ENIGMAT
APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES AMB SUPORT TAC
Es tracta d’oferir unes eines TAC que permetin treballar, reforçar i ampliar els continguts de l’àrea de matemàtiques. També és un espai per poder treballar les matemàtiques des d’un punt de vista més lúdic. Aquells que ja simpatitzen amb les matemàtiques hi trobaran una sèrie d’enigmes, curiositats i jocs matemàtics que els permetran gaudir amb les mates. I aquells que, encara no hi han trobat el gust, potser trobaran l’oportunitat de fer-se’n una mica més amics.
http://blocs.xtec.cat/enigmat/
Destinataris: alumnes de 5è de primària
Objectius: (Objectius didàctics / Competències i relació amb el currículum)
- Oferir recursos TAC per a l’aprenentatge i consolidació dels continguts matemàtics de 5è de primària.
- Potenciar l’aprenentatge de les matemàtiques de manera lúdica i divertida.
- Fomentar el gust i l’interès per les matemàtiques.
- Millorar la competència matemàtica amb recursos digitals.
- Difondre experiències matemàtiques dels alumnes.
- Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
- Crear recursos digitals de l’àrea de matemàtiques amb l’eina jclic.
- Realitzar activitats interactives TAC: formularis google drive, PDI, Sankoré, webs i blogs.
- Potenciar la mirada matemàtica, digitalitzar-la i compartir-la en un entorn TAC.
Criteris i sistema d’avaluació:
- Realització de les activitats proposades
- Aportar els recursos digitals que han cercat i seleccionat els alumnes en entorns digitals.Per avaluar les activitats:1. Els alumnes hauran d’omplir, després de cada activitat, el seu Diari d’aprenentatge seguint un esquema: nom de l’activitat, data, resum de l’activitat, resultats obtinguts, què he après.2. Les activitats amb la PDI de Sankoré i Notebook, s’avaluaran a la classe, en presència del professor.3. Les respostes als enigmes setmanals es recolliran en un formulari de google drive.
Activitats proposades:
- Enigmes setmanals
- Activitats amb Jclic
- Activitats amb Sankoré (a l’aula)
- Activitats amb Noteboobk (a l’aula)
- Activitats de reforç o ampliació que enllaçades a altres webs.
- Activitats realitzades pels alumnes:
6.1 mirada matemàtica: fotografiar objectes de l’entorn relacionats amb les matemàtiques (Nadal, llantes dels vehicles, cases, objectes domèstics, simetries…)
6.2 resum d’una activitat manipulativa (que es penjarà al blog: ENIGMAT)
6.3 intercanvi d’enigmes amb una altra escola, a través dels blogs respectius.
6.4 altres jocs matemàtics
7. Organització d’un concurs de fotografia matemàtica a l’escola.
8. Visualització de vídeos relacionats amb les matemàtiques.
Competències bàsiques:
COMPETÈNCIA DIGITAL
- Competència 1: Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
- Competència 5: Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
- Competència 6: Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge.
- Competència 7: Realitzar comunicacions interpersonals virtuals i publicacions digitals.
COMPETÈNCIA MATEMÀTICA
- Competència 6. Establir relacions entre diferents conceptes, així com entre els diversos signi- ficats d’un mateix concepte.
- Competència 7. Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.
- Competència 10. Usar les eines tecnològiques amb criteri, de forma ajustada a la situació, i inter- pretar les representacions que ofereixen.
Educació inclusiva:
Totes les activitats estaran relacionades amb el currículum de matemàtiques i, en la seva major part, seran de suport o ampliació dels continguts tractats. Així doncs, no són activitats complementàries, sinó curriculars.
Els alumnes disposaran d’un espai, dins l’horari setmanal, per realitzar les activitats a l’aula d’informàtica de l’escola. Això permetrà que tots els alumnes tinguin a l’abast un ordinador connectat a internet.
Hi haurà activitats que les hauran de realitzar fora de l’escola: activitats, recerca d’informació…
L’escola també ofereix, en horari extraescolar, que aquells alumnes que no disposen d’ordinador i de connexió a internet a casa, puguin utilitzar l’ordinador de la biblioteca.
COMENTARIS:
- Aquest projecte es va començar a realitzar a partir de la seva creació, amb motiu del curs 1314AP01.
- Els alumnes accedeixen a aquest blog a partir d’un enllaç que hi ha a l’apartat de 5è de la web de l’escola.