Guia didàctica

El nostre planeta

5º Primària

 

Objectius didàctics

Saber que el sistema solar està format pel Sol i tots els astres que giren al seu voltant.
Distingir entre planetes interiors, planetes exteriors i planetes nans.
Comprendre que les estrelles són enormes esferes de gas a l’interior del qual produeix gran quantitat d’energia.
Conèixer les principals característiques de les estrelles: color, grandària, lluminositat i brillantor.
Comprendre que les estrelles s’agrupen formant galàxies.
Saber que la Terra es troba dins de la Via Làctia, una galàxia espiral, i distingir els tipus de galàxies.
Conèixer algunes de les fites més importants en la història de l’exploració de l’espai.
Construir un model del Sistema Solar.
Opinar sobre l’exploració espacial.

Competències bàsiques

  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual.
    Comprensió de textos escrits i audiovisuals.
    Saber respondre i formular preguntes respecte al que s’ha llegit o mirat.
    Expressar-se a nivell escrit i oral.
    Adquisició vocabulari específic sobre l’univers.
    Saber escoltat als altres i repectar els torns de paraula.
    Saber sintetitzar l’informació provinent d’una web.
  • Competència del tractament de la informació.
    Cercar informació a Internet.
    Utilitzar correctament el navegador.
    Capturar imatges i insertar-les en un document de text.
    Realitzar una senzilla presentació de diapositives.
  • Competència d’aprendre a aprendre.
    Treballar en grup, respectant el ritme de treball i aprenentatge dels altres.
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
    Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens de l’entorn natural, utilitzant estratègies de recerca d’informació.

Criteris i sistema d’avaluació

Sap que el sistema solar està format pel Sol i els astres que giren al seu voltant.
Coneix els diferents tipus d’astres que es troben en el nostre Sistema Solar.
Sap què són les estrelles i les classifica en funció del seu color, mida, lluminositat i brillantor.
Sap què és una galàxia, coneix els diferents tipus de galàxies i sap que la Terra es troba en una galàxia espiral anomenada Via Làctia.
Coneix les principals fites de la història de l’exploració espacial.

Seqüència d’activitats proposades.

 

  • 1-La terra és el planeta on vivim.

En observar-la des de l´espai podem veure:

1- L´aigua: ocupa la major part, està formada per mars i oceans , rius i llacs.

2- La terra: és el terreny que no cobreix els mars i els oceans. Ho anomenem terra ferma, formada per continents i illes.

3- Els núvols, es troben a l´atmosfera (que envolta el nostre planeta) i on també hi ha l´aire que respirem.

 

http://www.xtec.cat/~rmolins1/solar/cat/terra.htm

 

Què és la Terra? I el Sol? Què és la Lluna? Aquest vídeo està dedicat de forma general a la Terra com a planeta.

Aprendrem:

– La definició de Terra.
– Les característiques de la Terra com a planeta: aigües i continents.
– El Sol. Definició i característiques.
– La Lluna. Definició i característiques. Zones.

   [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=KYXODJ3VJTM[/youtube]

La Eduteca

A continuació podrem veure un vídeo didàctic sobre les capes de la Terra, tant internes com externes. En ell podràs aprendre coses sobre les capes que cobreixen el nostre planeta.

Podràs aprendre:

– Les capes de la Terra.
– Les capes internes: escorça, mantell i nucli (intern i extern).
– Les capes externes: atmosfera, mesosfera …

 [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7rJNtvqnWcg[/youtube]

La Eduteca

  • 2-PASSAPARAULA

La següent activitat proposada és un passa paraula per reforçar i consolidar els objectius proposats sobre la Terra.
Va dirigida per a alumnes de cinquè curs, i és una activitat que es pot fer en gran o petit grup. L’objectiu d’aquesta activitat és consolidar i assentar els continguts de forma motivadora (aprenentatge significatiu).
Aquest tipus d’activitats s’han de realitzar sempre un cop acabat el tema, però també podria realitzar-se com un recurs per a la detecció de coneixements previs de l’alumnat.

 

http://cpvaldespartera.educa.aragon.es/pasapalabras/

Autor del Joc: Educa Aragon

Llicència: Sense llicència

  • 3-ACTIVITATS AMB PDI

WorldEn aquest apartat del bloc podrem realitzar amb la PDI  diferents activitats en gran o petit grup.

Aquestes activitats ajuden l’alumnat a consolidar els continguts de forma diferent i motivadora. Podreu trobar diferents tipus d’activitats que es podran fer en gran grup i també podran servir per realitzar explicacions de classe en gran grup.
Aquestes activitats van dirigides per a l’alumnat de cinquè curs d’educació primària i totes elles estan relacionades amb la Terra.

Per veure l´activitat premeu aquí

Laura Soro Moreno
Licencia de Creative Commons
Activitats amb PDI by Laura Soro is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License.

Autor Imatge:  Eduteca

Llicència:  Sense cap tipus de llicència

Autor Imatge:  Eduteca
Llicència:  Sense cap tipus de llicència

 

EDUCACIÓ INCLUSIVA

Pel que fa a l’educació inclusiva es tindrà en compte en tota la unitat, respectant el ritme i les capacitats individuals de cada alumne.

Treballar el projecte a l’àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural es deu a que té com a finalitat proporcionar a l’alumnat els coneixements i les eines per ubicar-se en l’entorn on viu, per aprendre a habitar-lo , a respectar-lo i a millorar-lo.
La seqüència didàctica pretén capacitar l’alumnat per entendre, opinar i prendre decisions sobre els aspectes de l’entorn amb els que interacciona. L’aprenentatge ha de ser contextualitzat i encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes,
properes en el temps i en l’espai, i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives.

Recursos:

http://www.mecd.gob.es/dms-static/f4d240d3-55ad-474f-abd7-dca54643c925/2009-ponencia-jornadas-antiguas-pere-pdf.pdf

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *