Els portafolis digitals: tipus, exemples, plantilles i eines per a la seva elaboració
1.- Aprenentatge digital
2.- Què és el Portafolis digital?
El portafolis digital de l’alumne/a consisteix en una selecció d’evidències recollides de manera reflexiva al llarg d’un període de temps determinat i presentades en un suport digital. És un sistema que es pot integrar al sistema d’avaluació en el procés d’ensenyament i aprenentatge amb un objectiu concret.
El portafolis és quelcom més que una col·lecció digital de reflexions i artefactes (documents, vídeos, resums, treballs, blocs, imatges, etc). L’alumne/a el pot utilitzar per demostrar el seu aprenentatge, habilitats i competències. Per al professorat és un mitjà per al seguiment d’un procés d’aprenentatge, que pot ser un projecte, un crèdit, un curs, un cicle…
3.- Avantatges
- Afavoreix la responsabilitat dels alumnes en el seu aprenentatge.
- Fomenta el pensament crític de l’alumnat.
- Promou l’autoavaluació dels alumnes.
- Millora la seva creativitat.
- Desenvolupa les competències bàsiques, sobretot la competència digital i tecnològica.
- Facilita l’emmagatzematge de diferents materials.
- Permet conèixer millors els alumnes, tant les seves destreses com els seus interessos.
- Es pot utilitzar en tots els nivells educatius.
- Implica un alt nivell de responsabilitat per part de l’alumnat.
4.- Fases d’elaboració
El procés d’elaboració del portafolis digital es pot concretar en quatre fases:
- Col·leccionar les evidències: Recollir activitats, tasques, projectes, fotos, vídeos, escrits, podcasts entre d’altres a mesura que es van elaborant.
- Seleccionar les que exemplifiquen millor les competències.
- Reflexionar, tot analitzant la relació d’aquestes evidències amb l’aprenentatge.
- Presentar-lo a una audiència determinada.
5.- Components d’un portafolis
6.- Reflexions
- Què he treballat avui?
- Quins objectius he assolit?
- Què he après?
- Quines dificultats m’he trobat?
- Com aprenc millor?
- Quines activitats m’han agradat més?
- Què és el que em costa més i com ho puc resoldre?
- Què puc fer per millorar?
- Per aconseguir els meus objectius hauré de…
- He de repassar…
- Tasques per al proper dia.
- Com m’he sentit avui?
- Estic satisfet amb la meva feina?
- Què puc fer per motivar-me?
7.- Exemple de com documentar les evidències?
Evidències: “L’ús del correu electrònic, xat, el fòrum de l’assignatura per comunicar-me amb la professora i la resta de companys de l’assignatura, també amb la realització de l’activitat ús de meet com a eina de comunicació m’ha permès desenvolupar la competència de l’assignatura: Posar en pràctica diferents estratègies d’ús d’eines i serveis relacionats amb la comunicació auditiva síncrona i asíncrona, textual, visual i audiovisual”.
Reflexió: “He pogut comprovar que el Meet des del punt de vista comunicatiu té diverses possibilitats: converses auditives sincròniques, comunicació textual sincrònica i asincrònica. Aquestes possibilitats han enriquit el nivell de comunicació entre les diferents components del grup. Com a eina educativa obre portes al món: treballar amb altres escoles sigui quina sigui la distància és possible amb Meet. Hem pogut descobrir projectes en xarxa que es treballen amb aquest format com per exemple: “La vuelta al mundo en 80 días”.