Les tecnologies de la informació i la comunicació haurien de formar part de l’aula, haurien d’estar a l’abast de tots els alumnes. Aprendre a utilitzar-les i experimentar amb les seves possibilitats suposa un pas endavant en el desenvolupament de les competències dels nostres alumnes. La càmera ha de ser un recurs més dintre de l’aula, un instrument més per adquirir coneixements, per potenciar la capacitat d’observació, l’esperit crític, la imaginació, la sensibilitat dels nostres alumnes.
Crec que l’educació no ha sapigut integrar ni explotar la fotografia, per diferents raons, per la insuficient preparació del professorat dels nostres centres, la incoherent distribució dels recursos, la rigidesa en l’organització dels espais escolars, la inflexibilitat dels agrupaments dels alumnes, i sobretot per la manca de consciència sobre de la necessitat d’una alfabetització audiovisual.
La fotografia és una eina, un document i un objecte de treball que facilita les activitats imaginatives i creatives en l’aula. És necessari que hi hagi una planificació didàctica del equip docent, especificant els objectius i les finalitats del seu ús.
La imatge és un mitjà de comunicació no verbal que supera barreres com l’idioma, ens ajuda a comprendre la realitat, amb ella podem expressar sentiments, emocions i captar moments únics i puntuals.
Tenir a l’abast una càmera permet que qualsevol situació pugui ser captada i/o enregistrada i fer-ne activitats posteriors, de manera que deixi de ser una situació excepcional que emmascara la realitat.
Facilita els canals perquè la persona pugui expressar el seu món intern ple de sentiments, de sensacions i d’emocions de manera creativa, alhora que aprèn a percebre i entendre el món des de diferents punts de vista.
Estem oferint eines per a saber veure, saber representar i saber interpretar el món que ens envolta, i el nostre món interior. Alhora que ens ofereix la possibilitat de tenir un espai de creixement personal per a jugar, experimentar, provar, endevinar, intuir, fruir per exercir la nostra curiositat, la capacitat de sorprendre’ns.
La fotografia ens pot ajudar a ensenyar les festes tradicionals de la nostra cultura. Podem realitzar activitats encaminades a que discriminin entre elles, a que reconeguin les decoracions…
Ens pot ajudar en l’explicació de les unitats didàctiques, centres d’interès, projectes…la mestra es pot ajudar de la fotografia com a suport a les seves explicacions, això facilitarà una millor comprensió per part dels seus alumnes.
Treballar la fotografia ja que les noves tecnologies estan presents en l’actualitat i a l’abast de tots. Des de qualsevol aula, podem aprofitar per ensenyar als alumnes com fer una fotografia, utilitzar la càmera fotogràfica, des de per exemple un racó de l’aula per treballar la fotografia. Amb aquest treball es pot facilitar la relació amb els companys i mestres, també pot ajudar a que els alumnes més tímids siguin més comunicatius.