Guia didàctica

-Títol 

On som? On anem?

-Nivell educatiu

Cicle superior de primària (5è i 6è)

-Objectius didàctics

  • Orientar-se en l’espai per a col·locar correctament diferents objectes i ells mateixos.
  • Saber redactar diferents indicacions per poder aconseguir un objectiu i poder-lo seguir.
  • Saber guiar el company per un espai determinat.
  • Orientar-se en funció de plànols.
  • Col·laborar amb els companys per obtenir un objectiu comú.

-Continguts generals

El cos: imatge i percepció

  •  Resolució de l’estructura de l’espai i del temps en accions i situacions motrius complexes.

Hablititats motrius

  • Disposició a participar en activitats diverses, amb acceptació de les diferències en el nivell de l’habilitat.
  • Utilització de les TAC per a la realització i la reflexió de la pràctica motriu.

El joc

  • Jocs alternatius i cooperatius.
  • Acceptació i respecte per les normes i les persones que participen en el joc amb independència del resultat.

-Continguts específics

  • Participació en situacions que provoquin la interacció entre espai i temps.
  • Percepció espai-temps.
  • Orientació en l’espai.
  • Experimentació espacial en situacions diverses

-Aportacions a les competències bàsiques

  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Competència digital
  • Competència social i ciutadana.
  • Competència d’aprendre a aprendre.
  • Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

-Competències pròpies de l’àrea

  • Competència de resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica d’activitats físiques.
  • Competència de prendre consciencia dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques.
  • Competència de participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys.
  • Competència de practicar activitat física vinculada a l’entorn com una forma d’ocupació del temps de lleure.

-Dimensions 

  • Dimensió activitat física
  • Dimensió joc motor i temps de lleure

-Activitats d’ensenyament-aprenentatge

Cursa d’invidents

Joc de pistes

Joc dels animals

Pescamines humà

Joc de la pilota cega

Circuit circulació vial

Gallineta cega

Preparació ruta

Presentació ruta

Debat

Excursió al riu

Activitat PDI

Cursa d’orientació

Reportatge fotogràfic

-Activitats d’avaluació

El primer dia es faran una sèrie d’activitats d’orientació espacial per tal de veure quin nivell tenen els alumnes (avaluació inicial). Aquestes activitats es faran de forma semblant a l’última sessió per tal d’observar si realment hi ha hagut una millora (avaluació final). A més, hi haurà una avaluació  continuada, ja que totes les activitats que es realitzin durant la unitat didàctica; ja siguin individuals, amb parells o en petits grups seran observades i anotades pel mestre.

Algunes activitats que es realitzaran seran avaluades pels mateixos alumnes, ja sigui de manera recíproca (uns als altres) com de manera individual (auto avaluació).

-Criteris d’avaluació

  • Sap orientar-se en un espai.
  • Sap seguir les instruccions que dóna un mapa per arribar a un punt preestablert.
  • Col·labora amb la resta de companys per aconseguir un objectiu comú.
  • Respecta les normes del joc.

-Metodologia

En aquesta unitat es treballarà generalment en grups reduïts d’alumnes, ja que d’aquesta manera aconseguirem que el treball dels alumnes sigui molt més seguit i que puguin experimentar més personalment amb els diferents continguts a treballar. També hi haurà activitats on es faran parelles o treballarà tot el grup de manera conjunta.

Els estils d’ensenyament que s’utilitzaran seran: assignació de tasques, descobriment lliure/guiat, ensenyament recíproc, auto avaluació i comandament directe. És molt important treballar a través d’una metodologia activa, ja que d’aquesta manera es fomentarà que els alumnes estiguin disposats i motivats a realitzar les activitats que se’ls proposa.

-Relació amb altres àrees

Aquesta unitat didàctica té una forta relació amb l’àrea de medi natural i social, ja que hi ha la utilització de mapes i brúixola per a realitzar algunes activitats. A més, podem aprofitar per a treballar la flora i la fauna de la zona, ja que fem activitats a l’aire lliure.

-Continguts transversals

En aquesta unitat didàctica es treballarà el continguts transversal que fa referència a l’educació viària.

-Educació inclusiva

En aquesta unitat hi ha un treball molt important amb grups. Els grups sempre seran heterogenis. L’orientació és un bloc molt ampli dins de l’activitat física, això permet que alumnes que no destaquen pel seu físic, puguin fer-ho perquè s’orienten molt bé a l’espai, o perquè interpreten molt bé un mapa. Les activitats que es proposen són amb grup perquè així l’èxit sigui de tots, i els alumnes amb més dificultats puguin sentir-se partícips en l’èxit aconseguit.

Hi haurà un parell de sessions on els alumnes experimentaran en primera persona amb quines dificultats es pot trobar una persona  invident. En aquestes activitats, els alumnes treballaran també l’orientació, però des de la perspectiva d’una persona amb unes dificultats molt més grans.