TEMA:1 Tens sentit de l’humor??
OTROGRAFIA
L’accentuació en català segueix les següents normes:
Les paraules monosíl·làbiques no s’accentuen (hi ha excepcions que constitueixen l’accent diacrític).
S’accentuen les paraules agudes (la síl·laba tònica és l’última de la paraula) que acaben en vocal, vocal seguida de s o -en o -in (on la i és vocal). S’escriu, per tant: català, però, també, camí, pastís, cabàs, progrés, Berlín, sorprèn. En canvi: Ramon i ferum (acaben en consonant) o esglai i festiu (acaben en semivocal).
S’accentuen les paraules planes (la penúltima síl·laba és la tònica) que no acaben en cap de les terminacions anteriors. Per exemple s’accentuen: exàmens, cànon, tòrcer, correguérem, portàveu, entristíssiu. Però no s’accentuen: Maria (mot pla acabat en vocal), examen, Caucas.
S’accentuen totes les paraules esdrúixoles (l’avantpenúltima síl·laba és la tònica) i totes les paraules sobreesdrúixoles (la sílaba tònica està abans de la penúltima). Per exemple: història, tònica, àrea, Núria, període, químicament.
S’accentuen tots els adverbis acabats en -ment si la paraula original a partir de la qual està format s’accentua: ràpida → ràpidament, mecànic → mecànicament, fàcil → fàcilment, feliç → feliçment.
Tipus d’accents
Hi ha dos tipus d’accents: l’accent greu o obert (`) i l’agut o tancat (´). L’accent greu es col·loca sobre de les vocals obertes, seguint les normes anteriors; i l’agut, sobre les vocals tancades. La a és la vocal oberta i la i i la u són les vocals tancades. La e i la o poden ser obertes o tancades, per tant, tant poden portar l’accent greu com l’agut, depenent de si la vocal és oberta o tancada. Exemples: bàscula, vàlid, matalàs, interès, bèstia, perquè, cèntim, mòdul, allò, òliba, repòs, arròs, vindré, accés, també, legítima, veí, rítmic, pastós, tórtora, cantó, institució, múscul, brúixola, pallús.
Accent diacrític
S’anomena accent diacrític aquell accent que es col·loca sobre algunes paraules, que seguint les normes generals no haurien de portar accent, per distingir-les d’unes altres paraules que s’escriuen igual però que es pronuncien diferent.
A continuació, algunes de les paraules que porten accent diacrític en català:
bé, béns (riquesa; adverbi); be, bens (xai; nom de lletra)
déu (divinitat), adéu, semidéu; deu, deus (número; font; verb deure)
dóna, dónes (del verb donar); dona, dones (persona del sexe femení)
és (verb ésser o ser); es (pronom)
fóra (del verb ésser); fora (adverbi de lloc)
mà (part del cos); ma(possessiu)
més (quantitatiu); mes (període de l’any, conjunció, possessiu)
món (univers), rodamón; mon (possessiu)
nét, renét, besnét… (parentiu); net, renet… (adjectiu)
ós, óssos (animal); os, ossos (de l’esquelet)
óssa (animal); ossa (ossada)
pèl, pèls (vellositat); repèl, contrapèl…; pel, pels (contracció)
què (interrogatiu i relatiu precedit de preposició); que (relatiu àton; conjunció)
sé (verb saber); se (pronom reflexiu)
sí (afirmació); si (conjunció)
sóc (del verb ésser); soc (soca; esclop…)
són (verb ésser); son (el fet o les ganes de dormir; possessiu)
té (verb tenir); te (infusió; nom de la t; pronom feble)
ús (acció d’usar); us (pronom feble)
véns, vénen (verb venir); vens, venen (verb vendre)
vós (tractament); -vos (pronom feble)
té (verb tenir); te (beguda)
ELS DIFTONGS I ELS HIATS
Quan separem les síl·labes d’una paraula hem de parar una atenció especial a aquells casos en què apareixen dues vocals en contacte. En aquests casos es poden pronunciar les dues vocals en un mateix cop de veu (diftong) o en dos (hiat):
ai – re (ai, diftong) a – e – ro – port (la a i la e no fan diftong)
Conèixer els diftongs és important per poder accentuar correctament, ja que si ens equivoquem a l’hora de determinar les síl·labes d’una paraula apliquem les normes d’accentuació erròniament. Per exemple:
À – vi – a La paraula àvia s’accentua perquè és esdrúixola
(la i i la a no formen diftong)
No totes les vocals permeten formar diftongs. Llegeix i observa les paraules següents: totes tenen diftong. Quines vocals són necessàries per formar un diftong? Intenta deduir-ho.
peu, aigua, peix, cuina, pau, riu, nou, freqüent, tou, duu, nau, feu
En un diftong una de les vocals (o les dues) és una i o bé una u.
Així, doncs, els diftongs són la combinació de dues vocals que es pronuncien en una mateixa síl·laba, una d’aquestes vocals (o les dues) és una i o una u.
Cal saber distingir els diferents tipus de diftong. Fixa-t’hi:
Tipus de diftongs
– diftongs decreixents
vocal + i/u
ai, ei, ii, oi, ui aire, rei, boira, cuina
au, eu, iu, ou, uu pau, peu, ciutat, coure, duu
– diftongs creixents
i/u + vocal (en els següents casos)
qua, qüe, qüi, quo quatre, qüestió, ubiqüitat, quota
gua, güe, güi, guo guant, aigües, pingüí, aiguota
i + vocal (a l’inici de paraula) iogurt, iode, hiena, ioga…
i, u entre vocals noia, deia, veuen…
Atenció!
No sempre que tenim una i seguida d’una a, e, o es forma un diftong creixent. Només quan aquesta i és a l’inici de paraula o bé es troba entre vocals.
Exemple:
Són a la mateixa síl·laba, tenen diftong: io-de, io-gurt, fe-ia, no-ia, hie-na…
No tenen diftong, són síl·labes diferents: di-a, his-tò-ri-a, re-li-gi-ó…
La dièresi
En català, es fa servir damunt de les vocals i / u per indicar que aquestes vocals no formen diftong, sino un hiat, amb la vocal anterior: veïna, llaüt, agraït, continuï, obeïes…
Es posa dièresi en els casos següents:
- Quan hem de pronunciar una u que podria ser muda: al-gues / ai-gües, tan-ques / pas-qües.
- Quan la i o la u podrien fer diftong amb la vocal anterior i les normes de l’ortografia no ens permeten accentuar: pa-ís / pa-ï-sos, ai-re / ra-ïm, ei-na / ve-ï-na, cui-na / ru-ï-na, diu, di-uen / di-ürn, peu / peülla.
- Quan una i entre vocals no fa de consonant: bis-ca-ia / bis-ca-ï-na, però in-clo-ï-a (d’incloure).
Excepcions
Hi ha excepcions a aquest ús:
- Si la i o la u en qüestió poden portar accent: Lluís, veí…
- Mots començats pels prefixos ‘anti-, co-, contra-, re-, “tele”, “ràdio”,”semi” seguits de vocal: exemple reunir, antiimperialisme, contraindicació, reunificació. Però es posa dièresi en reïx i reüll, perquè no es consideren formats amb prefix.
- En els mots acabats en vocal + els sufixos -isme, -ista, “us”, “um”: exemple egoisme, altruisme, altruista… Però es posa dièresi en lluïsme i proïsme perquè no es consideren formats amb sufix.
- En les formes verbals d’ infinitiu, gerundi, en els futurs i els condicionals acabades en vocal + IR (tercera conjugació): exemples: trair, traint, trairà, trairia, però en canvi sí al participi traït o al present traïm, traïu.
- Si dues ii van seguides sempre porta dièresi la segona
- Sempre porten dièresi les paraules que no tenen la tònica al diftong
EXERCICIS
| El vent
Veure el vent despullant plàtans sense motiu ja és un calfred, i si ens atrapa al vespre un xàfec sota els balcons plora el barret Joan Salvat-Papasseit |
![]() |
| 1. Copia les paraules del poema que tenen una sola síl·laba. | Hi ha paraules que s’escriuen igual, però tenen un significat diferent. Sovint aquestes paraules només es distingeixen per l’accent diacrític, que no segueix les normes d’accentuació. Exemple: dona (noia) – dóna (verb donar) | |
|
||
2. Fixa’t en el quadre i completa al teu quadern cada frase amb la paraula adequada:
|
sense accent
|
amb accent
|
| bé: xai
dona: senyora es: pronom reflexiu net, neta: contrari de brut os: part del cos pel: contracció de per + el si: condicional son: ganes de dormir te: infusió vens, venen: formes del verb vendre |
bé: correcte
dóna: forma del verb donar és: forma del verb ser nét, néta: fill-a de fill-a ós: animal pèl: cabell sí: afirmació són: forma del verb ser té: forma del verb tenir véns, vénen: formes del verb venir |
| te/té | ||
|
amb pastes. | |
|
ossos/óssos
|
||
|
. |
|
|
pel/pèl
|
||
| t’enxampen fent això, et caurà el | . |
|
son/són
|
||
|
. |
|
net/nét
|
||
|
. |
|
es/és
|
||
|
gaire bonic, aquest quadre. |
|
dones/dónes
|
||
|
la mà? |
3. Copia les frases i posa l’accent diacrític, si cal, en les paraules destacades:
- El metge m’ha dit que ja estic be del refredat.
- Ja son les tres de la tarda,
- Que venen aquesta setmana els que venen cromos?
- No te pels a la llengua.
- Es veu que es estranger.
- Si vens a les fires de Maig, t’ho passaràs be.
SEGUINT EL FIL
L’altre dia vam acabar el 3r capítol de seguint el fil, era el que ens tocava a nosaltres.
Aquesta història, dita LA MUNTANYA MISTERIOSA, consisteix en una expressió escrita on hi ha quatre capítols, el 1r el fa un narrador: l’Albert Plans, els altres tres capítols els fan 3 escoles diferents.
En el nostre seguint el fil, el 2n capítol el va fer una escola anomenada Creu Alta, al 3r ens va tocar a nosalres i els vam elaborar entre tots els del grup 1 i després el vam enviar a l’Escola Roureda perquè finalitzés la història. El més sorprenent d’aquest any ha estat que ho hem escrit amb forma de guió, és a dir, com si fos una sèrie de televisió. Ha sigut molt divertit i hi hem participat tots. Quines ganes de veure el llibre acabat, doncs va ser una activitat molt divertida i enriquidora pel nostre vocabulari.
Hi han hagut 4 històries, però el 1r capítol és el mateix en tots els casos.
Òscar Silvestre i Aitana Araujo

LLEGIM!!!!!!!!!
http://www.edu365.cat/entrena/index.htm
Practica el que hem treballat a classe en el tema:1. L’apòstrof i la contracció.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/ortografia/cm04.htm
http://www.alumnesprimaria.cruilla.cat/Llengua_catalana__Escriure_5e.html
* penya-segat
* conferència
* espiadimonis
* salvavides
* guardacostes
* faristol
* autopista
* rentaplats
* filferro
* altaveu
* panxacontent
* busca-raons
Les paraules compostes són aquelles que estan formades per dues o més paraules.
Llegeix aquests compostos que s’han barrejat i forma les paraules correctes:
Classifica aquestes paraules en el quadre segons que siguin compostos o derivats.
http://www.alumnesprimaria.cruilla.cat/Autoavaluacio_123.html

Hola, Cris!!
Ho sento però el meu ordinador no m’ha deixat entrar a la web cruïlla.
Tampoc no he pogut entrar a l’autoavaluació.
Fins demà!
Hola Cris a l’ordinador no s’hem carregava i no he pogut fer els exercicis ni a l’ordinador de la meva mare.
marina
Hola Cris a la autoavauació he tret un 9 adeu.
Cris, finalment he pogut entrar i tot i l’hora que és he pogut fer 10/10.
Bona nit i fins demà.
ola cris, he tret un 10 al avaluat.
jo ja havia enviat un altre misatge pero no la accaptat.
bona nit
He tret un 10 en l’autovaluació!!!!!!!!!!!!
Hola Cris, he fet l’avaluat i he tret un 10!!!
Adeu fins demà!!!
Cris.
He tret un 10 a l’autovalució.
Estic molt contenta.
Un petò molt gros.
Daniela
He fet l’autoavaluació del tema 6: i he tret un 10
Cris.
He fet l’autovaluació del tema 5 i 6 i a les dues he tret un 10.
Adeu
Daniela
Cris, l’autoavaluació m’ha anat molt bé. He encertat totes les preguntes. Fins demà.
Carme
Cris he tret un 9 a la avaluacio.
Cris a la primea abaluació e tret un 8 hi ha la segona un 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
he tret un 8 de 10 i el dictat anava molt rapid no si val
Cris he tret un 9 a la autoavaluació 🙂 XD
bon dia, i bona nit
si trec un nou
a un tema,
que es nou
quina sort.
:'(
Pau P.100%$
Hola Cris !
He tret un deu !
Fins el dilluns.
Joel diu:
Hola Cris he tret un 10 de 10.
Així si que podem estudiar bé!
He tret un 9 al avalua’t
del tema 6
Cris ja he fet l’autoebaluació del Cruïlla i he tret un 18/20 sumant tots els resultats.
Adeu a tothom.
Hola a tothom que llegeixi aquest comentari!
He tret un deu a l’autoabaluació del cruïlla!!!!!!!
Fins dilluns classe i Cris.
Hola Cris.
He tret un deu a l’autoavaluació.
Fins dema!!!!!!!!!
Hola Cris!!
La primera vegada he fet 8/10,perquè com el complement del nom encara no l’hem fet he fallat.
Però la segona vegada, com que m’ho he estudiat del llibre, he fet 10/10
ADEU
FINS DEMÀ!!!!!!!!!!!!
Hola Cris!!
La primera vegada he fet 8/10,perquè com el complement del nom encara no l’hem fet he fallat.
Però la segona vegada, com que m’ho he estudiat del llibre, he fet 10/10
ADEU
FINS DEMÀ!!!
cris en el tema 5 he tret un 10 i en el 6 tambè.
Hola Cris!
En el tema 5 he tret un 10/10 i en el tema 6 tambe.
Adeu,fins demà!!!
Cris a l’autoavaluació del tema5 e tret un 10 al primer intent i al tema 6 al primer intent un 8 i al segon intent un 10.
Aixó m’ha anat super bé per estudiar.
Fins demà.
Cris, he tret un 10 i un 10 al tema 5 i 6.
Hola Cris!!!!!!!!!!
He tret un 10 de 10 en els dos temes.
Adeu!!!!!!!!!!
Cris m’ha agradat molt les idees de sant jordi
adeu
Hola Cris!!
He fet les avaluacions del cruilla. He encertat 10/10 en els dos temes, tot i que he hagut de repassar.
Em costa les conjugacions i els pronoms febles.
Ens veiem demà.
Adeu!!!
Hola Cris!!!
He fet els dos controls del cruilla i m’ha anat genial.En els dos he tret un 10!!!.Fins dilluns Cris.Molt bon cap de setmana!!!
Carme
Hola Cris!
He fet l’autoavaluació i he tret als dos un 10/10.
Fins dilluns!
He fet 10/10 en el tema 7 i en el tema 8 també.
Fins una altre ocasió per fer un altre comentari.
Adeu a tothom!!
Hola estic estudiant català i a l’autoavaluació del tema 7 he tret un 10 i a la del tema 8un 8.
adeu i molta sort a tots per els controls
Ei Cris en el tema 7 he tret un 10!!!!!!!!!!!! i en el 8 un 9.
Ho he tornat a probar i en el tema 8 he tret un 10!!!!!!!!!!!!!
Cris aquesta web mola molt segim aixi i al final farem la biblia !
🙂
:'(
Hola Cris et desitjo un molt bon NABAL I FELIZ ANY NOU.
I que mengis molt turron
Us tobo molt a faltar sort que demà ens veurem eh???
si o què? ptoooons
Crec que en el Dictat del tema: 4 m’he esforçat molt i jo diria que en la preparació treure un 9 o POSIBLEMENT un 10 posiblement,posiblement, posiblement,posiblement,posiblement,posiblement…