Hola, de vegades és complicat saber “què” i “com” es fa a l’aula de música i de quina manera es treballen les competències (conjunt de sabers, procediments i actituds i valors) amb els alumnes des d’aquesta àrea, així que en les següents línies us explicaré una mica (deixo tota la resta als alumnes) què fem a l’aula de música del nostre ‘cole’. Cal especificar que separaré el missatge d’Educació Infantil i Educació Primària, però única i exclussivament perquè no es faci un article molt llarg, la continuïtat entre les dues etapes no es trenca, és més, és molt necessària per aconseguir els objectius, o sigui que només podem pensar en una única línia des de P3 (que evidentment ja ha començat abans a casa o a la Llar d’Infants) fins a 6è i que després continuarà a l’ESO.
I ja començo:
Amb els més petits cantem molt, fins arribar a fer un gran repertori de cançons relacionades amb èpoques del any, tradicions, etc. i conjuntament amb tots els aprenentatges que es desenvolupen de manera globalitzada a l’aula ordinària (colors, números, etc) sempre adequades a les seves edats. Es repara molt en el text (s’expliquen les paraules) i en les històries que s’expliquen. També fem molt moviment i dansa (mimar les cançons, afegir moviments a les audicions, danses tradicionals catalanes i de diferents països, lliures, etc) de manera que això els hi permet vivenciar la música i comprendre els continguts abans que els hi posem noms: “aprenem a fer, fent”. Fem moltes audicions i us asseguro que és molt divertit fer ‘diàlegs socràtics’ amb els infants i que siguin ells mateixos, mitjançant la guia del mestre, els que descobreixin tot el que hi ha en la música: estructures, matissos, colors, etc. tot treballat amb elements propers a ells com musicogrames de colors o lletres, moviment, cartells o figures amb animals, titelles, etc. En aquesta etapa es va desenvolupant la pre-grafia del llenguatge musical i sobretot es fa un gran treball a partir de les seves propies vivències de les qualitats del so – durada, altura, intensitat i timbre. Es treballa molt la pulsació i mica en mica s’incrementa la dificultat del moviment, de les estructures rítmiques i de les línies melòdiques.
Em podria allargar molt més però només afegiré dues qüestions, la primera és que ‘sempre’ es respectan els ritmes d’aprenentatge dels infants, i la segona, que a l’aula de música del Turó del drac només es pot concebre tot aquest procés d’ensenyament – aprenentatge si ‘ens divertim amb la música’, llavors tot el que us he explicat es fa realment fàcil.
David Montero (Educació Musical)