El retaule de Sant Jordi torna a Catalunya a través d’una mostra de gòtic al MNAC
El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) presenta a partir d’aquest dijous la mostra “Catalunya 1400. El gòtic internacional”, una selecció “molt rigorosa d’un dels períodes més intensament creatius de la història de l’art català”, segons assegura el comissari de l’exposició, Rafael Cornudella. Juntament amb una seixantena d’obres d’art del període, el retaule de sant Jordi de Bernat Martorell ha tornat per primer cop a Catalunya després d’un segle a França.
Cornudella ha explicat que un dels objectius és “trencar la paradoxa” que noms àmpliament reconeguts pels especialistes estrangers, com Lluís Borrassà, Rafael Destorrents, Pere Joan i Bernat Martorell, siguin encara uns autèntics desconeguts per als catalans.
Per fer aquesta mostra s’han escollit obres mestres com quatre taules del retaule de sant Jordi que Bernat Martorell va pintar per a la capella dedicada al sant al palau de la Generalitat, a Barcelona, i que per diverses circumstàncies històriques van ser venudes i ara s’exposen al Museu del Louvre.
El museu parisenc ha cedit excepcionalment aquestes pintures sobre fusta de roure que representen el judici, la flagel·lació, el suplici i la decapitació de sant Jordi, amb un “refinament cromàtic sense parangó”, ha apuntat Cornudella.
Al costat del retaule, el missal de santa Eulàlia és l’altra peça cabdal d’aquesta mostra. Aquest manuscrit il·luminat de Rafael Destorrents feia molts anys que no sortia de la catedral de Barcelona i ara s’exposa obert a la pàgina del Judici Final.
Comentari personal:
He vist el retaule i és molt bonic. Em sembla bé que estigui al MNAC.
Xavier Candela