crónicas marcianas
      • De aquí a dos días, Semana Santa
    • ÍÑIGO LAMARCA
      • Un deber moral
    • SALVADOR GINER
      • Les ètnies, un mal que no s’atura
      • La bicicleta amenaça
      • Reglar malament és no reglar res
    • MARIA MERCÈ ROCA
      • Dies difícils
      • Passar gana
      • Fer-se grans
      • Dictadura
    • ANTON COSTAS
      • Fallen les oportunitats
    • J.M. FONALLERAS
      • Promoció del fetitxisme
    • PILAR RAHOLA
      • Alegrías al aire
    • FRANCESC ESCRIBANO
      • El meu cul, el meu capital
    • ENRIC HERNÁNDEZ
      • ¿Solidària, la banca?

ANALITZAR LA SITUACIÓ

A la planificació, li hem d’atorgar la importància que té. Abans de llençar-se a escriure, convé aturar-se a pensar en les circumstàncies que envolten el text; és a dir, en les característiques de la situació comunicativa. Aquest conjunt de circumstàncies es coneix pel nom de “problema retòric”, el qual un escriptor competent ha de resoldre abans de posar-se a escriure. Per tal de produir textos apropiats per a cada situació comunicativa, cal plantejar-se les següents preguntes i contestar-les:

  1. Hem de tenir clar quin és el propòsit:
    • Què vull aconseguir?
    • Com vull que reaccionin els lectors?
    • Què vull que facin amb el text?
    • Com puc formular el meu propòsit?

 

  1. Hem de tenir en compte l’audiència:
    • Qui llegirà el text?
    • Què saben aquestes persones?
    • Quin impacte vull causar?
    • Què haig d’explicar?
    • Quan i com llegiran el text?

 

  1. Jo com a emissor:
    • Quina relació establiré amb l’audiència?
    • Com em presentaré?
    • Quina imatge vull projectar en l’escrit?
    • Quin to adoptaré?
    • Què saben de mi els lectors?

 

  1. En relació a l’escrit:
    • Com serà?
    • Serà llarg o curt?
    • Quin llenguatge utilitzaré?
    • Quantes parts tindrà?
    • Com me l’imagino?

 

  1. En relació al contingut del text:
    • A quines preguntes haig de respondre per escriure el text?
    • Quines paraules clau ha de presentar el text?
    • Quines són les idees principals que ha de contemplar el text?
    • Com organitzaré la informació perquè la comunicació sigui més eficaç?

Exemple

A continuació, et presentem un model de situació retòrica analitzada.

Associació de voluntaris del Barri Vell
C. Jacint Verdaguer, 32
xxxxx GIRONA

Benvolguts amics,

Els agraïm el seu escrit del passat 2 d’octubre en què ens presenten la campanya “Cap avi sense companyia”, i la possibilitat que ens ofereixen de col·laborar-hi.

Com ja saben, la nostra oficina del Banc de la Pesseta té un programa de suport a les activitats culturals i d’ajuda social del barri. A causa del nombre elevat de peticions que rebem i dels recursos moderats que té una oficina petita com la nostra, hem de limitar forçosament les nostres accions.

Anualment elaborem un pla global d’ajuts i patrocinis i, enguany, per aquestes dates, ja el tenim cobert i tancat. D’acord amb això, tot i valorar l’activitat de la seva associació, ens veiem obligats a declinar aquest oferiment.

Si ho creuen convenient, per a properes ocasions poden visitar-nos amb antelació. Estarem contents d’escoltar les seves propostes i d’informar-los de les característiques dels nostres ajuts i dels tràmits i dels terminis per sol·licitar-los.

Atentament,

Josep M. Bascompte
Director

Girona, 10 d’octubre de 1995

  1. Has de tenir clar quin és el propòsit:
    • Què vull aconseguir?
      Que els receptors sàpiguen que no se’ls ha atorgat l’ajut.
    • Com vull que reaccionin els lectors?
      Que n’entenguin la causa, però que sàpiguen que l’associació està oberta a propostes per a properes ocasions.
    • Què vull que facin amb el text?
      Que se’l llegeixin i que l’entenguin: que sàpiguen que no rebran cap ajut per part de l’associació, ja que el programa de suport a les activitats culturals i d’ajuda social del barri ja el tenim cobert i tancat. Però que, tot i així, per a properes ocasions, s’informin de les característiques dels ajuts que concedim, així com del tràmits i els terminis necessaris per sol·licitar-los.
    • Com puc formular el meu propòsit?
      Denegació de l’ajut.
  1. Hem de tenir en compte l’audiència:
    • Qui llegirà el text?
      Aquells que hagin sol·licitat l’ajut.
    • Què saben aquestes persones?
      Que som l’Associació de voluntaris del Barri Vell i que elaborem un pla d’ajuts i patrocinis.
    • Quin impacte vull causar?
      Vull que sàpiguen que tot i que enguany, el pla d’ajuts global i patrocinis, ja el tenim cobert, poden comptar amb nosaltres per a properes ocasions.
    • Què haig d’explicar?
      Vull que sàpiguen que la nostra Oficina del Banc de la Pesseta té un programa de suport a les activitats culturals i d’ajuda social del barri, però que el pla global d’ajuts ja el tenim cobert i tancat. No obstant això, poden contactar amb nosaltres per a properes ocasions. Quan i com llegiran el text? Amb antelació suficient per no endegar la proposta.
  1. Jo com a emissor:
    • Quina relació establiré amb l’audiència?
      Establiré una relació distant, però en cap cas jeràrquica.
    • Com em presentaré?
      Em presentaré com a director i portaveu de l’associació.
    • Quina imatge vull projectar en l’escrit?
      No vull que em vegin com el “director” i, per això, intento establir una relació no massa distant, ja que potser m’interessa el projecte que em proposen per a anys vinents.
    • Quin to adoptaré?
      Un to formal, però en cap cas solemne i burocràtic.
    • Què saben de mi els lectors?
      El càrrec que ocupo i el meu estatus a l’associació.
  1. En relació a l’escrit:
    • Com serà?
      Adoptarà el format de carta.
    • Serà llarg o curt?
      No serà gaire extens, només ocuparà la llargada necessària per expressar tot allò que els vull comunicar.
    • Quin llenguatge utilitzaré?
      Correcte, precís i administratiu.
    • Quantes parts tindrà?
      Constarà de tres parts (encapçalament, el cos informatiu de la carta i el comiat).
    • Com me l’imagino?
      Informatiu i amb dades sense una interpretació ambígua.

 

  1. En relació al contingut del text:
    • A quines preguntes haig de respondre per escriure el text?
      Haig de respondre a les preguntes següents:

      • A qui em dirigeixo?
      • Quina proposta ens havien fet?
      • Els atorgaré l’ajut econòmic?
      • Per què no els concediré l’ajut?
      • Poden presentar-nos més propostes?
    • Quines paraules clau ha de presentar el text?
      “Cap avi sense companyia”, programa de suport a les activitats culturals i d’ajuda, pla global d’ajuts i patrocinis, el Banc de la Pesseta, propostes, terminis i tràmits.
    • Quines són les idees principals que ha de contemplar el text?
      Que la nostra oficina del Banc de la Pesseta té un programa de suport a les activitats culturals i d’ajuda social del barri, però que hem de limitar forçosament les nostres accions. Que, a més, el nostre pla global d’ajuts i patrocinis ja està tancat. Però que, no obstant això, poden comptar amb nosaltres per a properes ocasions. Això sí, cal que s’informin de les característiques dels nostres ajuts i dels tràmits i dels terminis per sol·licitar-los.
    • Com s’organitzarà la informació perquè la comunicació sigui més eficaç?
      En quatre paràgrafs ben diferenciats. En el primer paràgraf, em referiré al projecte; en el segon, donaré les raons per les quals no podem concedir l’ajut (que rebem un nombre elevat de peticions i que els nostres recursos són limitats); en el tercer, en donaré una altra (que el pla global d’ajuts ja el tenim tancat i cobert); i, en el darrer paràgraf, els faré saber que poden comptar amb nosaltres per a properes ocasions.
  • Bibliografia
  • CASSANY, Daniel. La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1993.
  • MONTOLÍO, Estrella (coordinadora) [FIGUERAS, Carolina], GARACHANA, Mar y SANTIAGO, Marisa. Manual práctico de escritura académica. 1ª Edición. Barcelona: Ariel, 2000.

 

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

un bloc per escriure el que pensem i pensar el que escrivim

articles recents

  • Revolució
  • Take me back
  • El canvi
  • Mi mundo- Hard GZ
  • La Desconfiança
  • Te añoro
  • L’home més ràpid del món – The Flash
  • Em penedeixo
  • Si et torno a veure
  • Em penedeixo
  • L’alquimista
  • ETS CULPABLE
  • 24 personalitats
  • Into the Wild (Llibertat Salvatge)
  • La teoria del meu avi

els treballs i els dies

setembre 2025
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« març    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arxius

Categories

administrador

  • Entra
  • RSS dels articles
  • RSS dels comentaris
  • WordPress.org

visites

Web Sites Counters

Consultes lingüístiques

  • Centre de Redacció de la UPF
  • Corrector "Lanuagetool"
  • Corrector castellà
  • Corrector català softcatalà
  • Diccionari Enciclopedia catalana
  • Diccionario de la lengua española
  • Eines
  • Institut d’estudis catalans. Gramàtica
  • Optimot. Consultes lingüístiques
  • Refranyer català-castellà

Educació

  • Agrupació Escolta "Serra de Marina"
  • Estudiar a Catalunya
  • Institut Jaume Almera

Premsa

  • Ara
  • Avui
  • Catalunya ràdio
  • El mundo
  • El país
  • El periódico
  • La vanguardia
  • Periodismo humano

des d’on ens llegeixen?

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox