COMPETÈNCIES TREBALLADES

  • Àmbit lingüístic:
    • Dimensió comprensió lectora:
      • Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.
    • Dimensió expressió escrita:
      • Planificar un escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor).
      • Escriure textos de tipologia diversa i en diferents formats i suports amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.
      • Revisar i corregir el text per millorar-lo, i tenir cura de la seva presentació formal.
  • Àmbit social:
    • Dimensió històrica
      • Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.
      • Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.
      • Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.
      • Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics .
  • Àmbit cientificotecnològic:
    • Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana
      • Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.

     

  • Àmbit artístic:
    • Dimensió expressió, interpretació i creació
      • Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals estàtiques.
      • Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius.
      • Dimensió societat i cultura.
      • Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.
  • Àmbit cultura i valors:
    • Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones.
  • Àmbit digital:
    • Dimensió instruments i aplicacions:
      • Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia itractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
    • Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge:
      • Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
      • Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
    • Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració:
      • Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

 

CONTINGUTS CLAU RELACIONATS

  • Àmbit lingüístic:
    • Estratègies de cerca, ús de cercadors i tractament de la informació per a la construcció del coneixement.
    • Estratègies per a la producció de textos escrits i audiovisuals: l’escriptura i la creació audiovisual com a procés.
    • Adequació, coherència, cohesió, correcció i presentació. Normes ortogràfiques.
    • Lectura i comprensió de textos: estructura, aspectes formals, recursos estilístics i retòrics.
  • Àmbit social
    • La memòria històrica.
    • Les dones en la història i en les societats actuals.
    • Situacions de desigualtat, injustícia i discriminació.
  • Àmbit artístic
    • Elements bàsics de les produccions artístiques.
    • Llenguatges artístics: procediments, ús i interrelació.
    • Expressió i comunicació.
    • Bidimensionalitat, tridimensionalitat i temporalitat.
    • Instruments i tècniques analògiques i digitals per a la representació i comunicació visual i audiovisual.
    • Art i societat.
    • Art i compromís.
  • Àmbit cultura i valors
    • La dignitat humana i el respecte. Consideració de la igualtat.
  • Àmbit digital:
    • Eines d’edició de documents de text, presentacions multimèdia i processament de dades numèriques.
    • Fonts d’informació digital: selecció i valoració.
    • Selecció, catalogació, emmagatzematge i compartició de la informació.
    • Entorns de treball i aprenentatge col·laboratiu.
    • Aprenentatge permanent: entorns virtuals d’aprenentatge, recursos per a l’aprenentatge formal i no formal a la xarxa…

 

NIVELLS IMPLICATS

  • Qualsevol curs d’ESO, si es vol implementar com a treball interdisciplinar.
  • 4t ESO, si es vol implementar com a treball interdisciplinar i, a més, Servei Comunitari.

 

MATÈRIES RELACIONADES

  • Llengua catalana
  • Visual i Plàstica
  • Ètica
  • Tutoria
  • Tecnologia i informàtica

 

INCLUSIVITAT

Pel caràcter competencial de la proposta, qualsevol alumne pot participar de l’activitat en qualsevol moment, ja sigui buscant informació a la xarxa, proposant idees o creant el joc.