La bona temporada de bolets dispara la xifra de boletaires perduts
En deu mesos els bombers han rescatat 71 persones perdudes al bosc
El cap de la Divisió dels Grups Operatius Especials xifra en”uns 3.000 euros” els diners que costa cada hora que els especialistes passen buscant els desapareguts
El nombre de boletaires perduts creix com els bolets. En deu mesos els bombers ja n’han rescatat 71.
Només durant la segona quinzena d’octubre han estat 29 els caçadors de bolets extraviats. El Ripollès, un destí escollit per molts barcelonins, concentra el rècord de rescats.
El perfil del boletaire perdut segueix un patró. Acostuma a ser de ciutat, sense experiència a la muntanya, va equipat amb roba inadequada i inicia la jornada sense conèixer el nom de cap municipi dels voltants.
La xifra augmentaria si es tinguessin en compte totes aquelles operacions que acaben abans del rescat, perquè el boletaire troba tot el sol el camí de tornada. 71 boletaires perduts en deu mesos han permès dibuixar als bombers del Grup de Recolzament d’Actuacions Especials (GRAE), un perfil dels rescatats.
“Hem notat un augment considerable de les peticions de rescat per part de persones que surten a buscar bolets, es despisten i ja no saben tornar”, explica Carles Bosch, bomber dels GRAE..
Són persones “molt inexpertes” que s’enfilen per la muntanya i es desorienten “amb gran facilitat”, afegeix.
El cap de la Divisió dels Grups Operatius Especials, Sebastià Massagué, xifra en”uns 3.000 euros” els diners que costa cada hora que els especialistes passen buscant els desapareguts.
“Ens truquen i ni tan sols saben dir-nos un municipi que els quedi a prop”, subratlla Massagué.
Els mòbils, lògicament, han fet que creixin els rescats, ara “poden avisar, sense telèfon mòbil abans només podien intentar trobar el camí de tornada pels seus propis mitjans”, afegeix.
El Ripollès, un dels destins de cap de setmana més escollit per la gent de Barcelona, és la comarca que ha registrat la concentració més elevada de boletaires despistats. 14 dels rescats han tingut lloc en aquesta comarca gironina, només durant la segona quinzena d’octubre. En el Berguedà s’han trobat 6, a la Selva 5 i a l’Alt Urgell 4.
Comentari personal:
La gent hauria de ser una mica més conscient i pensar que si no saben on van, que vagin més en compte, perque això costa diners i és molt perillós.
Judit Nalda
