22 DE MARÇ: DIA MUNDIAL DE L’AIGUA

Et proposo unes activitats sobre el Dia Mundial de l’Aigua.

Tots sabem que l’aigua és un bé escàs i necessari i que no el podem malbaratar. Hem de ser-ne conscients aquests dies que ens demanen que tot ho rentem bé.

1-. Pensa 7 coses que tu pots fer a casa per a estalviar aigua.

2-. Pensa frases, lemes, per a conscienciar a la gent.

Per exemple: CADA GOTA COMPTA!

3-.  Fes algun cartell (a ordinador o a mà) per a penjar a l’escola i recordar a tothom que l’aigua no es pot fer servir sense pensar-hi.

 

3-. Busca informació sobre:

  • Quin és el riu més llarg del món. Per quins països passa? Quants km. fa?
  • Quin és el riu més cabalós del món? Per quins països passa?
  • Quanta aigua té el cos humà?

El nostre planeta és el Planeta Blau, per l’atmosfera que ens envolta i per la quantitat d’aigua líquida que hi ha.

  • Del total del planeta, quina part és aigua dolça (llacs, rius i glaç)? Quina part és aigua salada (mars i oceans)?

4-. Què és una potabilitzadora?

5-. Què és una depuradora?

6-. Fes un dibuix d’una ciutat amb la representació de la depuradora i la potabilitzadora. Busca també la manera de representar l’aigua en els seus 3 estats: sòlid, líquid i gasós.

7-. Recordes quin és el cicle de l’aigua? Busca’l i explica’l.

8-. Què vol dir desertització?

9-. Explica una situació en la que es vegi la relació aigua-canvi climàtic.

Per exemple: Si hi ha molta contaminació a l’aire, quan plou cau pluja àcida (aigua contaminada) i la natura queda contaminada. Això pot afectar a la seva reproducció i perjudicar a moltes espècies.

 

JA FA UNA SETMANA!

Ja fa una setmana que no podem veure’ns… I sembla que va per una mica més.

Hem de continuar treballant i passar l’estona per no avorrir-nos tant (una mica ja està bé, però massa no, oi?)

Proposo feines:

  • Busca una obra d’art, pot ser una pintura, una escultura,… i representa-la amb el vestuari i coses que tinguis a l’abast. Tira’t una fotografia. Busca informació de l’obra: autor, any, què representa,…

Ens hauràs d’ensenyar la fotografia i explicar què en saps d’aquesta obra.

  • Miquel Martí i Pol, gran poeta català va néixer el 19 de març. Busca una mica d’informació seva (biografia), resumeix-la, llegeix alguns dels seus poemes, i aprèn-ne un de memòria.

Ara, et toca a tu, inventar una poesia, a veure què surt… Recorda les rimes, els versos curts, les estrofes, si hi ha repeticions…

  • Joc de taula. A classe hem jugat a molts jocs i hem vist que podem aprendre jugant. Amb un cartró, fes un tauler de joc, amb les caselles que vulguis, i inventa unes normes de joc.

Hi ha d’haver unes targes amb preguntes relacionades amb diferents assignatures i temes que hem treballat.

Has de preparar un text amb les instruccions del joc i un full amb les respostes a totes les preguntes de les targes.

  • Proves Cangur. Les proves cangur es van anar canviant de data i crec que s’acabaran anul·lant… Però ens proposen des de la pàgina web unes “mini”proves per fer online.

Aquí et deixo l’enllaç, clica a la imatge, perquè ho provis. Busca les propostes de Cinquè i Sisè de Primària.  Aniran penjant diferents propostes.

  • Fes servir el Just Dance per a fer una mica d’exercici, val?

 

 

 

 

 

Altres idees

  • Fotografia matemàtica.

Ara tens temps per mirar el teu entorn i veure que les Matemàtiques estan a tot arreu, des de la mesura (temps, massa, ….) a les formes geomètriques…

Fes fotografies que demostrin això i pensa un títol atractiu.

 

 

 

  • JEROGLÍFIC:

  • ENIGMA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L’IMPERI ROMÀ

 

Avui et deixaré propostes del tema 5 de Medi Social. (Tots teniu el llibre).

Primer, has de llegir el que diu el llibre, mira sobretot molt bé les imatges i fixa’t sobretot en la part on parla de la Romanització, és a dir, de l’arribada de l’Imperi Romà a la Península Ibèrica i com ens van anar deixant costums, arquitectura, la llengua…

Aquí et proposo unes activitats per fer. Hauràs de buscar informació a internet i al llibre. Fes servir la llibreta, pots enganxar dibuixos i fotos.

  • Els Romans van arribar a la Península i van posar nom a diferents ciutats: Gerunda= Girona, Tarraco= Tarragona.    Busca 5 ciutats més amb noms romans i el seu nom actual. (Pàg. 83 llibre)
  • Els Romans tenien una religió politeista, amb molts Déus. Van copiar gairebé tots els Déus que tenien els Grecs.     Busca els noms dels Déus Grecs i com els van canviar el nom els Romans, també busca cada un d’aquests Déus què protegia: Zeus= Júpiter (Déu dels Déus). Posidó = Neptú (El mar)
  • El LLATÍ era la llengua que van portar al nostre territori i a tots els altres que van conquerir. Les llengües que són variacions d’aquest llatí inicial són les llengües ROMÀNIQUES. Amb aquestes llengües compartim molt de vocabulari i pot ser divertit buscar paraules similars que encara es mantenen.       Busca les següents paraules de la llengua catalana: MARE, PARE, ULL, TRES, PAU, SALUT en aquestes llengües: Francès, Italià, Espanyol, Romanès i Portuguès.  Pensa’n d’altres a veure si també s’assemblen. Fes una graella a la llibreta.
  • Van ser grans constructors i enginyers. Les seves ciutats tenien grans espais i edificis, alguns dels quals encara es conserven. Mira el dibuix en blanc i negre (si pots, l’imprimeixes) i escriu el nom de cada un dels edificis o estructures assenyalats. Escriu també per a què es feien servir. (Pàg 86-87 llibre). 
  • Busca el significat d’aquestes paraules al diccionari: GARUM, FORMACIÓ TORTUGA, BÀRBARS, QUADRIGA, AURIGA, DENARI.
  • Els Romans decoraven parets i terres amb mosaics. Retalla papers de colors petits (poden ser retalls de revista) i construeix un petit mosaic decoratiu.

 

Per pensar i jugar

UN JEROGLÍFIC:

 

 

 

 

 

I UN ENIGMA MATEMÀTIC (fàcil per a començar):

 

 

 

 

 

 

Al llarg d’aquests dies n’aniré posant alguns. Aniria bé que anotéssiu les solucions i, si us atreviu, en podeu crear de nous.