Aquest treball recull una proposta d’Unitat Didàctica dirigida a alumnes de Primària pertanyents a 4t curs (Cicle Mitjà). Es basa en la Competència Comunicativa, i per tant, en els quatre àmbits primordials que aquesta inclou, com són la comprensió escrita, la comprensió oral, l’expressió escrita i l’expressió oral. Per a l’assoliment d’aquests quatre trets citats, hem triat com a tema a treballar “Els Vertebrats” perquè apassiona i engresca els alumnes d’aquesta edat, els quals tenen un gran interès en conèixer i saber més sobre tot allò que els envolta. A l’hora és d’important consideració destacar que amb la realització de la present seqüència didàctica els alumnes, implícitament, treballaran altres competències com són: la Competència del Tractament de la informació i Competència digital, quan aquests realitzin tasques amb els ordinadors i manipulin els programes adients, com el processador de textos Microsoft Word, així com les pròpies aplicacions dels mateixos; i la Competència d’autonomia i iniciativa personal, quan tant de forma individual com en el treball en grup cadascun hagi de dur a terme un procés d’autoregulació i de cerca d’informació a Internet.
Els objectius d’aquesta unitat didàctica són:
– Conèixer les característiques i estructura dels textos expositius.
– Llegir i comprendre textos expositius.
– Redactar un text expositiu sobre un animal vertebrat d’un dels cinc grups.
– Conèixer diferents aspectes dels 5 tipus d’animals vertebrats.
– Conèixer algún exemple dels 5 tipus d’animals vertebrats.
– Mostrar interès i implicar-se en totes les activitats que compren la Unitat Didàctica.
Aquest seqüència consta d’ un conjunt de sessions, durant les quals els alumnes treballaran el text expositiu alhora que aprendran on viuen, què mengen, com són i com es reprodueixen els diferents grups d’animals vertebrats. Per tant, aquesta Unitat Didàctica permet que l’alumnat treballi diferents aspectes de la llengua per mitjà del Coneixement del Medi Natural i Social.
Activitat 1: Conversa prèvia sobre els animals vertebrats. Aquesta comença amb la pregunta de la mestra. Què és un animal vertebrat i què sabem d’ells.
Activitat 2: Observem a la Pdi una imatge sobre els animals vertebrats i comentem tot el que apareix.
Activitat 3: Visualitzem un vídeo realitzat per altres alumnes on es parla dels diferents grups d’animals vertebrats i es comenten diferents característiques.
Activitat 4: Treballem cóm es fa un text expositiu.
Activitat 5: Treballem un text expositiu.
Activitat 6: Després de treballar els animals vertebrats i el text expositiu, realitzarem una activitat en petits grups amb ajuda de la pissarra digital.
Dividirem la classe en 6 grups de 4 nens i nenes cadascun i a la pissarra digital posarem la imatge de 6 animals: un cavall, una gavina, un peix pallasso, una granota, una serp i una abella. Els nens i nenes, hauran de pensar si són vertebrats o no i aportar tota la informació que coneguin. Per tal de què no vagin tan perduts els hi posarem unes preguntes;
– Són vertebrats?
– Què mengen?
– Com neixen? D’ous o del ventre de la mare?
Treballarem la competència digital: “Comunicació interpersonal i col·laboració”, específicament la competència número 8 “Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu”
Com a recursos digitals utilitzarem la PDI i l’ordinador. La PDI es farà servir com a projector de l’activitat.
La metodologia emprada situa els alumnes com els protagonistes del seu procés d’aprenentatge i dóna al mestre el rol de guia i acompanyant en aquest procés. Les activitats plantejades s’allunyen molt del tradicional llibre de text i de les explicacions magistrals del mestre i aporten un to innovador i amè a la Unitat Didàctica. Les diferents tasques són dinàmiques i motivadores per tal de captar l’atenció de l’alumnat i incentivar una implicació màxima per part del mateix, procurant assolir que els nens adquireixin un aprenentatge significatiu i d’allò que treballen, i s’adonin de la importància funcional que tenen tots els camps abordats en cadascuna de les activitats.
En aquesta seqüència també hem tingut en compte l’atenció a la diversitat a l’aula, i per tant l’educació inclusiva. I és per aquest motiu que per tal d’acollir els alumnes nouvinguts i cooperar en la seva integració i inclusió, posarem en marxa un conjunt de propostes, algunes de les quals queden detallades a continuació. Subministrarem suports concrets i visuals (projecció de tots els textos i fitxes) a través dels quals presentarem els conceptes clau, simplificarem el vocabulari, repetirem els mots nous i les idees clau, simplificarem l’estructura de les frases en explicacions del mestre, emfatitzarem els conceptes més rellevants, donarem instruccions clares i concises, comprovarem sovint la seva comprensió per mitjà de preguntes que ens assegurin que les idees han estat assimilades, entre d’altres.
Finalment, hem cregut oportú que moltes de les activitats es duguin a terme en grup pel simple fet d’introduir als alumnes en el món de la cooperació i l’ajuda mútua així com per acostumar-los a la posada en comú d’opinions i el propi debat. En aquestes situacions comunicatives, a més, aborden nombroses microhabilitats de l’àmbit oral, imprescindibles en la seva posterior formació i professió, així com en tots els àmbits de la vida quotidiana.
Com a sistema d’avaluació utilitzarem diferents estratègies en les diferents habilitats: 1.Comprensió lectora: atès que la lectura és individual, avaluarem la comprensió del text a través d’un seguit de preguntes. 2. Parla: s’avaluarà amb una graella que inclou els següents aspectes: la claredat, la fluïdesa, l’entonació, la coherència i la participació activa.
3. Escolta: Es valorarà l’anàlisi que faran en petits grups sobre els trets més importants de la Presentació. Completaran una graella durant les exposicions orals on podrem comprovar l’escolta activa.
4. Escriptura: s’avaluarà tant el procés de composició com el producte, és a dir, els textos elaborats.