Activitats

En aquesta pàgina teniu la  proposta de les activitats que heu d’anar fent.

 

Ànims! Comença l’acció!

 

1.L’ENERGIA

Les primeres activitats les farem al laboratori. Per fer-les teniu el material distribuit en 6 taules. Cada taula serà un racó. Aneu fent les activitats i completeu-les amb la següent presentació que recull les fitxes que heu treballat.

 

1.1. ENERGIA POTENCIAL

 

From November 19, 2014

El profe de naturals ens ha explicat que l’energia no es crea ni es destrueix, sinó que es transforma d’unes formes en unes altres. Dins dels tipus d’energia que hem vist, es troba l’energia potencial gravitatòria que és la que té un cos situat a una determinada alçada per sobre del terra.
En aquest cas volem comprovar si, com hem dit a la classe, quan més gran sigui l’alçada a la qual es troba el cos, més gran serà l’energia que emmagatzema.

  1. Agafeu una ampolla i feu tres marques a 15, 20 i 30 cm de la base.
  2. Feu un forat a uns 10 cm de la base de l’ampolla amb l’agulla emmanegada i tanqueu-lo amb un escuradents.
  3. Ompliu l’ampolla d’aigua fins la marca superior (marca num. 1).
  4. Traieu l’escuradents del forat i mesura la l’abast del raig d’aigua que surt pel forat. Anota les dades a la taula de l’apartat de resultats.
  5. Repetiu els passos 3 i 4 per les altres dues marques.

Feu una representació gràfica de l’altura de la marca a l’ampolla versus l’abast de l’aigua. Recordeu que la variable independent es representa sempre a l’eix d’abscisses (X) i la variable dependent al d’ordenades (Y).

 2. Electricitat estàtica.

–  La primera activitat que farem serà al laboratori. Un seguit d’experiments que demostren l’electricitats estàtica que es veu al fregar cossos (els globus) amb el jersei. Un cop hem fregat els globus, què passa quan l’acostem a altres objectes?

– A casa heu de construir un electroscopi. Per fer-ho busqueu informació del que és i mireu què s’hi demostra. Podeu fer-ne un per parelles.

– Què és un àtom? Podrieu dibuixar-ne un? Podeu consultar la presentació que teniu a continuació.

 

2.1. PUC FER LLAMPS?

Els llamps d’una tempesta són producte de l’electricitat estàtica. Quan per qüestions meteorològiques, es formen remolins als núvols, les partícules d’aigua d’aquests s’intercanvien electrons, de manera que la part alta del núvol queda carregada positivament i la part de baix, negativament. L’atracció de les dues parts arriba a ser tan gran que es pot produir una forta descàrrega d’electrons, és a dir, un llamp. Comprova-ho …

2.2. BOMBOLLES

 Fregar un globus i produir electricitat estàtica és un fenomen bastant conegut. En aquesta experiència comprovarem primer l’atracció electrostàtica, per inducció, sobre una bombolla de sabó de manera que la farem caminar apropant-li el globus carregat prèviament per fregament.

Quan freguem el globus la seva superfície queda carregada negativament i en acostar-lo a la bombolla de sabó les càrregues positives són atretes i les negatives repel·lides de manera que es crea una petita diferència (per qüestió de distància) entre la força atractiva i la repulsiva, guanyant evidentment la primera: la bombolla es desplaça cap el globus. De fet, filant més prim, realment no hi ha separació de càrregues sinó que les molècules polars de l’aigua s’orienten totes en un sentit fent el mateix efecte.

La segona proposta consisteix en experimentar visualment i amb bombolles (una dins l’altra) l’efecte anomenat gàbia de Faraday.

Una gàbia de Faraday és qualsevol recinte recobert de material conductor, en el nostre cas la bombolla exterior. La presència del material conductor provoca que el camp electromagnètic a l’interior del recinte sigui sempre nul de manera que la bombolla interior no nota la presència del globus carregat i per tant es manté quieta mentre observem que l’exterior es belluga en la direcció del globus.

Aquest fenomen té bastants efectes en la vida quotidiana, per exemple, és el que impedeix que puguem escoltar la ràdio dins d’un túnel (si aquest té una malla metàl·lica de l’encofrat) o que dins un cotxe estarem segurs davant la caiguda d’un llamp.

3. EL CORRENT ELÈCTRIC O ELECTRICITAT CORRENT.

És aquella en que els electrons circulen de forma ordenada per l’interior d’un cos.

En aquesta part del projecte us proposem que construiu un circuit elèctric simple.

– Quins són els elements d’un circuit elèctric?

– Experimenteu amb diferents materials i esbrineu quins són aïllants i quins són conductors.

– Heu de muntar un circuit elèctric en paral·lel i un amb sèrie. Feu-ne un dibuix i després expliqueu què hi observeu.

4. LA TEORIA ELECTROMAGNÈTICA.

Quan, qui i com es va descobrir la teoria electromagnètica?

5. IMANTS I CAMP MAGNÈTIC.

 
Edu3.cat

6. MESUREM: LLUM, ELECTRICITAT DELS APARELLS, TEMPERATURA.

energia_limpia-energias-renovables1.jpg

 

7.CONCLUSIONS: QUÈ HEM APRÈS?

Entre tots farem un llistat de tot allò que hem aprés i del que podem fer per a estalviar energia a l’escola.

HEU TREBALLAT

 

 

 

3 respostes a Activitats

  1. maryem diu:

    Penso que el treball de l’electricitat es molt interessant, i quan he mirat totes les fotos i els vídeos he vist coses que no sabia i he aprés molt !!

  2. Miriam diu:

    Las activitats que hem fet han sigut molt interessants, perquè hem après molt de l’electromagnetisme i l’electricitat. I també ens hem divertit molt fent-les.

  3. jordialapont diu:

    He aprengut molt amb aquest bloc d’electromagnetisme. Ja se que els telisferics quant pujen cap adalt( al seu destí ) gasten corrent, pero quant baixen es torna l’energia que ha gastat.
    Es una bona manera d’aprofitar energia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *