
Un cop tothom ja ha dit la seva sobre l’informe PISA , ara caldrà anar desgranant totes les informacions que ens dóna aquest macro informe.
En primer lloc aclarir que la mostra realitzada a Catalunya em sembla insuficient (51 centres i 1527 alumnes) per treure’n conclusions definitives. L’error típic que té el nostre país (5.9) és dels més alts de l’infome només superat per quatre països: Bulgària, Romania, Argentina i Indonèsia. Per tant, el primer suggeriment que podem fer al Departament d’Educació és que de cara a la propera ronda d’informes ( 2009-12-15) es faci una mostra més àmplia. Això ens afavoriria en dos vessants: per una banda tindríem una mostra més fidedigna i per l’altre més centres de Catalunya farien el PISA i estarien més conscienciats dels seus resultats.
Un cop aclarida aquesta prèvia , prou important, em fixaré en els resultats de l’informe segons els centres participants.
Reproduiré una gràfica prou explicita que ens dóna el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu sobre l’avançament de resultats del PISA, amb una dada aclaridora * incorporada per mi:
|
Percentatge de centres de Catalunya situats en cada tram de puntuació de ciències: |
|||||||
|
|
Tram <1 <425 |
Tram 1 425-450 |
Tram 2 450-475 |
Tram 3 475-500 |
Tram 4 500-525 |
Tram 5 525-550 |
Tram 6 >550 |
|
Catalunya |
2% |
20% |
12% |
21% |
23% |
14% |
8% |
|
Nombre centres* |
1 |
10 |
6 |
11 |
12 |
7 |
4 |
Si ens fixem en aquesta dada i deixant per descomptat que els resultats de Catalunya són força equitatius però amb poca excel·lència, podem veure que hi ha un grup de centres , 11 en total, amb rendiment molt baix (<450), un grup d’uns 29 centres amb un nivell fluix- mitjà (450-525) i un petit grup no gens menyspreable d’11 centres amb un nivell força alt (>525). Aquest repartiment no deixa de fer altre cosa que exemplificar els resultats del nostre país , però també ens indica que hi ha centres “models” dels quals l’administració n’hauria de treure partit i intentar utilitzar-los com exemples a estendre. Un centre en concret ha arribat a treure una nota promig de 579 punts , 16 punts per sobre de Finlàndia!!!. Tots sabem que no podem extrapolar el resultat d’un únic centre però si veure quines “particularitats” es donen en aquests onze centres i fer un estudi propi de com podem treure’n conclusions vàlides per Catalunya. El mateix que he dit d’aquest onze centres ho podem dir dels onze que no arriben al mínim de 450 , que ja és molt baix. Perquè els hi passa això? Quins processos o particularitats tenen aquest centres per treure aquests resultats?.
De tot això n’hem d’apendre i veure quines millores evidents podem posar en el nostre sistema. Del PISA només en tenim els resultats , ara cal l’estudi seriós que ens pot aportar les millores sense les quals l’estudi no té raó de ser.