El projecte “Mesura el teu malbaratament” tracta de conscienciar la comunitat educativa de la necessitat de revisar els seus protocols d’ús dels recursos diversos que són necessaris per a la vida en un centre educatiu; en concret, es tracta de rebaixar els consums de llum, aigua, paper, envasos i embolcalls d’esmorzars, de manera que s’aconsegueixin centres més eficients. Es tracta no ja d’una qüestió de reducció de despesa econòmica (que pot ser molt interessant pel fet que els diners que s’estalviïn poden invertir-se en altres projectes), sinó pel fet de ser el màxim de respectuosos amb el medi ambient.
Es tracta de conscienciar i sensibilitzar l’alumnat perquè aquestes bones pràctiques no només quedin al centre sinó que es converteixin en un hàbit quotidià. És important fer adonar els alumnes i les famílies que amb l’esforç de tots plegats i amb petites accions personals es pot arribar a assolir una millora més global.
L’objectiu principal és mesurar el malbaratament per tal de prendre mesures que portin a una reducció en el consum i a la consolidació d’uns bons hàbits en aquest aspecte.
Per iniciar aquest projecte, que pot abarcar molts àmbits, hem decidit centrar-nos en un únic aspecte que permeti donar continuïtat al treball en les dues etapes educatives i serveixi de pauta metodològica per a altres consums (envasos, paper, aigua…), que es pot fer de forma paral·lela o progressivament.
Aquesta proposta és un treball obert i, tot i que l’activitat proposada està dissenyada per a uns cicles concrets, es pot adaptar a un altre cicle o nivell educatiu segons la decisió i criteri de cada equip de mestres i professors.
Finalment, es proposa la creació d’una xarxa d’escoles i instituts que treballin aquest projecte. A partir d’aquí es podrien compartir les dades per comparar els nivells de reducció del malbaratament i establir un rànquing de les escoles més eficients i representar els valors recollits en les dades que ens donen els formularis en un mapa de Google.
És una activitat interdisciplinària ja que intervenen diferents àrees de treball:
- Àrea de llengua.
- Àrea de matemàtiques.
- Coneixement del medi social i cultural / científic tecnològic.
- Àmbit de cultura i valors.
- Àmbit digital.
- Àmbit personal i social.
És un projecte inclusiu que pretén aconseguir la participació i l’èxit de tot l’alumnat