En què consisteix la proposta? (What?)

Proposem que l’alumnat treballi per eliminar les desigualtats en qüestió de gènere d’una manera lúdica. Hauran de realitzar un joc de taula basat en el TIMELINE i el TERRA on es manifesti per igual la presència d’homes i dones en els diferents àmbits.

Justificar que la proposta és innovadora i inclusiva (Why?)

La problemàtica de la desigualtat de gènere està prensent avui en dia i sembla que s’està fent un esforç per reduir-la. Tot i així encara queda feina per fer.

La idea és que l’alumnat se n’adoni que hi ha tants persontages famosos d’un sexe com de l’altre i que els reconeguin, encara que al llarg de la història s’hagi donat menys visibilitat als de sexe femení. Per fer-ho  hauran de generar el contingut de les cartes i, per tant, hauran de cercar informació i estructurar-la.

A quins nivells i cursos va adreçada? (Who?)

La proposta està pensada per desenvolupar-la a l’ESO. En funció del nivell en què treballem es podrà aprofundir més o menys o es podrà demanar altres tipus d’informació. També es pot plantejar la idea que l’alumnat de cursos superiors crei el joc per als cursos inferiors o, fins i tot, per a primària, convertint l’activitat en un servei comunitari.

En el marc de quines competències s’aplicarà la proposta? (Where?)

En l’àmbit de les ciències socials:

Dimensió històrica 

Competència 1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.

Competència 2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat.

Competència 3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

Competència 4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics .

Dimensió ciutadana

Competència 13. Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones.

En l’àmbit cientificotecnològic:

Dimensió objectes i sistemes tecnològics de la vida quotidiana 

Competència 9. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.

Àmbit lingüístic

Dimensió comprensió lectora

Competència 3. Desenvolupar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement.

Dimensió expressió escrita

Competència 4. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa (receptor, intenció) i a partir de la generació d’idees i la seva organització.

Quina és la temporització planificada? (When?)

1 sessió de 3 hores: cerca d’informació.

1 sessió de 2 hores: elaboració del joc.

1 sessió d’1 hora: avaluació del joc i propostes de millora.

Quines metodologies s’aplicaran? Quins seran els usos de les tecnologies digitals? Com s’avaluarà la proposta? (How?)

Es treballarà en equips de 4 persones que s’hauran de repatir els diferents rols (cercador, editor, dissenyador, corrector…).

La cerca d’informació es farà per internet. La creació de les cartes i el taulell és lliure però es potenciarà l’ús d’editors de text i d’imatge per millorar-ne la qualitat.

En cas de cursos superiors, poden crear un bloc que reculli el procés de treball, o, fins i tot, afegir un codi QR a cada carta per tal d’ampliar la informació de cada personatge.

El treball s’avaluarà mitjançant l’autoavaluació i la coavaluació. Per fer-ho s’utilitzaran rúbriques.