…o com estudiar, sobretot a casa.
Cal tenir un espai propi amb taula i bona llum per a l’estudi. Allunyat dels espais comuns on acostuma haver-hi més xivarri i distraccions. Res d’estar prop de televisors o ràdios!
És el lloc adequat per penjar-se l’horari de classe i tenir els llibres de text, de consulta o diccionaris d’ús més freqüent.
- Horari
Així com a l’escola tenim un horari per a treballar cada assignatura, a casa també cal tenir-ne un d’adaptat. No cal que sigui tan detallat, però sí ha de distribuir el temps diari que s’ha de dedicar a l’estudi, tasques de casa i el lleure. Cal que sigui consensuat entre els pares i l’alumne, d’aquesta manera és més fàcil de ser complert que no pas si és imposat.
Per exemple: En sortir de l’escola fins les 6, berenar i jugar al parc o mirar la TV, de 6 a 2/4 de 8 deures, de les 8 fins les 9, fer alguna tasca encomanada i lleure fin l’hora de sopar, dormir a les 10…
Ni ha moltes possibilitats, perquè també cal combinar les activitats extraescolars… El que està clar és que hi ha d’haver un temps diari per estudi i un temps de lleure. Tampoc no es poden tenir totes les hores ocupades només fent activitats programades, no és bo per la salut… i a dormir d’hora. Es nota molt la manca d’energia al matí a l’escola per anar a dormi tard com els grans.
- Com estudiar
Cal comprovar a l’agenda els deures que s’han de portar fets l’endemà. És bo, que en fer els exercicis es rellegeixi la part de la lliçó corresponent, així també es repassa. Després va bé fer “un cop d’ull” als temes que s’han explicat aquell dia a classe, comprovar que s’han entès i ampliar-los, consultant altra informació diferent del llibre de text. Per exemple mirar al “núvol”, a una enciclopèdia, a la biblioteca, preguntar als de casa… Després i si sobra temps, es pot avançar feina que s’ha de presentara més endavant, o preparar un treball pendent.
Si es vol aprofundir més en el repàs diari, es poden subratllar les paraules o frases més importants i després fer-ne esquemes, dels apartats explicats a l’escola, encara que no ho hagi manat la mestra o el mestre i utilitzar-los com a guió per a “dir la lliçó” a algú de casa. El que s’ha de tenir present és que per que ens quedi “gravat” el que estudiem, primer cal entendre-ho, només així sabrem explicar-ho amb les nostres paraules i no semblar uns “lloros” repetint amb exactitud frases del llibre de text que al cap de pocs dies hem oblidat… Per això cal fer “investigació” al estudiar: consultar, buscar paraules que no entenem al diccionari, buscar exemples diferents dels de classe, però sobretot preguntar a la mestra el que no hem entès. No esperar a dir-ho quan és massa tard.
- Preparar-se per anar a escola
La preparació, en realitat ja comença el vespre abans. Abans d’anar a sopar, o com molt tard, abans de dormir, cal preparar la motxilla i : posar-hi tots els llibres i llibretes que necessitem. Per això cal tenir l’horari per veure què toca i també comprovar l’agenda per si hem de dur alguna cosa especial (de plàstica, d’un taller, un encàrrec de la mestra…), o anar amb el xandall. Així ens estalviem les presses del matí, i no correm perill de deixar-nos res. L’altra cosa important és esmorzar correctament, asseguts i amb tranquil·litat. Ja sabeu el què, perquè ho hem estudiat i repetit moltes vegades: Proteïna (llet, o embotit), hidrats de carboni (pa o cereals, o galetes) i fruita (en peça o en suc natural). Després prendre quelcom per fer una mossada a l’hora del pati i acabar de passar fins l’hora de dinar. És important perquè si es va ben dormit i ben esmorzat, es rendeix més i amb més ganes.