Què és observar a l’escola?

Observar és la sistematització conscient de la mirada amb l’interès d’enfocar una situació i de recollir una sèrie de dades interpretatives que ens ajudin a comprendre millor el secret que desitgem desvetllar.

Loris Malaguzzi

Observar és un acte de coneixement, de cerca de perquès i de curiositat. Els éssers humans observem, però si la pedagogia de l’escolta va més enllà del simple fet d’escoltar, l’observació a l’escola va més enllà de parar-nos a mirar i recollir de manera objectiva allò que veiem. En educació, si volem explicar la imatge d’infància que hem construït i tota la seva implicació, cal anar més enllà, llegir, mirar i comprendre entre línies. Per tant, hem de ser capaços d’interpretar allò que veiem.

Per començar, hem de ser conscients que no observem per observar. No sé tracta d’asseure’ns i començar a mirar sense fi; observar, com a acte de coneixement, part de dubtes, preguntes, interrogants… als que volem donar resposta a través de la recollida de dades sistemàtica i reflexiva, a través de l’observació. I, més enllà, observem per conèixer i transmetre. Les observacions no tenen sentit si no són compartides, ja sigui dins de l’equip pedagògic, amb els nens i nenes o amb les famílies. I d’aquí sorgeix la importància de la documentació com a generadora de coneixement.

Per observar cal focalitzar la mirada cap a allò que realment volem observar, per no perdre’ns en tot el que passa. Observar a l’escola ens ajuda a:

• Comprendre, descobrir, entendre la manera de ser i estar de nens i nenes a la escola.
  • Identificar moments evolutius.
  • Revisar la pròpia pràctica, reflexionar-hi per establir criteris de millora.
  • Repensar l’escola i les imatges de la infància i l’educació que volem projectar.
  • Ser més conscients dels progressos, processos i aprenentatges dels infants.