‘L’ENSENYAMENT MILLORA, PERÒ POC’

• EL 26% DELS JOVES ESPANYOLS NO COMPLETEN EL BATXILLERAT NI LA FP

grafica-estudis11

L’informe anual donat a conèixer ahir per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) sobre l’ensenyament conté, pel que fa a Espanya, dades que permeten una lectura positiva dels progressos en aquesta matèria al costat d’uns altres que indueixen al contrari. En conjunt, i si s’interpreten les xifres en clau de *prospectiva, el realisme s’imposa a l’alegria.

En el compte de les dades positives cal anotar que la població amb estudis superiors creix a Espanya a un ritme superior al del conjunt de l’OCDE, fins al punt que el percentatge de llicenciats s’ha situat per sobre del de la Unió Europea. Altre element esperançador és que les dones titulades augmenten a un ritme més alt que els homes. I un tercer apunt per a la confiança: per vegada primera des que l’OCDE efectua aquest estudi, les dades indiquen que més de la meitat de la població espanyola té estudis post-obligatoris és a dir, de nivell superior a l’ESO.

Aquests paràmetres, no obstant això, no poden solapar altres que des del punt de vista estratègic tenen més transcendència. Per exemple, que el 26% dels joves espanyols que comencen el batxillerat o la formació professional no arriben a titular-se, un percentatge 14 punts superior a la mitjana europea. Una conseqüència derivada d’aquesta anòmala situació és que el 14% de la població espanyola de 16 a 24 anys no estudia –ha llençat la tovallola– ni treballa, per efecte combinat de l’atur i la falta de preparació. És en el segment de la formació professional de grau mig on més es nota el desajustament entre el sistema educatiu i les necessitats del mercat laboral, que freqüentment ha de recórrer a mà d’obra especialitzada provinent d’altres països. En amplis sectors de la societat espanyola està lamentablement arrelada la creença que la formació professional és de segona, el que constituïx un error que implica *desperdiciar la possibilitat de bones oportunitats de futur.

El ministre d’ Educació, Ángel Gabilondo, va posar en relleu ahir la importància de l’educació per a establir un nou model de producció més equitatiu i sostenible i va recordar la relació directa entre educació i ocupació. Una obvietat que, no obstant això, no està de més recordar en temps d’aguda crisi. En definitiva, els estudiants d’avui seran demà empleats eficients o persones amb difícil ubicació en el mercat laboral.

El Periódico de Catalunya, 9/9/09

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *