GUIA DIDÀCTICA

TÍTOL DE LA PROGRAMACIÓ:

El racó dels dofins.

NIVELL EDUCATIU:

Aquesta activitat va dirigida a nens i nenes de 1r de Primària que han escollit com a nom de la classe “Els dofins”.

OBJECTIUS DIDÀCTICS / COMPÈTENCIES:

Competència:   Tractament de la informació i competència digital.

Objectius didàctics:
  • Utilitzar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar: ús de la PDI
  • Interpretar informació digital mitjançant el suport audiovisual: escolta i visionat d’un   vídeo.
  • Utilitzar diferents llenguatges i tecnologies de la informació i la comunicació: llenguatge audiovisual.
  • Construir d’un nou coneixement mitjançant estratègies de tractament de la informació de la informació amb el suport d’aplicacions digitals: suport d’activitats Jclic.
  • Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.
  • Desenvolupar hàbits d’ús saludable de la tecnologia.

Competència:   Comunicativa lingüística i audiovisual.

Objectius didàctics:

  • Descriure i definir les característiques dels dofins.
  • Aportar informació ordenada sobre el tema que s’està treballant.
  • Formular i respondre preguntes sobre l’activitat feta.
  • Parlar amb pronunciació correcta i vocabulari adient.
  • Usar estratègies diferents per comprendre el que els altres diuen.
  • Implicar-se en la conversa respectant els torns de paraula.
  • Posar en pràctica estratègies per comprendre el que es llegeix.
  • Saber escriure determinades paraules relacionades amb el tema treballat.
  • Mostrar destresa per compondre un text: ordenar frases.
  • Implicar-se activament en la lecto-escriptura.
  • Adonar-se de les possibilitats expressives del llenguatge audiovisual.

Competència:   Coneixement i interacció amb el món físic.

Objectius didàctics:

  • Conèixer les principals característiques fisiques dels dofins: Com són?
  • Saber quins costums tenen els dofins: Què fan?
  • Conèixer les característiques del seu habitat: On viuen? …Què mengen?
  • Assolir el conceptes i vocabulari específic del tema treballat.
  • Aprendre conceptes sobre els esser vius i l’entorn natural.
  • Tenir cura del medi ambient i els recursos naturals.

Competència:   Aprendre a aprendre.

Objectius didàctics:

  • Fer servir la PDI com a eina per aprendre a aprendre.
  • Interpretar de forma significativa la informació que es rep.
  • Ser conscients del propi aprenentatge.
  • Convertir la informació en coneixement.

 

CRITERIS I SISTEMA D’AVALUACIÓ:
  • Avaluació inicial: A partir de la conversa i una pluja d’idees establir quins són els coneixements previs de què disposen els diferents alumnes.
  • Avaluació sumativa: Se realitzarà una avaluació continua i totes les activitats serviran per valorar, per una part, el desenvolupament del procés d’aprenentatge dels nens i nenes i, per una altra, l’adequació i possibles millores de les activitats i metodologies emprades.
  • Avaluació final: Fer un recull sobre tot allò que hem après, comparar-lo amb la pluja d’idees que s’ha realitzar a l’inici establint què coneixien, que hem aprés de nou i quins errors de coneixement existien a l’inici procés d’aprenentatge.

Criteris d’avaluació:

  • Sempre partir de l’observació sistemàtica i directa dels alumnes i del procés d’ensenyament-aprenentatge.
  • Registre de dades durant la realització de les activitats activitats.
  • Seguiment de les activitats d’aprenentatge durant l’avaluació sumativa.
  • Proves específiques per avaluar el nivell d’assoliment dels continguts treballats.

 

ACTIVITATS PROPOSADES:   

Activitat nº 1:      Veure  enllaç: ACTIVITAT JCLIC

  • Visionat d’un vídeo del edu365

Es passa als nens i nenes a la PDI aquest vídeo on es dóna informació general sobre els dofins. Primer se’ls hi passa tot seguit i sense cap pausa. S’inicia una conversa sobre ell per esbrinar quina informació han copsat. Es pot dirigir la conversa fent preguntes del tipus:

– De què parla el vídeo?

– Què fan els dofins?

– Què mengen?

– On viuen? …

Després de recollir les primeres aportacions dels alumnes es fa una segona audició del vídeo. Es comprova si el que han dit surt al vídeo o si és correcte. També es pot aprofitar per treure noves informacions. En aquesta ocasió aturarem el vídeo tantes vegades com calgui o el nens/es ho demanin. En aquestes aturades es faran els comentaris pertinents, tant per part de la mestra com dels infants.

Per acabar l’activitat s’intenta ordenar, seqüenciar i concretar la informació apresa fent servir la PDI (descrit a la página d’activitats: recull a la PDI).

Activitat nº 2:

  • Treball de lectoescriptura sobre les dades recollides en l’activitat anterior.

Els nens i nenes van dient frases que la mestra transcriu a la PDI. De tant en tant, va sortint els alumnes per escriure ells mateixos la paraula clau de cadascuna de les frases. Es fa correcció col·lectiva a la PDI d’aquestes paraules.

També, fent servir els retoladors de la PDI, poden fer escriptura lliure de les paraules importants del tema. Entre ells s’ajuden a buscar, corregir o modificar les lletres que calen per escriure correctament la paraula.

Activitat nº 3:   Veure enllaç:    Activitat interactiva Sankoré

  • Treball de lectoescriptura : ordenar frases sobre les dades recollides en l’activitat  nº1.

Es treballarà de forma col·lectiva amb la PDI.

Els nens i nenes van sortint per ordre, d’un en un, a resoldre cadascuna de les frases a ordenar. Els alumnes que encara no han assolit completament el procés de la lectura poden resoldre l’activitat mitjançant l’estratègia d’assaig-error.

EDUCACIÓ INCLUSIVA.

L’atenció a la inclusió i la diversitat es tindrà sempre en compte i en totes les activitats a realitzar:

  • La utilització del suport audiovisual és molt adequat per treballar els diferents ritmes d’aprenentatge. D’aquesta manera s’afavoreix la inclusió dels alumnes amb NEE (necessitats educatives especials).
  • Les activitats es treballaran de forma col·lectiva i els alumnes amb NEE comptaran amb l’ajut dels seus companys i l’atenció individualitzada de la mestra.
  • Les activitats es plantejaran de forma molt oberta possibilitant diferents tipus de resposta, així cadascú podrà realitzar-les en funció de les seves capacitats i sempre de forma satisfactòria.

 

LLICÈNCIA DE DISTRIBUCIÓ:   

Llicència oberta: DOMINI PÚBLIC

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *