SESSIÓ 1:
Per tal de començar la unitat didàctica es començarà parlant amb els alumnes de què és l’orientació i quines dificultats pot suposar per alguns grups de població (invidents). També parlarem de com s’utilitza una brúixola i un mapa (tot fent referència al vídeo que he posat al bloc).
A continuació, es farà l’avaluació inicial, per tal de saber quin és el nivell de cada alumne pel que fa a aquest contingut.
Activitat 1: Cursa d’invidents
Els alumnes aniran amb grups de quatre. El monitor ha de preparar un circuit on hi hagi diversos obstacles amb material d’educació física. Un de la parella anirà amb els ulls tapats, i el company estarà el seu darrera amb les mans a les seves espatlles. Mitjançant contactes prèviament pactats, haurà de guiar el company fins a un lloc indicat (no podrà parlar amb ell). Es canviaran els rols constantment.
Els altres dos del grup estan avaluant els companys. Aquests disposaran d’una fitxa preparada pel mestre on hi haurà una sèrie d’ítems a valorar i a tenir en compte (avaluació recíproca). Els ítems seran diferents segons si s’avalua el que va tapat (invident) o el que fa de guia. Un cop avaluats, es canviaran els rols entre parelles.
Activitat 2: Joc de pistes
Activitat que es farà individual. Un cop realitzada l’activitat, cada alumne tindrà una fitxa preparada pel mestre per tal d’autoavaluar-se. Cada alumne disposarà d’un mapa de l’escola i tindrà sis pilotes petites. En el mapa tindrà senyalitzat on cal deixar aquestes pilotes. El mateix alumne disposarà de cronòmetre per tal de comptar el temps que tarda en col·locar-les bé. El mestre s’encarregarà de controlar si deixen les pilotes al punt on toca (i els farà saber el número de pilotes ben col·locades).
SESSIÓ 2:
Començarem la sessió parlant de l’orientació en persones invidents. Comentarem el vídeo que està penjat al bloc.
Activitat 1: Joc dels animals
El joc dels animals és una activitat on es fan parelles. Cada parella decideix un so d’animal (hem d’assegurar-nos que no es repeteix cap so). Un de la parella es tapa els ulls (invident), l’altre es posa a una distància prou gran i comença a fer el so de l’animal que han escollit. El que va tapat ha d’aconseguir arribar fins on és l’altre (però molt de compte amb no xocar amb la resta de parelles que fan el mateix).
Activitat 2: Pescamines humà
Un alumne es tapa els ulls (invident) i la resta del grup es posen distribuïts per tot l’espai de què disposem. L’alumne que va tapat, haurà d’aconseguir sortir (on no hi hagin els seus companys). Cada cop que s’acosti a un company, aquest picarà de mans, i el que va tapat sabrà que ha d’anar cap a un altre costat.
Activitat 3: Goalball
Es practicarà l’esport que han visualitzat al vídeo. Per tant, tot el grup classe anirà amb els ulls tapats i s’utilitzarà una pilota de cascavells. Estaran tots estirats al terra i protegiran una porteria molt gran. Es tracta de fer gol a la porteria rival. No és necessari que es moguin del lloc. Per tal d’agilitzar l’activitat és millor realitzar dos grups.
En aquest cas l’avaluació la farà el mestre, observant si els alumnes van assolint els objectius de cada activitat.
SESSIÓ 3:
A l’inici d’aquesta sessió es parlarà de l’educació viària. Un contingut transversal que és molt fàcil de relacionar amb l’orientació. Farem doncs un repàs de normes molt generals i recordarem el significat d’algunes senyals.
Activitat 1: Circuit viari
Es prepararà un circuit a fora al pati amb una sèrie de senyals viàries. L’activitat es farà amb parelles. Cada alumne haurà de escriure en un paper una sèrie d’indicacions a seguir. Quan comenci l’activitat, cada alumne passarà aquestes indicacions al company. El company haurà de seguir les indicacions del paper, però al mateix moment respectar les senyals que vagi trobant (alerta perquè els altres companys de la classe també estaran dins del circuit). Només fa l’activitat un de la parella, ja que l’altre està d’observador, i haurà d’avaluar com fa l’activitat mitjançant una fitxa que haurà preparat prèviament el mestre (avaluació recíproca).
Activitat 2: Gallineta sega
És un joc on un company de la classe va amb els ulls tapats i la resta es distribueixen per tot l’espai. L’alumne que va amb els ulls tapats haurà de palpar un company i descobrir qui és (els companys no intentaran escapar-se). S’aniran canviant els rols.
SESSIÓ 4:
S’haurà de preparar una sortida al voltant del poble, per tal de treballar els animals i les plantes autòctones (des de l’assignatura de medi). A l’assignatura d’educació física, els alumnes seran els que preparen la sortida i decidiran la ruta que faran (amb la supervisió del mestre).
Es faran grups de 4 o 5 alumnes, i cada grup prepararà una proposta diferent. Per tal de dibuixar la ruta faran servir el Wikiloc. A la web buscaran fotos dels llocs on passaran. I per tal de tenir tota la informació en un mateix document faran servir el Powerpoint. El mestre donarà suport i idees en cas que sigui necessari (avaluació continuada).
SESSIÓ 5:
Cada grup haurà d’exposar davant del grup-classe la seva proposat. Mitjançant la pissarra digital dibuixaran la ruta davant del grup (utilitzant la pàgina del wikiloc C3) i explicaran una mica les característiques d’aquesta (distància, desnivell, dificultat tècnica, barreres naturals…). També exposaran una sèrie de fotos amb la seva explicació de la ruta, que prèviament hauran cercat a la web (utilitzant el powerpoint C2 i C4). Un cop tots els grups hagin exposat la seva proposta, s’obrirà un debat per tal d’escollir quina serà la ruta que realitzaran. Un cop escollida la ruta, el/la mestre/a, els ensenyarà com baixar la ruta al GPS de muntanya (C1). Finalment, el dia de la ruta, els alumnes faran de guies (una estona cada grup disposarà del GPS C1). Les propostes de rutes amb les fotos que prepari cada grup i les fotografies que fem el dia de la ruta, les podem penjar al bloc. Les propostes de rutes amb les fotos que prepari cada grup i les fotografies que fem el dia de la ruta, les podem penjar al bloc.
SESSIÓ 6:
Es farà la sortida al riu. Els alumnes faran de guies (una estona cada grup disposarà del GPS C1). Un altre grup s’encarregarà de fer fotografies de la ruta (una estona cada grup). Les propostes de rutes amb les fotos que prepari cada grup i les fotografies que fem el dia de la ruta, les podem penjar al bloc (última sessió).
Aquesta unitat didàctica està relacionada amb alguna activitat de medi. A l’excursió es treballarà també la flora i la fauna (activitats preparades des de l’assignatura de medi).
SESSIÓ 7:
En aquesta sessió, els alumnes primer realitzaran l’activitat preparada a la PDI. Els que vulguin l’hauran vista prèviament penjada al bloc.
Utilitzant els mateixos grups de l’excursió es farà una cursa d’orientació. Al bloc s’ha penjat un vídeo on s’explica en què consisteix exactament i es dóna informació important a tenir en compte. Tot i això, es farà un repàs ràpid de coses a saber abans de fer la cursa. Hi hauran uns quatre grups a la classe, per tant, per tal de realitzar aquesta activitat, a part del mestre d’educació física, es necessitaran tres mestres més. Cada grup disposarà d’un mapa on hi haurà les fites senyalitzades i una brúixola per poder orientar-se. A més, també se’ls donarà un paper on hi ha una pista d’on es troba cada fita (objecte que hi ha a prop).
SESSIÓ 8:
En aquesta sessió es repetiran coses de la primera. Així el mestre pot comparar els resultat i veure si els alumnes realment han evolucionat amb l’orientació.
Activitat 1: Cursa d’invidents
Els alumnes aniran amb grups de quatre. El monitor ha de preparar un circuit on hi hagi diversos obstacles amb material d’educació física. Un de la parella anirà amb els ulls tapats, i el company estarà el seu darrera amb les mans a les seves espatlles. Mitjançant contactes prèviament pactats, haurà de guiar el company fins a un lloc indicat (no podrà parlar amb ell). Es canviaran els rols constantment.
Els altres dos del grup estan avaluant els companys. Aquests disposaran d’una fitxa preparada pel mestre on hi haurà una sèrie d’ítems a valorar i a tenir en compte (avaluació recíproca). Els ítems seran diferents segons si s’avalua el que va tapat (invident) o el que fa de guia. Un cop avaluats, es canviaran els rols entre parelles.
Activitat 2: Joc de pistes
Activitat que es farà individual. Un cop realitzada l’activitat, cada alumne tindrà una fitxa preparada pel mestre per tal d’autoavaluar-se. Cada alumne disposarà d’un mapa de l’escola i tindrà sis pilotes petites. En el mapa tindrà senyalitzat on cal deixar aquestes pilotes. El mateix alumne disposarà de cronòmetre per tal de comptar el temps que tarda en col·locar-les bé. El mestre s’encarregarà de controlar si deixen les pilotes al punt on toca (i els farà saber el número de pilotes ben col·locades).
Finalment es parlarà de com ha anat la unitat didàctica d’orientació. Es podrà contrastar opinions entre l’alumnat.
També aprofitarem per posar les fotografies al bloc.
