El mapa no és el territori

mapainver.jpg

Hi ha una diferència entre el món i la representació que ens en fem. Tots creem una representació del món en què vivim. És a dir, en fem un mapa, un model, que ens serveix per generar la nostra conducta. Així, cadascú de nosaltres crea un model diferent del món que compartim, i per tant, podem arribem a viure realitats diferents.

Els models que creï cadascú de nosaltres seran diferents, ja que cadascú mira a través de diferents vidres o filtres. El primer filtre el posa el sistema nerviós, a través dels sentits. El segon filtre són les ulleres de les pautes socials. I el tercer, les experiències individuals.
Dins del filtre de les pautes socials el llenguatge té un paper central: “Cada individu és a la vegada beneficiari i víctima de la tradició lingüística en què ha nascut; beneficiari en la mesura en què la seva llengua li dóna accés als registres acumulats de les experiències d’altres persones, i víctima en la mesura que la seva llengua li confirma que la seva consciència amb límits és l’única consciència, de manera que està massa ben disposat a considerar els seus conceptes com si fossin fets reals, i les seves paraules com si fossin reals”. Aldous Huxley. The Doors of Perception.

L’objectiu (nostre, del formador, de l’educador) és expandir i enriquir aquest mapa per fer que la vida sigui més rica i més satisfactòria.

Totes aquestes idees pertanyen a un llibre que he llegit aquests dies. Hi ha idees que m’han semblat molt suggerents, tot i que d’entrada, el títol, se’m feia força estrany. En “La estructura de la magia 1. Lenguaje y terapia” (1975), Richard Bandler i de John Grinder posen les bases de la PNL (Programació Neurolingüística). Basant-se en la Gramàtica Generativa i Transformacional de Chomsky, analitzen el llenguatge utilitzat entre un grup de terapèutes i els seus clients. Els resultats i les conclusions que n’extreuen fan d’aquest llibre un bon manual de comunicació humana, en qualsevol àmbit.

I tu? Des d’on et mires el mapa?

2.057 thoughts on “El mapa no és el territori

  1. Mark

    If you are looking for assistance with the Linksys Velop not working issue, then firstly check with the adequate power supply on it. Also, check the power light to confirm the power supply for your Linksys Velop. But if you face any issues while trying to resolve the Linksys Velop, feel free to chat with our technical experts.

  2. molyvuhe

    At Vanexgroup, we think that every client deserves the best, and we strive to provide it. We take pride in offering our clients cheap exchange rates, dependable and efficient service, and a personalized experience that beyond their expectations. As a BBB-accredited business and member of the Canadian MSB Association, we uphold the greatest levels of excellence and openness, ensuring that our clients’ demands are always addressed.

    https://vanexgroup.com/

  3. Den

    A jelenlegi kaszinó nagy biztonságot és stabilitást kínál. Van egy egyszer? válasz a kérdésre, még ha a kaszinó nagyszer? is, nem. Javasoljuk, hogy vegye fel velünk a kapcsolatot GGbet kaszinó https://ggbet-hu.net/ Ha ezt olvasod, akkor csodálatos id? van. Most már beteheti a zuhany alá

  4. meeloun education

    Market competition and brand building are the key factors for American exam agencies https://www.lunwentop.net/mei-guo-dai-kao/ to establish and develop in a fierce market environment. Faced with increasingly fierce market competition, exam agencies need to continuously enhance their competitive advantages and brand influence. Firstly, institutions should have a deep understanding of market demand and competitors, and develop scientific marketing strategies and business development plans. Secondly, institutions should focus on brand building, establish a good corporate image and brand reputation through high-quality services and word-of-mouth promotion. In addition, institutions can expand market coverage and customer base, improve market share and profitability through diversified business models and service projects. For example, institutions can explore legitimate businesses such as online tutoring and academic consulting, providing more diversified and value-added services to enhance market competitiveness and brand influence. Through scientific market competition strategies and brand building, proxy examination institutions can stand out in the fierce market environment and achieve sustainable development.

  5. Hotel Trip 4U

    A recent hotel trip was a perfect blend of relaxation and adventure. The hotel was nestled in a serene location with stunning views of the surrounding landscape. The staff’s warm hospitality made the stay even more enjoyable. Mornings began with a delicious breakfast buffet, followed by exploration of nearby attractions. The evenings were spent unwinding by the pool or indulging in the spa. The room was spacious and comfortable, offering all modern amenities. Overall, the trip was a rejuvenating escape, leaving me with wonderful memories and a strong desire to return.

    https://www.hoteltrip4u.com/

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *