Inici

Els portafolis digitals: tipus, exemples, plantilles i eines per a la seva elaboració

 

1.- Aprenentatge digital

 

2.- Què és el Portafolis digital?

El portafolis digital de l’alumne/a consisteix en una selecció d’evidències recollides de manera reflexiva al llarg d’un període de temps determinat i presentades en un suport digital. És un sistema que es pot integrar al sistema d’avaluació en el procés d’ensenyament i aprenentatge amb un objectiu concret.

El portafolis és quelcom més que una col·lecció digital de reflexions i artefactes (documents, vídeos, resums, treballs, blocs, imatges, etc). L’alumne/a el pot utilitzar per demostrar el seu aprenentatge, habilitats i competències. Per al professorat és un mitjà per al seguiment d’un procés d’aprenentatge, que pot ser un projecte, un crèdit, un curs, un cicle…

 3.- Avantatges

  • Afavoreix la responsabilitat dels alumnes en el seu aprenentatge.
  • Fomenta el pensament crític de l’alumnat.
  • Promou l’autoavaluació dels alumnes.
  • Millora la seva creativitat.
  • Desenvolupa les competències bàsiques, sobretot la competència digital i tecnològica.
  • Facilita l’emmagatzematge de diferents materials.
  • Permet conèixer millors els alumnes, tant les seves destreses com els seus interessos.
  • Es pot utilitzar en tots els nivells educatius.
  • Implica un alt nivell de responsabilitat per part de l’alumnat.

Infografia del portafolis

4.- Fases d’elaboració

El procés d’elaboració del portafolis digital es pot concretar en quatre fases:

Fases d'elaboració d'un portafoli

  • Col·leccionar les evidències: Recollir activitats, tasques, projectes, fotos, vídeos, escrits, podcasts entre d’altres a mesura que es van elaborant.
  • Seleccionar les que exemplifiquen millor les competències.
  • Reflexionar, tot analitzant la relació d’aquestes evidències amb l’aprenentatge.
  •  Presentar-lo a una audiència determinada.

5.- Components d’un portafolis

Components d'un portafoli

6.- Reflexions

  • Què he treballat avui?
  • Quins objectius he assolit?
  • Què he après?
  • Quines dificultats m’he trobat?
  • Com aprenc millor?
  • Quines activitats m’han agradat més?
  • Què és el que em costa més i com ho puc resoldre?
  • Què puc fer per millorar?
  • Per aconseguir els meus objectius hauré de…
  • He de repassar…
  • Tasques per al proper dia.
  • Com m’he sentit avui?
  • Estic satisfet amb la meva feina?
  • Què puc fer per motivar-me?

7.- Exemple de com documentar les evidències?

Evidències: “L’ús del correu electrònic, xat, el fòrum de l’assignatura per comunicar-me amb la professora i la resta de companys de l’assignatura, també amb la realització de l’activitat ús de meet com a eina de comunicació m’ha permès desenvolupar la competència de l’assignatura: Posar en pràctica diferents estratègies d’ús d’eines i serveis relacionats amb la comunicació auditiva síncrona i asíncrona, textual, visual i audiovisual”.

Reflexió: “He pogut comprovar que el Meet des del punt de vista comunicatiu té diverses possibilitats: converses auditives sincròniques, comunicació textual sincrònica i asincrònica. Aquestes possibilitats han enriquit el nivell de comunicació entre les diferents components del grup. Com a eina educativa obre portes al món: treballar amb altres escoles sigui quina sigui la distància és possible amb Meet. Hem pogut descobrir projectes en xarxa que es treballen amb aquest format com per exemple: “La vuelta al mundo en 80 días”.