Què sabem sobre la DISLÈXIA?

Aquí us deixem una bona explicació sobre la dislèxia, què és?  les seves característiques, símptomes en diferents edats, com es detecta i què s’ha de fer? Al final de tot trobareu uns enllaços per poder accedir a més informació i/o ajuda de prefessionals.

La dislèxia és el trastorn per excel·lència del llenguatge escrit. Les persones que pateixen dislèxia es caracteritzen per tenir una lectura i escriptura pobres. La lectura de les paraules no és global, sinó síl·laba a síl·laba o fins i tot so a so. Poden ometre, substituir i invertir lletres a l’hora de llegir. No veuen la paraula globalment a primer cop d’ull, l’han de desxifrar. A l’hora d’escriure poden presentar disgrafia (dificultat en la cal·ligrafia) i cometen faltes d’ortografia arbitrària (regles ortogràfiques) i d’ortografia natural (es poden equivocar ja en fer el pas de fonema a grafema substituint-lo o ometent-lo).

Característiques de la dislèxia

Les característiques més comunes de la dislèxia són les següents:

  • No tenen bona ortografia a l’hora d’escriure.
  • Acostumen a ser considerats com a “ximples”, “descuidats”…
  • Tenen més facilitat realitzant exàmens orals que escrits.
  • Normalment té una baixa autoestima, ja que es frustra fàcilment i no li agrada anar a l’escola, fer exàmens ni llegir.
  • Té talent en l’art, música, teatre, esports…
  • Dificultat en posar atenció.
  • També tenen problemes per veure i escoltar. Perfeccionista i molt sensible.
  • Té canvis radicals en el seu humor.
  • Molta curiositat i creativitat.
  • Facilitar a tenir més infeccions d’oïda.
  • La seva son pot ser molt profunda o bé tenen molta facilitat per despertar-se.

Nivell evolutiu

La dislèxia evoluciona a mesura que el infant creix per tant acostuma a detectar-se en les següents etapes:

Preescolars (de 3 a 5 anys)

En aquesta etapa ja es comencen a detectar alguns símptomes, com ara:

  • Dificultats per pronunciar paraules i seguir instruccions.
  • Retard en el desenvolupament de la parla.
  • Falta d’atenció.
  • Poca precisió saltant i corrent.
  • Conductes problemàtiques amb la resta de persones.
  • Retard per memoritzar (abecedari, dies de la setmana, formes, colors…)
  • Poc control en menjar i altres eines de treball.
Dislexia.jpg 

Escolars (de 6 a 11 anys)

En aquesta apareixen símptomes com ara:

  • S’inverteix l’ordre de les lletres, nombres i de les paraules.
  • Es confon l’ordre de les lletres.
  • Dificultats en pronunciar paraules.
  • Dificultat per connectar lletres i sons.
  • Es té una coordinació motora molt pobra i això li provoca que tingui una mala cal·ligrafia.
  • La seva gramàtica i ortografia són deficitàries.
  • Dificultat en l’aprenentatge de conceptes numèrics.
  • Comprensió lectora molt pobra.
  • No agafa bé el llapis.
  • Confon la dreta i l’esquerra.
  • Té problemes amb el temps i no sap dir l’hora, el dia , el mes i l’any.

De 12 anys en endavant

  • Dificultat de concentració quan llegeix o escriu.
  • Falla en la memòria immediata.
  • Interpreta malament la informació, ja que no entenen els conceptes.
  • Té dificultats per organitzar els treball i els seus pensaments en escriure o en parlar.
  • No aconsegueix planificar el seu temps i no acaba a temps les seves feines.
  • Treballa amb lentitud i no s’adapta a ambients nous.
  • Els hi costa molt socialitzar-se i no tenen facilitat per fer amics ni entendre les discussions.
  • Evita llegir i escriure, així com les matemàtiques i es bloqueja emocionalment.

Com detectar la dislèxia i el seu procés

El procés d’avaluació no és fàcil, perquè cal tenir en compte una gran quantitat de factors:

  • Els professionals encarregats de la mateixa
  • Els símptomes
  • Les proves dissenyades
  • Els models del trastorn
  • Els problemes associats

Tots aquests elements que actuen s’han d’analitzar, perquè després de la identificació cal seleccionar estratègies educatives per a millorar.

Cal fer una doble avaluació:

  • L’avaluació neuropsicològica: permet conèixer la naturalesa del fracàs de la lecto-escriptura.
    • Historial evolutiu
    • Historial educatiu
    • Historial mèdic
    • Historial social
  • L’avaluació psicolingüística: la prova de Seymour i MacGregor.
    • Vocalització
    • Decisió lèxica
    • Decisió semàntica
    • Processament visual

Un cop fet tot això, és possible dir quin grau es pateix de dislèxia.

Més freqüent en nens que a nenes

El cervell de l’embrió mascle dislèctic té més neurones, i això dificulta l’espai entre les neurones. Això significa que un excés de molècules en una mateixa zona es molesten entre si.

Aquest fenomen tècnicament s’anomena displàsia cortical i està situada a la zona implicada en la lectura o l’escriptura del cervell. Aquesta displàsia apareix en el cinquè i/o sisè mes de gestació. El cervell de l’embrió femení disposa de l’hormona femenina, que protegeix molt més perquè això no succeeixi.

Enllaços externs

Font: Viquipèdia

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *