Netiqueta. A la xarxa, som educats?

manualurbani.jpg

Ja fa molts anys que José Antonio Millán publica una pàgina web sobre llengua i noves tecnologies. És una pàgina excel·lent que recomano, on es toquen temes sobre internet, llengua, el món digital, art… El passat mes de març ha publicat el llibre Manual de urbanidad y buenas maneras en la Red, a l’editorial Melusina.

Des dels inicis de la xarxa es parla de la netiqueta, o de les formes que cal mantenir en les relacions telemàtiques. En tractar-se de nous gèneres i de nous usuaris, molts peregrins digitals, s’han anat d’anar formant sobre la marxa, sense que hi hagués unes normes preestablertes. Tots hem après com fer una carta personal o comercial a l’escola, però qui ens ha ensenyat a escriure correus electrònics? Quines normes s’han de seguir? Són diferents per un cas i per un altre? Quin és el tractament que ha de rebre l’interlocutor? Moltes preguntes que de vegades ens plantegem i que queden resoltes en aquest petit manual. Apunto alguns consells que dóna aquest llibre.

1. Tracta els altres com t’agradaria que et tractessin a tu.
  2. No escriguis el correus en majúscules. És com si cridessis!
  3. Cal que en els e-mails hi hagi una fórmula de comiat, sigui la que sigui.
  4. Deixa reposar un correu compromès abans d’enviar-lo.
  5. Reserva un temps per rebre i contestar el correu. No tallis la tasca que estiguis fent per comprovar si t’ha arribat correu nou.
  6. No baixis el correu, mentre estàs parlant amb algú per telèfon. Queda fatal sentir el teclat mentre estàs parlant per telèfon amb algú. Vol dir que no li fas prou cas! A més, la multitasca està contraindicada per a la salut

I una regla d’or: no hauríem de deixar cap correu sense respondre. Encara que sigui per dir senzillament que l’hem rebut.

1.081 thoughts on “Netiqueta. A la xarxa, som educats?

1. Assignment Experts UK

Thanks for the good write-up. If you are need assignment writing help UK? Then contact our assignment experts aan get your assignment solutions at very cost effective rate.

2. Homework Helpers

Thanks for sharing. I found a lot of interesting information here. A really good post, We are offering all assignment and homework help services for students at very reasonable prices.

3. Eric

This blog is really informative for readers like me i would like to thanks the author who share useful information with us thanks buddy.

4. DBMS Assignment Help

Get Top DBMS Assignment Help in UK by Top Assignment Expert Writers. We provides best DBMS Assignment Help to the student with amazing discount and at affordable price.

5. Best Freight Forwarders in Delhi NCR

Thanks for your article. I want to appreciate you more for your work. I want to share some information with your visitors who are looking for an experienced import and export agent in India then AFM logistics provide you one-stop solution for your freight.

6. Gre Issue Essay Topics

Pleasant article! It’s only a genius that writes like this. I must confess, I like your writing pattern and your paragraph linking is so fantastic. I have bookmark this blog as one of my favorites.

7. kumari

The plot may be difficult sometimes to follow however, There’s a Lot going on in thisparticular, as best-ninja-movies-of-all-timeof films. Ichiwaka was a favorite star and looked in several other show but sadly expired in 1969 from rectal cancer at the age of 3-7.

8. ijstartcanonxp

There must have been many difficulties in providing this information, however, thanks for providing.
    If you want to know about Canon print then this is a golden opportunity for you You should take advantage of this website. This is another way to handle prints – paradoxically, in current programming a picture appears unexpectedly across the casing, meaning that the effect of choosing the center and defocus regions in the DPRAW record is less noticeable on paper. is. canon.comijsetup For more information download our website-