M5. Amb ulls de nen

La finalitat que donem a les imatges els adults i els infants és molt diferent. Els adults retratem el que vivim per mantenir records en el temps o captar l’essència de moments viscuts, mentre que els infants ho solen fer per pur plaer o per imitació de l’adult.

Penso que com a mestres és important potenciar totes les eines que tenim a l’abast, i les càmeres en són una més. Avui en dia són molt fàcils de trobar i no cal fer una despesa gaire gran. La majoria de tauletes electròniques o els mateixos mòbils en tenen, fet que facilita el seu ús a les aules.

Penso que a través de la càmera i les imatges retratades, l’infant desenvolupa un procés de descoberta. Durant l’ús de la càmera descobreix tot un seguit de passos que el porten a crear un resultat final: la fotografia. Aprèn a enfocar, a escollir què vol dins la imatge i què no, què vol captar, quin punt de vista, des de quina alçada, quin zoom vol posar-li, etc. I aquí li podem sumar altres aprenentatges com: aplicar filtres, fer collage d’imatges, posar títols i descripcions a les fotografies, etc.

La càmera com hem dit és una eina, i com a eina versàtil i polivalent ens permet treballar una gran varietat de continguts: artístics, matemàtics, científics, de llenguatge, etc. Anem a posar alguns exemples. Per treballar les matemàtiques podem utilitzar la càmera per capturar objectes esfèrics que trobem al centre escolar (geometria), o fotografiar els números que trobem pel carrer en una sortida (numeració). Si el que volem és treballar les ciències, podem fer un seguiment del creixement de la planta de l’aula fent-ne fotografies cada mes, o bé fotografiar diferents arbres en una sortida al bosc. Pel que fa a l’art, tenint en compte que la fotografia ja és un art per si sol, és ben fàcil influir-hi l’ús d’aquesta eina; podem crear collages en paper o digitals, utilitzant les fotografies que hem fet, o per exemple, podem jugar amb filtres de colors i contrast per fer un retrat de nosaltres mateixos a l’estil Andy Warhol. Finalment, treballar el llenguatge a partir de la fotografia també és fàcil, podem projectar les imatges realitzades en una sortida o una activitat per potenciar el llenguatge oral dels infants en explicar-nos què hi fèiem, també podem treballar el codi escrit tot posant-los títol o descripció.

Penso que tenir un racó a l’aula amb una càmera és útil si abans s’ha treballat amb els infants. Cal que abans d’usar-la lliurement, siguin capaços de triar el moment que volen retratar. Només d’aquesta manera evitarem les ràfegues de fotos sense sentit, que sovint frustren i són de poca utilitat. Penso que tenir una càmera a l’abast dels nens és positiu, ja que els permet escollir quan necessiten immortalitzar un moment o un resultat efímer d’una activitat, com és el cas d’un mandala de peces soltes, o una construcció.