MENJA’T LES LLETRES a P4

Benvingudes mares i benvinguts pares al bloc del projecte de P4, “Menja’t les lletres”.

En aquest bloc podreu anar descobrint i veient, com si fos una finestra oberta a dins de l’aula,  totes les activitats relacionades amb els aliments que anem tastant i les lletres (les inicials del nom de l’aliment) que anem coneixent cada setmana.

Us anirem informant puntualment de cadascun dels aliments.

Esperem que us agradi i que ens aneu seguint tot aportant els vostres comentaris.

Vàrem començar el projecte última setmana del mes de Setembre (29 de Setembre al 3 d’ Octubre).

El 1r aliment que vam conèixer i tastar va ser el IOGURT, representant a la lletra I.

El Carlos i l’Alicia (pares de la Pilar) el divendres per la tarda, ens van explicar de quins animals prové la matèria 1a per a produir el Iogurt i com s’ el.labora. Ens van portar un Iogurt per a cadascu/na de nosaltres i també ens van deixar provar Iogurt líquid d’ovella.

Moltes GRÀCIES per la vostra explicació,  aportació i ganes de participar en el projecte.

Aquestes són les imatges d’aquest dia.

El 2n aliment que hem tastat ha estat la Magrana. (Del 6 al 10 d’Octubre), representant la lletra M.

Hem après que prové del Nord d’Àfrica i fa uns 12 cm de diàmetre. és una fruita rodona, té la pell gruixuda i les seves llavors comestibles són vermelloses.
És una de les fruites dolces típiques de la tardor. La magrana s’empra sovint en la preparació de postres i és un ingredient en la cuina creativa, en les amanides…
Simbolitza el poder, ja que oberta té forma de corona. Per això els egipcis eren enterrats amb magranes i figuren en les representacions hebrees dels seus reis.

El Josep i la Montserrat (pares de l’ Helena) ens van portar per a que tastéssim una deliciosa combinació de Magrana amb llet i sucre i diverses magranes. Amb ells vam visualitzar una dansa típica a València on es corona a la Magrana.

Moltes GRÀCIES per les vostres aportacions i interès en l’activitat.
Aquí us deixem un recull de les imatges d’aquest dia.

El 3r aliment que hem tastat ha estat el Litxi (Del 13 al 17 d’Octubre), representant a la lletra L.

Hem après que el Litxi prové de la Xina i que era un aliment molt apreciat per als emperadors xinesos. És un fruit semblant al raïm però es diferencia perquè la seva pell rosadeta és rugosa. Per dins és blanquinós i té un pinyol que no es pot menjar.
Va molt bé per als refredats perquè porta vitamina C.

El Salvador i la Chari (pares del Max), ens van recordar gràcies al Power Point que ens van preparar el que vam explicar dilluns i ens van dur música de la xina per a que l’escoltéssim.
Com a novetat ens van portar per a que tastéssim Litxi en almívar. Tota una experiència per a alumnat de P4.

Moltes GRÀCIES per passar amb nosaltres la tarda de divendres i poder conèixer de manera agradable aquest aliment.

Aquestes són les imatges d’aquest dia.

El 4t aliment que hem conegut i tastat ha estat la Poma (Del 20 al 24 d’ Octubre), representant a la lletra P.

De la poma hem après que és una fruita que n’hi ha de moltes varietats i de 3 colors. Que el seu cos està format per moltes parts i que ens la podem menjar de 3 maneres: amb pell, sense pell o feta al forn. A més a més, ens neteja les nostres dents i va molt bé per al nostre creixement.

El divendres per la tarda la Carol (la mare de l’Èlia) ens va fer cinc cèntims, gràcies al Power Point que ens va preparar, de totes aquestes qualitats. Després ens va repartir poma tallada i la vam tastar i en acabat ens va convidar a provar un pastís de poma boníssim que va tenir molt èxit.

Moltes GRÀCIES Carol per compartir amb nosaltres aquesta tarda i desvetllar-nos més interès per a la poma.

Aquestes són les imatges d’aquest dia.

El 5è aliment que hem conegut ha estat la Salsitxa (Del 26 al 31 d’ Octubre), representant a la lletra S.

De la salsitxa hem après que és un embotit fet amb carn picada i que prové de 3 animals:
el porc , la vedella i del pollastre.
El seu nom ens indica que conté Sal i Sitxa (carn). La preparen a la fàbrica d’embotits per al consum humà i la podem comprar a les botigues, als mercats, als supermercats. N’hi ha de moltes varietats i ens la podem menjar barrejada amb altres ingredients, amb entrepà i en forma de pinxo, … I el més important, hem de menjar-ne en moderació pel seu contingut de greix i sal.

En Toni (el pare de l’Àxel) ens va fer una classe magistral, aprofitant que ell també és professor. Un cop finalitzada la seva explicació ens va repartir per a cadascú de nosaltres un pinxo de salsitxa de franfurt acompanyat amb salsa de ketxup que va fer les delícies de tot@s.

Moltes GRÀCIES Toni per fer-nos passar una bona estona i conèixer de més a prop aquest aliment.

Aquestes són les imatges d’aquest dia.

El 6è aliment que hem conegut ha estat la Userda (Del 3 al 7 de Novembre), representant a la lletra U.

De la Userda hem après que és una planta que prové de l’Àsia i que la van portar cap a Europa els Perses gràcies a que és un aliment que mengen els cavalls.
Que la podem conèixer amb un altre nom, l’Alfals, paraula àrab que vol dir “el millor aliment”. La seva flor és de color violeta i que és un complement més de les amanides. És una planta que s’empra per curar algunes malalties.
Aquest divendres a la tarda han vingut a la classe de P4 l’ Àngel i la Isabel (els pares de la Laia).
Ens han portat Userda verda per a que la reconeguéssim i la veiéssim com és en estat natural i ens han acabat d’explicar unes quantes coses més. En acabat, com que la Userda no ens la podem menjar, han repartit una galeta a cadascú de l’alumnat de P4.

Moltes GRÀCIES a l’ Àngel i a la Isabel per la seva paciència i pel seu bon fer aquesta tarda.

Aquí podeu veure un recull de les imatges d’aquesta setmana.

El 7è aliment que hem conegut ha estat la NOU (Del 10 al 14 de Novembre), la lletra que l’acompanya és la N.

De la nou hem après que és un fruit sec que surt de la Noguera i que es diu Nou perquè prové de la paraula Núcula que vol dir Nou petita. Com que la nou està protegida per un closca, per obrir-la necessitem un trencanous. És un aliment molt bo per al nostre cor i que hi ha persones que poden tenir-ne al·lèrgia.

Aquesta tarda el Bernat i la Mireia (els pares de la Clara) ens han preparat quatre dinàmiques diferents:
1) El Bernat ens ha recordat que era la Nou a través del power point que ens va preparar.
2) La Mireia ens ha explicat el conte d ‘El trencanous.
3) El Bernat i la Mireia ens han presentat la dinàmica de reconèixer a través d’imatges aliments i animals que tenien en comú la closca.
4) La Mireia i el Bernat ens han dut una tortuga.

Hem passat una tarda molt entretinguda i plena de sorpreses.

Moltes GRÀCIES al Bernat i a la Mireia per preparar-nos totes aquestes dinàmiques engrescadores.

Aquí us deixem un recull de les imatges d’aquesta setmana.

El 8è aliment que hem conegut ha estat el Dàtil. (Setmana del 17 al 21 de Novembre) i la lletra que l’acompanya ha estat la D.

Del Dàtil hem après que és un fruit molt dolç i carnós, allargat amb la pell marró i arrugada, que neix a la palmera datilera que prové del nord d’Àfrica i d’Aràbia i el seu productor més gran és Egipte. És un aliment nutritiu i energètic i que hem de vigilar de no menjar-ne gaires perquè poden produir càries. Hi ha diverses formes de menjar-se’l. Diuen que la palmera datilera és “la font de la vida” perquè dóna de menjar, de beure i de vestir.
La Carla dilluns ens va repartir un dàtil per a cadascú de nosaltres.

El Ramir i la Eugènia (els pares de la Carla) ens han visitat aquesta tarda de divendres i ens han ofert en diverses coses:
-En 1r lloc, ens han recordat a través del powe point que ens van preparar per dilluns què era el dàtil i d’ on provenia.
-En 2n lloc, ens han mostrat com era aquest fruit i com que té un gust peculiar, avui ens han portat galetes amb forma de D per a que les tastéssim.
-En 3r lloc, ens han preparat un joc molt divertit de la palmera datilera desmemoriada amb les lletres que henm treballat fins ara.

Ens ho hem passat molt bé i hem gaudit de totes aquestes activitats.

Moltes GRÀCIES Ramir i Eugènia per la vostra implicació i per les vostres dots artístiques tant culinàries com plàstiques.

Aquí us deixem el recull de les imatges del que ha donat de sí el Dàtil.

El 9è aliment que hem conegut ha estat la Carbassa (Setmana del 24 al 28 de Novembre), representant a la lletra C.

De la Carbassa hem après que és una verdura de la família del meló, la síndria o el carbassó.
Poden ser de diferents formes, mides i colors i ens proporciona vitamines A, C i E. De la carbassa en podem menjar les seves pipes, el cabell d’àngel, puré de carbassa, …

Aquesta tarda, la Dolors (la mare del Martí), ens ha recordat el que ens van preparar dilluns a través del power point de la carbassa i a continuació ens ha portat per a tastar una magdalena de carbassa per a cadascú/na de nosaltres. Per finalitzar la tarda, el Martí i la Dolors ens han repartit pipes de carbassa i ens ha ensenyat com obrir-les i menjar-les.

S’ho han passat “pipa” aquesta tarda l’alumnat de P4.

Moltes GRÀCIES a la Dolors per tot el que ens ha explicat, per la seva paciència i per la seva aportació tant dolça.

Aquí us deixem el recull de les imatges d’aquesta setmana.

El 10è aliment que hem conegut i tastat ha estat el tomàquet. (Setmana de l’1 al 5 de Desembre) que representa la lletra T.

Del tomàquet ens ha sorprès conèixer que és una fruita i com a tal té llavors en el seu interior. Necessita molta aigua, sol i terra per a crèixer i ho fa amb l’ajuda d’unes canyes per les quals s’enfila cap amunt la tomaquera. També hem après que hi ha una varietat molt gran de tomàquets i que es pot menjar de diverses maneres.

El passat divendres 5 de Desembre, els pares de la Martina (en Sergio i l’Anna) ens han fet una visita a l’aula per a fer-nos cinc cèntims sobre el tomàquet; primer hem repassat el power point que ens van preparar per aquest dilluns passat i en segon lloc ens han dut un munt de tomàquets diferents per a que els tastéssim…i hem acabat la tarda fem un tradicional pa amb tomàquet.

Què bo que estava, per llepar-se’n els dits!

Moltes GRÀCIES a en Sergio i a l’ Anna per fer-nos passar una tarda entretinguda tot palpant, olorant i tastant el tomàquet!

Aquestes són les imatges d’aquesta tarda.

L’11è aliment que hem conegut aquesta setmana ha estat la Bleda (Setmana del 8 al 12 de Desembre), representant a la lletra B.

De la Bleda hem après que és una verdura que és bianual, és a dir, que creix cada dos anys. Té vitamina A, C i K i conté calci i fibra. Es pot menjar bullida o sofregida. Ens ha sorprès saber que la bleda era un aliment bàsic e important a l’ Edat Mitjana.

Aquesta tarda, ens han visitat la Fàtima (la mare de la Mariam) i la seva cosina la Sara.
Hem vist imatges de les bledes i ens han sorprès quan en uns plats cuinats amb bledes estava escrit el titular en àrab i les hem sentit parlar-la.
Ens han portat bledes per a que les toquéssim i per a que ens les emportéssim cap a casa.

Com que la bleda no l’hem pogut tastar-la, la Fàtima ens havia preparat un pastís casolà fet amb pastanaga, ou i xocolata. Per llepar-se els dits!

Moltes GRÀCIES a la Fàtima i a la Sara per explicar-nos i recordar-nos més coses de la Bleda i per portar-nos bledes i un fantàstic pastís.

Aquestes són les imatges d’aquesta setmana.

El 12è aliment que hem conegut i tastat ha estat l’arròs (Setmana del 15 al 19 de Desembre), representant a la lletra A.

De l’arròs hem après que és un dels aliments principals de la humanitat. Es va començar a cultivar simultàniament a l’Àsia i a l’Àfrica fa més de 6 mil·lennis. Els àrabs el van introduir a la Península Ibèrica quan la van conquistar el 711.
De l’arròs ens han explicat que conté midó i funciona com a reserva energètica i també té hidrats de carboni. És un bon remei com antiinflamatori.

El passat 19 de Desembre per la tarda ens va visitar la Fadoua (la mare de la Malak). Ens va explicar unes quantes coses de l’arròs i després ens va ensenyar i explicar com havia cuinat unes croquetes que ens havia portat per a que tastéssim fetes amb arròs i verdures.
Cal dir que estaven molt bones però que no van tenir gaire èxit entre el nostre alumnat.

Moltes GRÀCIES a la Fadoua per haver-nos dut aquestes croquetes i per la seva paciència amb nosaltres.

Aquí us deixem un recull d’imatges d’aquella tarda.

El 13è aliment que hem conegut ha estat l’Espàrrec (Setmana del 12 al 16 de Gener) que representa la lleta E.

L’espàrrec pertany a la família de les verdures i sempre el podem trobar acompanyat, és a dir, en un farcell d’espàrrecs. Hi ha de dos tipus: els verds que són d’aquest color perquè els hi toca el sol i els blancs que són d’aquest color perquè estan plantats sota terra. Neix d’una planta que es diu esparreguera i és la part tendre. Creixen per la mediterrània perquè fa bon temps. I sobretot hem après que és un aliment diürètic, és a dir, que ajuda a netejar el nostre cos i eliminar toxines.

La Thaïs (l’encarregada de la setmana) dilluns ens va portar un farcell d’espàrrecs verds per a que els toquéssim, observéssim i ens els emportéssim cap a casa per a tastar-los.

Aquesta tarda de divendres, la Sandra (la mare de la Thaïs) i la Sònia (la seva tieta) ens han preparat un munt de coses:

-En 1r lloc ens han refrescat a través el power point que ens havien preparat per al dilluns què era un espàrrec i d’on provenia i quin tipus d’espàrrecs podem trobar.
-En 2n lloc hem tastat unes fantàstiques tartaletes fetes amb formatge, pernil dolç i espàrrec.
-En 3r lloc hem tastat espàrrecs blancs.
-En 4t lloc hem après una cançó de les verdures.
-En 5è lloc hem jugat ha endevinar on s’amagava l’espàrrec en unes figures.

Realment hem passat una tarda molt entretinguda i el temps ens ha passat volant!
MOLTES GRÀCIES a la Sandra i a la Sònia per explicar-nos tantes coses i per ensenyar-nos que a través de les cançons i els jocs podem aprendre moltes coses dels espàrrecs.

Aquí us deixem un recull de les imatges d’aquesta setmana.

El 14è aliment que hem conegut ha estat el Flam (Setmana del 19 al 23 de Gener), representant a la lletra F.

Del Flam hem après que es remunta de l’època de l’Imperi Romà on se l’anomenava Tyropatina, es va tornar popular a l’Edat Mitjana i es menjava durant l’època de Quaresma i que la paraula Flam ve de França que volia dir objecte pla.
També hem après quins aliments necessitem per fer un flam i quins objectes intervenen per produir-lo.

Divendres passat, dia 23 de Gener, la Mercè i el Jordi (els pares de la Marina) ens varen visitar per fer-nos cinc cèntims del Flam.
Cal dir que va ser tota una “master class” per què a mesura que recordàvem el power point que ens van preparar, el Jordi es va posar mans a l’obra i ens va fer insitu tota una classe de cuina; amb el seu gorro i davantal ens va impressionar i juntament amb la Mercè que l’indicava els passos que havia de fer, ens van preparar un flam.
També ens van deixar olorar la canyella, la llimona i tastar el carmel.
Un cop vam tenir tots els ingredients..les nenes i els nens de P4 vam decorar el seu flam i en acabat, se’l van cruspir en un obrir i tancar d’ulls.

Què bé que s’ho van passar!

Moltes GRÀCIES al Jordi i a la Mercè per la feinada i dedicació que van tenir per a fer-nos una classe tant pràctica i alhora divertida!!!

Aquí us deixem el recull de les imatges d’aquesta setmana passada.

El 15è aliment que henm conegut ha estat el Rovelló (Setmana del 26 al 30 de Gener), representant a la lletra R.

Del Rovelló hem après que és un bolet comestible que el podem trobar al bosc, a prop dels pins i que és molt apreciat. S’estructura en tres parts (cap, làmines i peu) i que necessita unes característiques meteorològiques del clima mediterrani per a créixer.
I a més a més, hem conegut que el Rovelló és el nom d’un gos molt famós de dibuixos animats.

Aquest dijous 29 de Gener el Jaume i la Cristina (els pares de l’ Abril) ens han fet una explicació molt amena del Rovelló, ens l’han portat per a què el toquéssim i oloréssim; ens han explicat que el Rovelló és el nom també d’un gos animat i ens han portat de la “seva collita” dos cistells plens de Rovellons…

Quina feinada a collir-los i obsequiar-nos-els!!!

I per acabar la tarda, hem visualitzat un capítol dels dibuixos del Rovelló i ens hem cruspit unes bones galetes.

Moltes GRÀCIES a la Cristina i al Jaume per aquests fantàstics rovellons i per fer-nos cinc cèntims d’aquest aliment (difícil de tastar a l’escola).

Aquí us deixem el recull d’imatges d’aquesta setmana.

El 16è aliment que hem conegut ha estat la Llentia (setmana del 2 al 6 de Febrer) representant a la lletra LL.

De la llentia hem après que és una llegum comestible que conte una gran quantitat de nutrients i és la més utilitzada a Catalunya. En podem trobar de dues menes (pardina i la castellana) i creix molt ràpidament. És originaria de l’ Àsia Menor, el seu principal productor és la India i l’exportador és Canadà.

Divendres passat per la tarda, el Jaume i la Cristina (els pares de l’Aleix), ens varen venir a explicar que era la llentia. Com que la llentia és un aliment que no el vam tastar, ens van ajudar a realitzar una activitat plàstica. I per concloure, com que havíem explicat el dilluns com poder fer créixer les llenties, ens varen dur per cadascú dels alumnes el començament de l’experiment perquè se l’enduguessin a casa seva i la fessin créixer.

Vam passar una tarda molt maca tot treballant i aprenent coses d’aquest aliment.

Moltes GRÀCIES al Jaume i a la Cristina per la seva preparació, la seva paciència en realitzar l’activitat i per regar-nos aquest experiment.

Aquí us deixem les imatges d’aquesta setmana passada.

El 17è aliment que hem conegut ha estat la Galeta (setmana del 9 al 13 de Febrer), representant la lletra G.

De la galeta hem après que és un aliment fet de farina, sucre i ou que s’ha de coure al forn per a poder-nos-les menjar. Hi ha molt tipus de galetes que generalment es mengen per esmorzar o per a berenar. Hi ha un personatge molt famós que li agraden molt les galetes: en Triki (el monstruo de las galletas).

Ahir a la tarda, la Irene i el Marcos (els pares del Marc) ens varen visitar per explicar-nos què era la galeta. I amb ells també ens van visitar l’Epi, en Blas i en Triki. Tots vam tenir una gran sorpresa quan de cop i volta ens van representar una breu història de les galetes.
En acabat vam realitzar el joc de les galetes i vam poder tastar “oreos”. Per finalitzar, el Marcos, la Irene i el Marc ens van repartir unes galetes que havien fet ells a casa i uns bombons.

Vam passar una tarda molt divertida i entretinguda!

Moltes GRÀCIES al Marcos i a la Irene per haver compartit aquesta tarda amb nosaltres i haver-nos portat uns nous amics a l’escola!

Aquí us deixem les imatges d’aquesta setmana.

El 18è aliment que hem conegut ha estat l’ou que representa a la lletra O (Setmana del 16 al 20 de Febrer).

De l’ou hem après que surt de la gallina i d’altres animals ovípars. Es poden classificar entre blancs o grocs i segons la seva qualitat (A,B,C) i el seu pes (XL, L, M, S).
He après que l’ou conté moltes proteïnes i en el rovell hi podem trobar ferro, fòsfor, zinc, seleni, sodi i la vitamina A i D.
Per saber si un Ou és fresc o no, el podem posar dins d’un got d’aigua i quan més suri, menys fresc és.
A més a més, l’ou forma part de la dieta humana des de fa centenars d’anys i que el podem menjar de moltes maneres: ferrats, durs, cuinats (truita, remenats…).

Aquest passat divendres, l’Anabel i el Daniel (els pares de l’ Eric) vam venir a la nostra classe per explicar-nos més coses de l’ou.
Primer, el Daniel ens van refrescar la nostra memòria tot recordant el power point que ens havia preparat per aquest dilluns. Ens van mostrar imatges de gallines i ous.
En segon lloc, l’Anabel ens va portar un experiment: el creixement d’un dinosaure. Ens el va explicar, ensenyar i en acabat el va col·locar dins d’un recipient per a que el tinguem a la classe fins que surti de la closca i així poder anar observant tota la seva evolució.

I en tercer lloc, l’Anabel i el Daniel ens van oferir un tast d’ou, concretament un “pinxo” de truita de patata per a cadascú/na de nosaltres.

Quina bona pinta que feien i què bons estaven!!!

I per acabar la tarda, ens van regalar una llaminadura d’ou ferrat.

Moltes GRÀCIES al Daniel i a l’Anabel per la seva complicitat amb els nens i les nenes de P4 i per deixar-nos aquest experiment tant interessant.

Aquí us deixem les imatges d’aquest dia.

Després de tenir a l’aula durant tota aquesta setmana l’experiment de creixement d’un ou, aquí podeu veure com ha crescut l’ou de dinosaure.

Ha estat una experiència molt maca per a tot l’alumnat. Moltes Gràcies!

Ou1

Ou2

El 19è aliment que hem conegut ha estat el Julivert que representa la lletra J (Setmana del 23 al 27 de Febrer).

Del Julivert hem après que és una planta de color verd i creix al camp o també en jardineres. No li agrada el sol i creix entre 10 a 150 cm. S’utilitza a la cuina per donar gust, aroma i color als plats com la carn, peix i tomàquet.I a més a més, ajuda a no refredar-nos i ens dóna forces.

El divendres dia 27 el Sergi i la Laura ( els pares del Pau) vam venir a la classe a explicar-nos el Julivert.

En 1r, la Laura va repartir una branca de julivert per a cadascú/na de l’alumnat per a que el toquessin i l’oloressin i d’aquesta manera anar-nos familiaritzant i a partir d’aquí introduir l’explicació.

En segon lloc, vam cantar la cançó “Les nenes maques al de matí”.

I en tercer lloc, l’alumnat va participar en una activitat preparada per en Sergi i la Laura: l’elaboració d’una picada d’all i julivert.
Per a fer-la, van repartir per a cadascú/na un mà de morter i un morter i li van afegir julivert ja picat, all i oli.

Quins cuiners i quines cuineres, estaven de foto!

Moltes GRÀCIES a la Laura i en Sergi per fer-nos amena l’explicació i per la pràctica i la classe de cuina. Els nens i les nenes s’ho van passar molt bé!

Aquí us deixem les imatges relacionades amb el Julivert.

El 20è aliment que hem conegut i l’hem pogut tastar ha estat la Xocolata, representant a la lletra X. (Setmana del 2 al 6 de Març)

De la xocolata hem après que és un aliment que prové del cacau. Els Maies, fa 2000 anys el van començar a cultivar. Més endavant, Cristòfol Colom va portar el cacau d’ Amèrica cap a Europa. El XIX un holandès, Conrad Van Housten, químic i xocolater, va inventar un sistema per extreure la pols del cacau i va començar a fabricar les rajoles de xocolata. El Sr. Daniel Peter, Nestlé i Lindt (suïssos) varen introduir la llet a la xocolata.

Hem après que la xocolata es fabrica gràcies a la pasta de cacau, a la mantega de cacau i al sucre. Que hi ha molts tipus de xocolata i que per a la nostra salut és bona per a la hipertensió, per a la concentració, és un bon antidepressiu, elimina el cansament i és bo pels ossos.

El passat divendres dia 6 de Març, el Xavier i la Lourdes, els pares del Pep, varem venir a fer-nos cinc cèntims de la xocolata.
El Xavier ens va ensenyar un munt de xocolates diferents (negre, blanca, en pols, en forma de crema….) per a que les veiéssim i les tastéssim. La Lourdes ens va ensenyar el cacau i ens va explicar d’ on venia i ens va portar un culant, acabat de sortir del forn, per a cadascú/na de nosaltres.

Ooooh! Què bo que estava| Ens vam llepar els dits!!!

En acabat, vam cantar la cançó “la xocolata estava molt calenta” i vam visualitzar el conte “El petit Nicolas i la xocolata”.

Moltes GRÀCIES al Xavier i a la Lourdes per la seva paciència per explicar-nos tantes coses de la xocolata i per fer-nos passar una tarda taaaant dolça!

Aquí us deixem el recull de les imatges d’aquella tarda.

El 21è aliment que hem conegut ha estat el Kiwi, representant a la lletra K (Setmana del 9 al 13 de Març).

El Kiwi és un aliment que prové de la Xina que feien servir, fa molts anys, d’element decoratiu. Creix en una planta enfiladissa i pesa 70g, dels quals 42g estan plens de vitamines i minerals. Conté el 85’2% de vitamina C i és un aliment molt saludable: millora les digestions, ajuda a conciliar el son, va molt bé per anar al lavabo i té més vitamina C que la taronja. És una fruita que sota la seva pell peluda i poc atractiva, és refrescant, àcida i dolça a la vegada.

Avui, el Santi i la Raquel ( els pares d’en Jan), ens han vingut a mostrar-nos el Kiwi amb totes les seves característiques.
En Santi ens ha explicat d’ on provenia el Kiwi i ens ha repartit una imatge del país originari. Seguidament, la Raquel i el Santi ens han repartit un Kiwi per a cadascú/na de nosaltres. L’hem tocat, olorat… Després la Raquel ens ha fet cinc cèntims de quina manera ens el podíem menjar i ens han convidat a tastar una pasta de full farcida de crema, maduixes i Kiwi.
També hem tastat el Kiwi mitjançant confitura i també amb Iogurt.

Què bo estava tot plegat!!!

I per finalitzar el tastet, ens han repartit un pot de confitura per a que ens l’emportéssim a casa i el provéssim amb els nostres pares.

Moltes GRÀCIES al Santi i a la Raquel per haver-nos ensenyat diferents maneres de poder tastar el Kiwi i per les seves explicacions.

Aquí us deixem el recull d’imatges d’aquesta setmana.

El 22è aliment que hem conegut i tastat ha estat la vainilla, en representació a la lletra V.(Setmana del 16 al 20 de Març)

De la vainilla hem après que el seu nom prové de la paraula beina (espasa diminuta), quan els conqueridors espanyols la varen descobrir a Mèxic.
La vainilla és un gènere d’orquídies que neix al continent americà. El seu fruit és semblant a les mongetes verdes. Quan les recullen, les deixen assecar al sol per a que adquireixi aquest color negre.
Hem vist que la vainilla s’utilitza per a donar sabor als productes agroalimentaris i també es fa servir com aromanatural de molts productes de cosmètica.
Per a la nostra salut, la vainilla és una estimulant del nostra sistema nerviós i s’utilitzava contra la depressió. També es feia per ajudar als esforços musculars i contra el reumatisme.

Divendres passat, dia 20 de Març, la Sílvia (la mare de la Daniela), ens va venir a explicar que era la vainilla. Ens va portar branques de vainilla per a que la toquéssim i l’oloréssim i també ens va dur essència de vainilla per a que l’oloréssim.
L’alumnat es va sorprendre al comprovar l’olor tant forta que desprèn la vainilla realment.

Un cop feta aquesta exploració, la Sílvia ens va dur el dibuix d’un gelat per a que el pintéssim (amb gust de vainilla) i en acabat, ens va repartir una terrina de gelat de vainilla amb xocolata per a cadascú/na de nosaltres.

Què bo que estava! Per llepar-se’n els dits!!!

Moltes GRÀCIES a la Sílvia per les seves explicacions i per haver-nos mostrat el fruit de la vainilla i haver-nos ofert per tastar una terrina de gelat de vainilla.

Aquí us deixem les imatges de divendres passat.

El 23è aliment que hem conegut ha estat la Nyora, representant a la lletra NY ( Setmana del 23 al 27 de Març).

De la Nyora hem après que és una varietat de pebrot petit, que quan es recull s’asseca al sol i pren aquest color vermellós. És utilitzada a la cuina i també la podem trobar com a oli aromatitzat.
Conté vitamina A, és antioxidant, va bé per a la pell i obre la gana.

El seu nom prové del Monestir Jerónimo de Ñora, a Múrcia. Els seus germans Jerònims del Monestir de Yuste, a Cáceres, van cultivar la llavor de la Nyora després que Cristòfol Colon oferís aquesta llavor a la Verge de Guadalupe, en senyal d’agraiment pel seu viatge a les amèriques. Aquests els hi van donar i ells la van extendre a tota la província i península.

El passat dijous 26 de Març, per la tarda, el Manolo i la Loli (els pares de la Sofía), ens varen fer tota una demostració de les característiques de la Nyora. La vam poder tocar, olorar i fins i tot tastar com a salsa.
En acabat, vam poder gaudir d’un fantàstic pastís i ens vam endur com a record un llapis amb Nyora.

Moltes GRÀCIES al Manolo i a la Loli per la seva capacitat de creació e inventiva i fer-nos així més propera la Nyora.

Aquí us deixem les imatges d’aquella setmana.

El 24è aliment que hem conegut i tastat ha estat la Quallada, representatt a la lletra Q (Setmana del 13 al 17 d’ Abril).

De la Quallada hem après que és un aliment semblant al Iogurt, que es fa amb llet i se li afegeix el Quall que prové de l’estómac de l’ Ovella. És un aliment ric amb calci que va molt bé per enfortir els nostres ossos. Hem après com antigament elaboraven la Quallada i com actualment es fabrica.

El divendres 17 d’Abril, el Jose i la Montse (els pares de la Janna)
ens varen visitar a la classe i ens van explicar un conte en el qual anaven succeint un munt d’activitats:

-Varem escriure amb el dit la paraula QUALLADA en una safata plena de sal.
-Vam jugar a la ruleta a comptar quantes quallades hi havia en cada formatget.
-Varem muntar un trencaclosques gegant del dibuix de la quallada i els seus ingredients.
-Vam tastar un gelat de “petitsuïs” amb quallada i maduixes.
-Vam tastar maduixes i mel.

Moltes GRÀCIES al Jose i a la Montse per fer-nos entendre d’una manera tan dinàmica i divertida que és la Quallada.
Vam passar una tarda molt entretinguda i plena de detalls.

Aquí us deixem les imatges d’aquest dia.

El 25è aliment que hem conegut ha estat l’ Hamburguesa, representant a la lletra H (Setmana del 19 al 24 d’Abril).

De l’ Hamburguesa hem après que és un aliment que prové de la carn dels animals (el porc, el pollastre i la vaca) i que també en podem trobar de peix i de verdures.
La carn d’aquests animals es tritura i se li dona una forma determinada, que és tal i com la coneixem.

Aquestes són unes quantes imatges d’aquesta setmana.

El 26è aliment que hem conegut ha estat el Calçot, representant a la lletra Ç (Setmana del 4 al 8 de Maig).

Del Calçot hem après que és una ceba tendra i blanca, que per obtenir el calçot primer s’ha de plantar la llavor d’un tipus de ceba. Quan apareix el grill i han passat 3 o 4 setmanes és el moment de calçar-los (vol dir agafar la ceba mig ensorrada i cobrir-la amb terra). D’ aquí és d’ on surt el seu nom.
És originària de Tarragona, tot i que es mengen a tota Catalunya. Fa més de Cent anys que es celebren les “Calçotades”, on un grup de persones es reuneixen per menjar calçots.

Aquest divendres passat, la Mari (la mare de l’ Ezequiel) i la Maria (la seva germana), van venir a la classe de P4 a presentar-nos el Calçot.

En 1r lloc, la Mari ens va explicar que era un calçot i com es cultivava.
En 2n lloc, la Maria ens va explicar com es couen i es mengen. Vam visionar un parell de vídeos.
En 3r lloc, la Mari ens va mostrar un calçot i ens va explicar que havíem de fer per menjar-nos-el.

I en últim lloc, com que els calçots no ens els vam poder menjar perquè són crus….la Maria ens va preparar per cadascú/na de nosaltres, una magdalena coberta de xocolata i d’un calçot.

Què bona que estava!!!

Moltes GRÀCIES a la Mari i a la Maria per explicar-nos i mostrar-nos els calçots i per fer-nos més atractiu aquest aliment d’una manera més dolça.

Aquí us deixem les imatges d’aquest setmana passada.

El 27è aliment que hem conegut i tastat ha estat la PIZZA, representant a la lletra Z (Setmana de l’ 11 al 15 de Maig)

De la Pizza hem après que és una massa elaborada amb farina, sal, aigua, posada de forma plana i arrodonida i es cobreix amb salsa de tomàquet, formatge i que se li pot afegir els ingredients que vulgui cadascú. És originària d’ Itàlia, concretament de Nàpols. La seva preparació consisteix en fer 1r la massa, en 2n lloc, afegir-li la salsa de tomàquet a la base, en 3r lloc, posar-hi els ingredients que la poden acompanyar (xampinyons, pernil, carn, olives…)segons al gust de cadascú/na i en 4t lloc, afegir-li el formatge. Per últim, posar-la al forn i treure quan estigui cuita. És conegut per tothom que la Pizza es talla en porcions en forma de triangle.

El divendres 15 de Maig ens va acompanyar a la classe la Hauoua (la mare del Mahamudu) i la Fato ( la seva tieta) i l’ Omar (el seu germà) per explicar-nos com havien fet elles la Pizza i quins ingredients portava.

Primer vam visionar a la classe, a través de la pissarra digital “màgica”, com es feia i es preparava una pizza. Després la Hauoua i la Fato ens van mostrar la Pizza que havien portat i posteriorment el Mahamudu va repartir els talls de Pizza. Va tenir molt d’èxit i uns quants nens i unes quantes nenes van repetir tantes vegades com van voler.

“NYAM, NYAM, NYAM” MAMA MIA”

Moltes GRÀCIES a la Hauoua, la Fato i l’ Omar per haver pogut venir a la classe i portar-nos Pizza per a que la tastessin l’alumnat de P4.

Aquí us deixem les imatges de l’experiència de la setmana passada.



Com a cloenda d’aquest projecte, el 28è aliment que hem conegut i tastat ha estat un dels postres on s’engloben totes les fruites de temporada: la Macedònia (representant totes les lletres de l’abecedari).
(Setmana del 25 al 29 de Maig)

De la Macedònia hem après que el seu nom en català prové de fer una analogia entre la regió europea de Macedònia (regió multiracial on viuen grecs, búlgars, albanesos i serbis) i aquests postres que barregen diferents tipus de fruites.

La presentació d’aquests postres es fa tallant la fruita en forma de daus regulars no gaire grans o en bresa, amb el seu suc i se li pot afegir sucre i un licor o suc de taronja o llimona.

Són uns postres que formen part de la cuina dels Païos Catalans i de la cuina mediterrània.

Divendres passat dia 29 de Maig, ens va visitar la Susana ( la mare de la Natàlia) i la seva germana.
En 1r lloc, ens va explicar en que consistia la macedònia, van visualitzar a través de la pissarra digital les diverses fruites que poden compondre la macedònia.

En 2n lloc, vam passar a la part pràctica, l’alumnat va poder tastar la macedònia individualment i van poder menjar diferents fruites que estaven exposades en una magnífica panera.
Quin goig de colors i de diferents gustos!

Estava boníssima!

En acabat, van repartir un còctel de macedònia en versió “xuxes”.

La tarda se’n va passar volant i l’alumnat va poder gaudir d’un esplèndid final de projecte.

Moltes GRÀCIES a la Susana i a la seva germana per haver-nos portat aquesta mostra de fruites i fer-nos més dolça la tarda.

Aquestes són les imatges d’aquella tarda.

5 respostes a MENJA’T LES LLETRES a P4

  1. Sandra diu:

    Una experiència maquíssima!!!
    Va ser molt divertit, gràcies per deixar-nos compartir aquest temps amb tots els peques.

  2. Dolors diu:

    Molt maca l’experiència d’entrar a la classe amb els nens…i molt divertit veure com els agrada experimentar i sobretot menjar coses noves, jajajaj! En Martí eufòric!

  3. família lorente sacasas diu:

    boníssima idea!!!!!!!Moltes gràcies!:)

  4. Mireia diu:

    Moltíssimes gràcies per donar-nos l’oportunitat d’entrar a la classe i poder compartir l’activitat amb els nens/es de la classe. És una experiència inolvidable!!!

  5. M Mercè diu:

    moltes gràcies molt xulo i divertit

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *