un dret

L’Educació Artística és un dret fonamental

DECLARACIÓ CONJUNTA DELS ENSENYAMENTS ARTÍSTICS
DAVANT LES PROPOSTES PER L’AVANTPROJECTE DE LA LOMCE

En resposta a les Propostes realitzades pel Ministeri d’Educació per a la redacció de l’Avantprojecte de Llei Orgànica de l’Educació (LOE), declarem:

1. Que, l’omissió dels ensenyaments artístics – musicals, plàstiques i visuals – del document presentat a l’opinió pública vol dir que un cop més les nostres ensenyaments són menyspreades i marginades com ensenyaments de categoria inferior i per tant considerades com no importants ni significatives pel desenvolupament científic, cultural, econòmic i social del nostre país.

2. Que la proposta de reducció del nombre de matèries en l’Educació Secundària i la declaració de “matèries prioritàries” a llengües, matemàtiques i ciències pressuposa la clara voluntat per part del Ministeri de suprimir en part, o totalment la presència de l’educació artística a la ensenyament general.

3. Que el tractament donat en aquest document de propostes, lluny de millorar ensenyaments artístics, perpetua el greuge històric que pateixen les mateixes, perjudicant-les encara més que les anteriors lleis educatives.

4. Que el ministre d’Educació, José Ignacio Wert va declarar en roda de premsa el passat 29 de juny que s’ha obert un procés de debat amb la comunitat educativa, sindicats i partits per intentar aconseguir el major acord possible. Així mateix, el ministre ha informat de la constitució d’un Grup de Treball amb representants dels diferents sectors, per avaluar les diferents mesures del MECD i realitzar suggeriments a tenir en compte en l’Avantprojecte de LOMCE, però en cap moment s’ha contactat amb els representants dels col · lectius de professors de Música i Plàstica.

5. Que la presència curricular de les diferents matèries no pot ser clarament desigual, si pretenem un sistema educatiu integrat, equitatiu i amb voluntat d’excel · lència. A més, el Ministeri d’Educació ha de garantir uns ensenyaments mínims dignes per a totes les comunitats autònomes.

6. Que no es pot, per l’escassa formació cultural i artística de la nostra classe política, seguir ignorant la contribució de l’Educació Artística a l’adquisició de les competències bàsiques de tots els ciutadans i l’avanç de la societat. Aquesta contribució no s’ignora, però, en altres països situats al capdavant dels informes educatius internacionals (PISA) i al capdavant en models socials i econòmics de benestar

Per tant i per a la consecució d’una veritable educació integral que garanteixi l’excel · lència i la igualtat d’oportunitats per a tots els alumnes, plantegem de manera conjunta les següents afirmacions i exigències:

1. Els ensenyaments artístics ocupen un lloc fonamental en l’educació dels nostres infants i joves. Completen una dimensió important de la seva personalitat i ajuden a adquirir capacitats que no només incideixen en l’aspecte sensible o artístic, sinó que entren en relació amb la resta d’àmbits del saber i promouen així el pensament crític i aprenentatge significatiu i interdisciplinari.

2. L’educació artística ha de tenir presència obligatòria en tots els nivells del sistema educatiu amb un espai propi que permeti desenvolupar una tasca docent coherent i estable per a tots els alumnes i professors.

3. Una reforma profunda de l’educació no ha de reproduir organitzacions jeràrquiques vuitcentistes. Un canvi realment innovador ha d’analitzar i replantejar quines són les competències bàsiques que necessiten els nostres alumnes, com així va recomanar la Unió Europea el 18 de desembre de 2006.

4. El nou sistema educatiu ha de procurar una educació global i completa, que permeti atendre les diferents necessitats, aptituds i habilitats per així oferir un futur millor a cada alumne.

5. L’alumnat té dret a rebre una veritable educació integral que inclogui la formació artística global com una via per al coneixement i el desenvolupament personal i professional. El Ministeri ha d’atendre les recomanacions de la UNESCO, que en aquest sentit subratllen l’efectivitat pedagògica de les nostres matèries i de l’ús del pensament creatiu en la resolució de problemes.

6. Finalment fem una crida als partits polítics i sindicats, perquè siguin conscients de la realitat professional que ens ofereixen les Propostes per l’Avantprojecte de la LOMCE. No només suposarà la reconversió més brutal de totes les reformes educatives realitzades fins ara, ja que permetrà la reducció de plantilles i especialitats, sinó que també impedirà l’adequada realització de la nostra tasca docent, deteriorant molt greument les nostres condicions de treball.

La nova llei hauria de fer especial incidència, més que en els continguts curriculars, en els objectius finals i en pedagogies més cooperatives, així com en l’organització didàctica dels centres educatius i les seves metodologies d’avaluació. Les deficiències del sistema educatiu no es resolen eliminant unes matèries per potenciar altres, ja que els problemes són molt més profunds.

PER UNA EDUCACIÓ INTEGRAL I encaminada a L’EXEL· LÈNCIA, CAL UNA EDUCACIÓ ARTÍSTICA AMB CARÀCTER INSTRUMENTAL

Confederació d’Associacions d’Educació Musical, COAEM.
Grup + Artístiques en defensa de l’Educació Artística a l’Ensenyament

One thought on “un dret