Per que això és el que s’ha fet en el meu departament didàctic. M’explico.

El mòdul de projectes en el cicles formatius en la legislació que ha estat vigent en els darrers cursos (i que canviarà de nou el curs 24/25) ha arribat a tenir al voltant de 300h, són moltes hores que cada centre ha usat com li ha semblat oportú, com ara fent un únic projecte al llarg del curs, o fent diversos projectes més curts com és el nostre cas. En teoria havien de ser projectes s’aprenentatge-consolidació de coneixements de la resta de mòduls, i per suposat en equip. En la pràctica el mòdul està sent un mòdul de pur tràmit que tothom aprova sense quasi esforç excepte uns pocs alumnes que “tiren del carro” dels seus equips. Deixadesa de l’equip docent? En part sí, però per què tal deixadesa?
En el meu departament mai s’ha posat en valor la metodologia de projectes, de fet hi han diversos docents contraris a ella. Es considera el mòdul un bolet imposat per l’administració en mig del currículum, una pèrdua de temps que era millor dedicar als altres mòduls i a la metodologia no-abp de teoria + examen + teoria etc etc. Sent així, cap, repeteixo, CAP docent amb destinació definitiva al centre ha escollit mai, repeteixo, MAI, el mòdul de projecte en la tria de mòduls de final de curs. El que ha passat és que les 8 hores setmanals de projecte queden dividides en hores soltes per completar horaris de professorat “de pas” pel centre, o com a molt alguna hora solta la pot prendre algun docent interí que està un parell de cursos amb nosaltres, i la pren per que li va bé per completar horari. Perdó, sí hi ha UN docent amb destinació definitiva que sempre ha triat projectes: un servidor.
El resultat d’aquesta manca de interès per part del departament didàctic es que el professorat que s’encarrega sempre es nou, i el curs vinent molt probablement ja no repetirà. No tenen experiència en ABP, ni formació, i tampoc tenen gaire interès, estan allí per que els hi ha tocat estar. En el meu cas sí tinc experiència i interès, bé, interès també en declivi per cansament després de anys d’aquest panorama que acaba cremant, de fet el curs 22-23 ja vaig estar a punt de passar jo també i no triar projectes, però al cap de seminari no li va fer gaire gràcia per que sabia que era ensorrar el mòdul del tot així que l’hi agafat per darrer cop. Enguany per exemple som quatre professors del departament + un professor de EIE en el mòdul amb dedicacions de 3h, 2h, 2h, 1h, 1h d’EIE. Fem reunions setmanals de coordinació de projectes (excepte el professor d’EIE que mai assisteix). Aquestes reunions són necessàries per anar discutint la dinàmica dels equips d’alumnat, la avaluació tant individual com grupal, la formació de equips d’alumnat de cada projecte i els seus enunciats (en fem sis de projectes al llarg del curs). El que no dona temps de fer en els 50′ es fer formació del professorat en ABP, que hauria de ser prerequisit per triar aquest mòdul, però bé, si ningú el vol i queda per els nouvinguts que el tenen que triar per força, no està el tema com per imposar prerequisits.
El resultat d’aquesta política del nostre departament didàctic és que curs rere curs l’alumnat també veu el mòdul de projectes com un tràmit imposat i gens atractiu, al contrari, pesat. Els equips d’alumnat no funcionen bé, van descoordinats, sempre sol haver un únic alumne que fa quasi tot el projecte mentre la resta van medrant, i van aprovant per que el sistema d’avaluació del projecte està mal dissenyat des de fa ja molts cursos, de fet es un autèntic “coladero” per alumnat que poca cosa fa en els projectes. I és curiós que aquest escenari el trobem en un centre de referència en quant a certificacions de qualitat a nivell de Catalunya, situació que fa palesa la desconnexió de base entre unes certificacions que giren molt en torn a la burocràcia, i la veritable qualitat d’ensenyament.
Si aquest relat sembla molt crític, bé, és crític, i és real tal qual. En altres facetes com ara organització de sortides, de concursos, de fires, etc, el departament és molt dinàmic i eficient, però en aquest tema concret del mòdul de projectes mereix un suspens inapel·lable. Aquest departament didàctic porta suspenen ABP com a sis o set anys seguits!