COMPETÈNCIES TREBALLADES
- Àmbit lingüístic:
- Dimensió comprensió lectora:
- Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
- Dimensió expressió escrita:
- Planificar un escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor).
- Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.
- Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
- Dimensió comprensió lectora:
- Àmbit social:
- Dimensió històrica
- Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.
- Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.
- Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.
- Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics .
- Dimensió històrica
- Àmbit cientificotecnològic:
- Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
- Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.
- Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
- Àmbit artístic:
- Dimensió expressió, interpretació i creació
- Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals estàtiques.
- Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.
- Dimensió societat i cultura.
- Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.
- Dimensió expressió, interpretació i creació
- Àmbit cultura i valors:
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones.
- Àmbit digital:
- Dimensió instruments i aplicacions:
- Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia itractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
- Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge:
- Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
- Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
- Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració:
- Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.
- Dimensió instruments i aplicacions:
CONTINGUTS CLAU RELACIONATS
- Àmbit lingüístic:
- Estratègies de cerca, ús de cercadors i tractament de la informació per a la construcció del coneixement.
- Estratègies per a la producció de textos escrits i audiovisuals: l’escriptura i la creació audiovisual com a procés.
- Adequació, coherència, cohesió, correcció i presentació. Normes ortogràfiques.
- Lectura i comprensió de textos: estructura, aspectes formals, recursos estilístics i retòrics.
- Àmbit social
- La memòria històrica.
- Les dones en la història i en les societats actuals.
- Situacions de desigualtat, injustícia i discriminació.
- Àmbit artístic
- Elements bàsics de les produccions artístiques.
- Llenguatges artístics: procediments, ús i interrelació.
- Expressió i comunicació.
- Bidimensionalitat, tridimensionalitat i temporalitat.
- Instruments i tècniques analògiques i digitals per a la representació i comunicació visual i audiovisual.
- Art i societat.
- Art i compromís.
- Àmbit cultura i valors
- La dignitat humana i el respecte. Consideració de la igualtat.
- Àmbit digital:
- Eines d’edició de documents de text, presentacions multimèdia i processament de dades numèriques.
- Fonts d’informació digital: selecció i valoració.
- Selecció, catalogació, emmagatzematge i compartició de la informació.
- Entorns de treball i aprenentatge col·laboratiu.
- Aprenentatge permanent: entorns virtuals d’aprenentatge, recursos per a l’aprenentatge formal i no formal a la xarxa…
NIVELLS IMPLICATS
- Qualsevol curs d’ESO, si es vol implementar com a treball interdisciplinar.
- 4t ESO, si es vol implementar com a treball interdisciplinar i, a més, Servei Comunitari.
MATÈRIES RELACIONADES
- Llengua catalana
- Visual i Plàstica
- Ètica
- Tutoria
- Tecnologia i informàtica
INCLUSIVITAT
Pel caràcter competencial de la proposta, qualsevol alumne pot participar de l’activitat en qualsevol moment, ja sigui buscant informació a la xarxa, proposant idees o creant el joc.



