“PSICOMOTRICITATS”

En aquest espai trobareu una activitat que vam realitzar pels ambients d’aprenentatge.

1.  QUÈ TREBALLEM.

És una activitat que s’encarrega de desenvolupar la psicomotricitat fina i  la coordinació.

Es pot dur a terme en qualsevol espai sempre que permeti a l’infant moure’s lliurement, encara que aconsellem l’aula de psicomotricitat, perquè està plantejada per a aquest tipus de joc per l’espai.

Com podeu observar l’activitat es caracteritza principalment per la varietat de colors, per la diversitat de mides (en aquest cas llargues, petites i gruixudes) i  les textures (suaus, rugoses…). La nostra intenció és que l’infant aprengui a diferenciar colors, mides i textures de manera dinàmica i divertida.

2.  EN QUE CONSISTEIX L’ACTIVITAT.

  1. L’infant s’ajup per a agafar una boleta de paper, posant en pràctica el seu equilibri i la motricitat fina.
  2. L’infant ha de recórrer descalç les petjades de goma eva fins a arribar als tubs de cartró (experimentant noves textures).
  3. Una vegada als tubs ha d’introduir la boleta en el tub del color corresponent amb l’objectiu que caigui en el pot de vidre, aprenent al mateix temps els colors i els diferents tipus de mides.
  4. No sols aprenen les capacitats esmentades amb anterioritat sinó que a més descobreixen el concepte de “torn” (ja que han d’esperar a que el seu company completi el recorregut), aprenent a conviure respectuosament.

3. ELABORACIÓ DE L’ACTIVITAT.

En primer lloc s’agafa tres cilindres de cartró de diferents mides i es pintar un de cada color, en aquest cas; vermell, verd i blau.

A continuació, es fa el mateix amb tres pinces i després es pinta tres recipients de vidre dels mateixos tres colors. Es fan boletes i també unes safates (d’origami), de paper. Per últim, es fa unes “petjades” de goma eva, decorant-les posteriorment amb teles de diferents textures.

4. OBJECTIUS PRINCIPALS DE L’ACTIVITAT.

  • Agilitzar el moviment dels dits índex i polze per poder fer una bona pinça digital.
  • Aconseguir moviments precisos.
  • Desenvolupar el control visor-motriu.
  • Afavorir els moviments bimanuals.
  • Treballar els objectes, les diferents mides i les nocions de dins-fora.

La psicomotricitat ajuda a l’infant a adquirir més autonomia.

Es comença a desenvolupar cap a l’any i mig i fan referència a totes aquelles activitats que necessiten precisió i un nivell més alt de coordinació.

La motricitat fina és la capacitat per a produir moviments petits i precisos. Necessita també una coordinació ocular, coordinació, ull-mà i una coordinació, ull-peu. Per exemple seria la facilitat d’enfilar boletes, recollir objectes petits amb els dits o agafar el llapis. La pinça digital consisteix en el control voluntari dels dits índex i polze per manipular correctament el llapis.

  • Redactat per Aida Sanjuan Toro, CFGS de 1r TEI del grup Y (2020-2021).