Projecte electromagnetisme i energia
Justificació
Aquest curs 2014/15 participem al projecte 50×50 com a escola. Aquest projecte ens endinsa en un seguit de propostes per aprendre a fer un bon us de l’energia que es consumeix a l’escola. Es diu 50×50 perquè tot allò que estalviem en electricitat ens donarà un benefici que compartirem amb l’ajuntament del poble que també hi està implicat, concretament el 50% per cadascú.
Això implica fer uns canvis en les programacions, especialment del “Projecte d’electromagnetisme” que fem a 6è. Per començar afegim un seguit d’activitats relacionades amb l’estudi de l’energia. Tot acaba estant relacionat. I també hi afegim activitats que fan que els alumnes es concienciïn a fer un bon ús de l’electricitat: apagar llums quan es necessita menys il·luminació, tancar radiadors, tancar portes si tenim la calefacció encesa, etc.
Aquest projecte té una temporització de 8 o 10 setmanes. Anirem al laboratori a fer moltes activitats, passarem per tota l’escola a comprovar quin és el recorregut elèctric i quins elements hi ha que puguem comptabilitzar (fluorescents, calefacció…), farem un estudi del cost dels aparells elèctrics, farem un taller al Cosmocaixa de fenòmens elèctrics, etc. Totes aquestes activitats tenen el suport d’aquest bloc amb vídeos, activitats interactives, presentacions… i també els donarem als alumnes fitxes per treballar al laboratori.
Nivell educatiu a qui va adreçada
Aquesta unitat didàctica està adreçada als alumnes de Cicle Superior i concretament als de 6è. (Encara que es poden aprofitar activitats a altres cursos de primària)
Objectius didàctics
- Conèixer el funcionament de les càrregues elèctriques dels cossos.
- Comprendre el concepte i experimentar l’ ELECTRICITAT ESTÀTICA.
- Saber què comporta l’electrització dels cossos.
- Saber com es formen els llamps.
- Saber definir el corrent elèctric.
- Diferenciar entre material conductor i aïllant.
- Analitzar els components d’un circuit elèctric.
- Comprendre el concepte de generador i diferenciar-ne els tres tipus.
- Definir la propietat del Magnetisme.
- Comprendre la utilització dels imants.
- Saber aplicar imants en una brúixola.
- Aprendre a construir un electroimant.
- Aprendre a construir un circuit elèctric.
- Entendre la relació entre electricitat i magnetisme.
- Saber representar esquemàticament circuits elèctrics.
- Distingir circuits en sèrie i en paral·lel.
- Conscienciar-se dels perills de l’electricitat.
- Saber llegir un rebut de la companyia elèctrica.
Competències i relació amb el currículum
- Competència comunicativa
- Competència artística i cultural
- Tractament de la informació i competència digital
- Competència matemàtica.
- Competència d’aprendre a aprendre
- Competència d’autonomia i iniciativa personal
- Competència en el coneixement i la interacció en el món físic
Criteris i sistema d’avaluació
- Coneix el funcionament de les càrregues elèctriques dels cossos.
- Compren el concepte i experimenta amb l’ ELECTRICITAT ESTÀTICA.
- Sap què comporta l’electrització dels cossos.
- Sap com es formen els llamps.
- Defineix el concepte de corrent elèctric.
- Distingeix el material conductor i aïllant.
- Analitza els components d’un circuit elèctric.
- Compren el concepte de generador i en distingeix els tres tipus.
- Defineix la propietat del Magnetisme.
- Compren la utilització dels imants.
- Sap aplicar imants en una brúixola.
- Aprèn a construir un electroimant.
- Aprèn a construir un circuit elèctric.
- Entén la relació entre electricitat i magnetisme.
- Sap representar esquemàticament circuits elèctrics.
- Distingeix circuits en sèrie i en paral·lel.
- És conscient dels perills de l’electricitat.
- Sap llegir un rebut de la companyia elèctrica.
Seqüència d’activitats proposades.
| 0. Presentació del projecte. |
|
| 1. L’energia |
|
| 2. Electricitat estàtica |
|
| 3. Corrent elèctric |
|
| 4. La teoria electromagnètica |
|
| 5. Imans i camp magnètic |
|
| 6. Mesurem |
|
| 7. Conclusions |
|
Educació inclusiva.
En aquesta proposta didàctica hi ha activitats molt diverses. És un projecte que té una durada de més de dos mesos.
Començarem amb la presentació del bloc. Aquest té una primera pàgina on hi aniré penjant les activitats fetes, vídeos i fotografies. En la pàgina d’ACTIVITATS hi haurà la proposta d’activitats que els nens i nenes han de realitzar. Aquestes aniran acompanyades de suports com: vídeos, enllaços a webs, presentacions, activitats que farem entre tots a la PDI, etc. I una tercera pàgina de la guia didàctica per als metres (on estem ara).
Anirem combinant les experiències del laboratori, activitats de recollida d’informació per l’escola, fitxes on s’expliquen les experiències, activitats amb la PDI entre tots, buscar informació a l’aula d’informàtica, etc. Tot això amb l’ajuda del bloc, on se’ls dona enllaços, resums i vídeos que van aclarin allò que treballem.
