La llar d’infants és un centre d’educació infantil de primer cicle que ha d’oferir als infants un ambient acollidor, ric en estímuls de tota mena, per tal d’afavorir en els infants un conjunt d’experiències i relacions tant amb els altres companys com amb l’entorn que els envolta.
La llar ha de desenvolupar totes les seves capacitats i convidar l’infant a jugar, crear, experimentar i conèixer.
En aquest sentit, entenem el joc com a eina d’aprenentatge de l’infant.
El joc proporciona beneficis indubtables en el desenvolupament i en el creixement de l’infant. A través del joc:
- Explora el seu entorn, les persones i els objectes que el rodegen.
- Aprèn a coordinar les seves accions amb les de les altres persones.
- Aprèn a planificar i a tenir en compte els mitjans que necessita per aconseguir un objectiu.
- També el joc és una activitat que proporciona plaer i diversió.
A l’aula i al pati tenim diferents racons de jocs:
- Racó de plàstica (on podem trobar diferents materials perquè tots sols vagin a experimentant amb els colors…), racó de construccions, encaixos… (on poden jugar amb els encaixos, puzzles… que tenen a l’abast) biblioteca, supermercat, metge, perruqueria, taller i al pati també trobem diferents racons:
- Racó de la sorra (amb pales, galledes, motllos…), racó de la caseta, racó dels elements de joc motriu exterior (rodes, rocòdrom…), racó dels vehicles diversos, racó de l’hort (reguem i recollim els fruits…).
- El treball per racons es basa en l’acció sobre un mateix, l’altre, el medi i els objectes: tocant, mirant, jugant, movent-se, saltant, parlant, cantant, caient, equivocant-se, pujant, trencant, estripant, observant…
- Així mateix, l’experimentació permet a l’infant utilitzar tots els seus sentits, fer exploració, amb materials que possibiliten activitats diverses: material de rebuig, líquids, aliments, materials propis de la natura…
Els infants experimenten l’efecte de les seves accions i els permet treure’n conclusions.
Posant a l’abast de l’infant alguns objectes, materials i deixant que experimenti, es pot observar si s’ha motivat la curiositat de l’infant, si es mostra observador, si fa preguntes, si és capaç de concentrar-se una estoneta, si és participatiu, la seva capacitat de manipulació o acció amb una finalitat, si té la capacitat d’anticipar-se a les seves accions, si coneix els objectes proposats i la seva funció, si els anomena o els reconeix…
Les activitats portades a terme tenen englobats els seus continguts al voltant del centre d’interès escollit i fem observació mitjançant el contacte directe amb els objectes, animals…
Per exemple, aquest curs s’han treballat els bolets, el temps i l’aigua, festes tradicionals com el Nadal, la castanyada, carnestoltes i Sant Jordi. Estem treballant les flors (tipus de flors i els colors) i treballarem el nom i els peixos.
Els diferents projectes que duem a terme al llarg del curs permeten que l’infant adquireixi:
- Descripció i vocabulari (amb els mapes conceptuals, reproducció de cançons, l’audició i memorització de poemes…) propis del centre d’interés.
- Descobrir l’entorn més proper: fent sortides pels voltants de la llar.
- Experimentar amb diferents materials i de l’entorn.
- Conèixer les diferents festes tradicionals o populars de la nostres tradicions.
- Treballar el llenguatge plàstic: amb diferents treballs sobre dibuix, plastilina, pintura, col.lage, fang…