Guia didàctica

Projecte electromagnetisme i energia

Justificació

Aquest curs 2014/15 participem al projecte 50×50 com a escola. Aquest projecte ens endinsa en un seguit de propostes per aprendre a fer un bon us de l’energia que es consumeix a l’escola. Es diu 50×50 perquè tot allò que estalviem en electricitat ens donarà un benefici que compartirem amb l’ajuntament del poble que també hi està implicat, concretament el 50% per cadascú.

Això implica fer uns canvis en les programacions, especialment del “Projecte d’electromagnetisme” que fem a 6è. Per començar afegim un seguit d’activitats relacionades amb l’estudi de l’energia. Tot acaba estant relacionat. I també hi afegim activitats que fan que els alumnes es concienciïn a fer un bon ús de l’electricitat: apagar llums quan es necessita menys il·luminació, tancar radiadors, tancar portes si tenim la calefacció encesa, etc.

Aquest projecte té una temporització de 8 o 10 setmanes. Anirem al laboratori a fer moltes activitats, passarem per tota l’escola a comprovar quin és el recorregut elèctric i quins elements hi ha que puguem comptabilitzar (fluorescents, calefacció…), farem un estudi del cost dels aparells elèctrics, farem un taller al Cosmocaixa de fenòmens elèctrics, etc. Totes aquestes activitats tenen el suport d’aquest bloc amb vídeos, activitats interactives, presentacions… i també els donarem als alumnes fitxes per treballar al laboratori.

Nivell educatiu a qui va adreçada

Aquesta unitat didàctica està adreçada als alumnes de Cicle Superior i concretament als de 6è. (Encara que es poden aprofitar activitats a altres cursos de primària)

Objectius didàctics

  •          Conèixer el funcionament de les càrregues elèctriques dels cossos.
  •           Comprendre el concepte i experimentar l’ ELECTRICITAT ESTÀTICA.
  •           Saber què comporta l’electrització dels cossos.
  •           Saber com es formen els llamps.
  •           Saber definir el corrent elèctric.
  •           Diferenciar entre material conductor i aïllant.
  •           Analitzar els components d’un circuit elèctric.
  •           Comprendre el concepte de generador i diferenciar-ne els tres tipus.
  •           Definir la propietat del Magnetisme.
  •           Comprendre la utilització dels imants.
  •           Saber aplicar imants en una brúixola.
  •           Aprendre a construir un electroimant.
  •           Aprendre a construir un circuit elèctric.
  •           Entendre la relació entre electricitat i magnetisme.
  •           Saber representar esquemàticament circuits elèctrics.
  •           Distingir circuits en sèrie i en paral·lel.
  •           Conscienciar-se dels perills de l’electricitat.
  •           Saber llegir un rebut de la companyia elèctrica.

Competències i relació amb el currículum

  • Competència comunicativa
  • Competència artística i cultural
  • Tractament de la informació i competència digital
  • Competència matemàtica.
  • Competència d’aprendre a aprendre
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal
  • Competència en el coneixement i la interacció en el món físic

Criteris i sistema d’avaluació

  •          Coneix el funcionament de les càrregues elèctriques dels cossos.
  •           Compren el concepte i experimenta amb l’ ELECTRICITAT ESTÀTICA.
  •           Sap què comporta l’electrització dels cossos.
  •           Sap com es formen els llamps.
  •           Defineix el concepte de corrent elèctric.
  •           Distingeix el material conductor i aïllant.
  •           Analitza els components d’un circuit elèctric.
  •           Compren el concepte de generador i en distingeix els tres tipus.
  •           Defineix la propietat del Magnetisme.
  •           Compren la utilització dels imants.
  •           Sap aplicar imants en una brúixola.
  •           Aprèn a construir un electroimant.
  •           Aprèn a construir un circuit elèctric.
  •           Entén la relació entre electricitat i magnetisme.
  •           Sap representar esquemàticament circuits elèctrics.
  •           Distingeix circuits en sèrie i en paral·lel.
  •          És conscient dels perills de l’electricitat.
  •           Sap llegir un rebut de la companyia elèctrica.

 

Seqüència d’activitats proposades. 

 0. Presentació del projecte.
  •  En aquesta activitat presentarem una mica de què anirà el projecte i què és el projecte 50×50.
  • Ensenyarem el bloc i s’apuntaran a l’agenda l’adreça per mirar-lo desde casa. Han d’anar seguint el que fem i entrant a les web proposades que expliquen els conceptes treballats. També es penjaran els vídeos de les activitats fetes a la pàgina principal del bloc.
  • Pluja d’idees: què en sabem de l’electricitat? I de l’energia?
 1. L’energia
  •  Anirem al laboratori a fer les sis activitats en grups de quatre proposades a la presentació shafe que hi ha penjada a la pàgina d’activitats del bloc. Per fer cada exercici estaran una bona estona i tindran tot el material necessari davant. També tindran les làmines plastificades per anar-les llegint en grup. Cada alumne haurà d’escriure les respostes a les fitxes que els hi donarem.
  • Per treballar l’energia potencial farem una experiència amb ampolles de 5l i aigua. Per fer-ho marcarem les ampolles amb marques a 5 cm, 10cm, 15cm… Marcarem fora al pati una línia a terra els centímetres. D’aquesta manera comprovarem la potència que té l’aigua quan va sortint de l’ampolla a mida que perd alçada (ja que es va buidant). Un cop hem recollit les dades elaborarem una gràfica per grups i en traurem les conclusions.
  • En una sessió de llengua catalana amb mig grup anirem a fer un esquema a l’aula d’informàtica. En aquest hi haurà els tipus d’energia. Un cop finalitzat repartirem a cada alumne un  dels diferents tipus d’energia que han sortit i buscarem informació: mareomotriu, nuclear… i l’exposarem a l’aula.
 2. Electricitat estàtica
  •  Tornarem al laboratori. Allà realitzarem totes les experiències amb l’electricitat estàtica. Fregar globus i acostar-los a diferents objectes.
  • Construir un electroscopi. Després de visionar vídeos han de construir un electroscopi a casa.
  • Dibuixar un àtom. Mirar la presentació que hi ha al bloc i dibuixar un àtom: electrons, protons i neutrons.
  • Fer l’experiència que es proposa al bloc de: puc fer llamps? Anirem al laboratori i amb el material necessari farem llamps.
  •  En aquesta experiència comprovarem primer l’atracció electrostàtica, per inducció, sobre una bombolla de sabó de manera que la farem caminar apropant-li el globus carregat prèviament per fregament. La segona proposta consisteix en experimentar visualment i amb bombolles (una dins l’altra) l’efecte anomenat gàbia de Faraday.
 3. Corrent elèctric
  •  Explicarem el concepte d’electricitat corrent i la diferència amb l’electricitat estàtica.
  • Anar al laboratori i amb els material necessari, per grups, fer circuits elèctrics simples, en sèrie i  en paral·lel. Com a suport tindrem l’activitat de crear circuits elèctrics preparada a la PDI. Aquesta està enllaçada al bloc, d’aquesta manera també la podran fer a casa. Serà una bona manera de veure la diferència que hi ha entre un circuit en paral·lel i un amb sèrie.
 4. La teoria electromagnètica
  • Anar a l’aula d’informàtica i cercar informació sobre la teoria electromagnètica.
  • Fer la fitxa que treballa l’electromagnetisme mentre s’experimenta amb imant, brúixoles i un corrent elèctric.
 5. Imans i camp magnètic
  •  Experimentem amb imants, llimadures de ferro, clips i materials diversos.
  • Crear un camp magnètic amb les llimadures de ferro. Projectar a la pissarra digital la web on s’explica com fer-ho.
  • Fer la fitxa.
 6. Mesurem
  •  Aprendre a fer servir el luxímetre, termòmetre digital i l’aparell que mesura l’electricitat que consumeixen els aparells.
  • Recollir les dades un diferents taules.
  • Fer una lectura de l’energia que es consumeix. Treure’n conclusions.
  • Anar al bloc i clicar sobre la fotografia on hi diu mesurem. Allà es planteja un seguit d’activitats relacionades amb la mesura de la llum, electricitat i temperatura.
 7. Conclusions
  •  Fer, entre tots una xerrada d’allò que hem aprés, del que cal millorar per estalviar energia, etc.
   

  Educació inclusiva.

En aquesta proposta didàctica hi ha activitats molt diverses. És un projecte que té una durada de més de dos mesos.

Començarem amb la presentació del bloc. Aquest té una primera pàgina on hi aniré penjant les activitats fetes, vídeos i fotografies. En la pàgina d’ACTIVITATS hi haurà la proposta d’activitats que els nens i nenes han de realitzar. Aquestes aniran acompanyades de suports com: vídeos, enllaços a webs, presentacions, activitats que farem entre tots a la PDI, etc. I una tercera pàgina de la guia didàctica per als metres (on estem ara).

Anirem combinant les experiències del laboratori, activitats de recollida d’informació per l’escola, fitxes on s’expliquen les experiències, activitats amb la PDI entre tots, buscar informació a l’aula d’informàtica, etc. Tot això amb l’ajuda del bloc, on se’ls dona enllaços, resums i vídeos que van aclarin allò que treballem.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *