Aquí us deixem una bona explicació sobre la dislèxia, què és? les seves característiques, símptomes en diferents edats, com es detecta i què s’ha de fer? Al final de tot trobareu uns enllaços per poder accedir a més informació i/o ajuda de prefessionals.
La dislèxia és el trastorn per excel·lència del llenguatge escrit. Les persones que pateixen dislèxia es caracteritzen per tenir una lectura i escriptura pobres. La lectura de les paraules no és global, sinó síl·laba a síl·laba o fins i tot so a so. Poden ometre, substituir i invertir lletres a l’hora de llegir. No veuen la paraula globalment a primer cop d’ull, l’han de desxifrar. A l’hora d’escriure poden presentar disgrafia (dificultat en la cal·ligrafia) i cometen faltes d’ortografia arbitrària (regles ortogràfiques) i d’ortografia natural (es poden equivocar ja en fer el pas de fonema a grafema substituint-lo o ometent-lo).
Característiques de la dislèxia
Les característiques més comunes de la dislèxia són les següents:
- No tenen bona ortografia a l’hora d’escriure.
- Acostumen a ser considerats com a “ximples”, “descuidats”…
- Tenen més facilitat realitzant exàmens orals que escrits.
- Normalment té una baixa autoestima, ja que es frustra fàcilment i no li agrada anar a l’escola, fer exàmens ni llegir.
- Té talent en l’art, música, teatre, esports…
- Dificultat en posar atenció.
- També tenen problemes per veure i escoltar. Perfeccionista i molt sensible.
- Té canvis radicals en el seu humor.
- Molta curiositat i creativitat.
- Facilitar a tenir més infeccions d’oïda.
- La seva son pot ser molt profunda o bé tenen molta facilitat per despertar-se.
Nivell evolutiu
La dislèxia evoluciona a mesura que el infant creix per tant acostuma a detectar-se en les següents etapes:
Preescolars (de 3 a 5 anys)
En aquesta etapa ja es comencen a detectar alguns símptomes, com ara:
- Dificultats per pronunciar paraules i seguir instruccions.
- Retard en el desenvolupament de la parla.
- Falta d’atenció.
- Poca precisió saltant i corrent.
- Conductes problemàtiques amb la resta de persones.
- Retard per memoritzar (abecedari, dies de la setmana, formes, colors…)
- Poc control en menjar i altres eines de treball.
Escolars (de 6 a 11 anys)
En aquesta apareixen símptomes com ara:
- S’inverteix l’ordre de les lletres, nombres i de les paraules.
- Es confon l’ordre de les lletres.
- Dificultats en pronunciar paraules.
- Dificultat per connectar lletres i sons.
- Es té una coordinació motora molt pobra i això li provoca que tingui una mala cal·ligrafia.
- La seva gramàtica i ortografia són deficitàries.
- Dificultat en l’aprenentatge de conceptes numèrics.
- Comprensió lectora molt pobra.
- No agafa bé el llapis.
- Confon la dreta i l’esquerra.
- Té problemes amb el temps i no sap dir l’hora, el dia , el mes i l’any.
De 12 anys en endavant
- Dificultat de concentració quan llegeix o escriu.
- Falla en la memòria immediata.
- Interpreta malament la informació, ja que no entenen els conceptes.
- Té dificultats per organitzar els treball i els seus pensaments en escriure o en parlar.
- No aconsegueix planificar el seu temps i no acaba a temps les seves feines.
- Treballa amb lentitud i no s’adapta a ambients nous.
- Els hi costa molt socialitzar-se i no tenen facilitat per fer amics ni entendre les discussions.
- Evita llegir i escriure, així com les matemàtiques i es bloqueja emocionalment.
Com detectar la dislèxia i el seu procés
El procés d’avaluació no és fàcil, perquè cal tenir en compte una gran quantitat de factors:
- Els professionals encarregats de la mateixa
- Els símptomes
- Les proves dissenyades
- Els models del trastorn
- Els problemes associats
Tots aquests elements que actuen s’han d’analitzar, perquè després de la identificació cal seleccionar estratègies educatives per a millorar.
Cal fer una doble avaluació:
- L’avaluació neuropsicològica: permet conèixer la naturalesa del fracàs de la lecto-escriptura.
- Historial evolutiu
- Historial educatiu
- Historial mèdic
- Historial social
- L’avaluació psicolingüística: la prova de Seymour i MacGregor.
- Vocalització
- Decisió lèxica
- Decisió semàntica
- Processament visual
Un cop fet tot això, és possible dir quin grau es pateix de dislèxia.
Més freqüent en nens que a nenes
El cervell de l’embrió mascle dislèctic té més neurones, i això dificulta l’espai entre les neurones. Això significa que un excés de molècules en una mateixa zona es molesten entre si.
Aquest fenomen tècnicament s’anomena displàsia cortical i està situada a la zona implicada en la lectura o l’escriptura del cervell. Aquesta displàsia apareix en el cinquè i/o sisè mes de gestació. El cervell de l’embrió femení disposa de l’hormona femenina, que protegeix molt més perquè això no succeeixi.
Enllaços externs
- www.aeud.blogspot.com
- www.dyslexia.com (castellà)
- Associació Catalana de Dislèxia i Altres Dificultats Específiques
- Única escola de dislèxia d’Espanya (Barcelona)
- Recursos informàtics especialitzats en dislèxia en l’àmbit escolar
Font: Viquipèdia