Grups interactius

El treball en grups interactius potencia les interaccions entre els iguals amb l’ajuda d’un adult dinamitzador, permeten els aprenentatges entre iguals, desenvolupar les interaccions a traves de la socialització dels aprenentatge i a la vegada permet la participació activa i compromesa d’altres components de la comunitat educativa com família i voluntariat en la tasca educativa.

Els grups interactius són una actuació educativa d’èxit de les CA. L’aula s’organitza en petits grups heterogenis d’estudiants –entre 4 i 6– on participen familiars i membres de la comunitat.

La dinàmica d’aquesta activitat consisteix en la rotació dels grups d’alumnes entre les diferents activitats d’aprenentatge dinamitzades per un adult, voluntaris, pares, membres de la comunitat que promouran les interaccions entre els nen per la creació de estratègies d’aprenentatge. La durada d’aquestes activitats és de vint minuts.

En aquestes dinàmiques es produeixen diàlegs al voltant de l’aprenentatge instrumental, els quals augmenten els nivells d’aprenentatge de tot el grup.

Una de les pràctiques recurrents és que l’alumne que ha entès l’activitat l’explica als companys, la qual cosa suposa un reforç del què ell mateix acaba d’aprendre.

En aquests espais de diàleg, els nens i nenes expressen les seves pròpies idees, prenen responsabilitats i resolen problemes conjuntament. D’aquesta manera, tothom pot donar arguments des de la seva pròpia experiència, coneixement i recursos culturals, alhora que tots esdevenen responsables del propi aprenentatge