Feu la següent activitat, tot afegint el màxim d’informació. Una d’aquestes obres l’haureu de comentar a la prova.
Recursos sobre Renaixement i Reforma
Comencem l’edat Moderna i treballarem amb aquets links. Per saber més de les Reformes protestants tenim aquestes pàgines: http://www.icarito.cl/medio/articulo/0,0,38035857_152309075_148633542,00.html i http://www.luther.de/es/kontext/welt/politik.html . Per altra banda, farem les activitats del JClic: http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=1398
Activitat d’investigació sobre la batalla de Llerona de 1485
Objectiu de l’activitat:
-1 Que l’alumne aprengui a buscar informació i després haver de sintetitzar seguint unes orientacions
-2 Que l’alumne sigui creatiu a l’hora de presentar el treball
Plantejament del treball
– El treball tracta sobre la batalla de Llerona de 1485 que enfrontà els remences i els seus enemics.
Estructura del treball:
Ha de constar dels següents apartats com a mínim:
– 1: Breu descripció general en un paràgraf introductori (1 punt)
– 2: Quan i on va tenir lloc l’esdeveniment? (1 punt)
– 3 Qui van ser els protagonistes i quin era el seu càrrec durant el succés (1 punt)
– 4: Causes i antecedents que el van propiciar (2 punts)
– 5: Desenvolupament de l’esdeveniment enumerant els fets clau, acabant en un desenllaç final (1 punt)
– 6: Repercussions posteriors o conseqüències a curt i llarg termini. (2 punts)
– 7: Fonts d’informació utilitzades, almenys una bibliogràfica i una altra d’internet (1 punt)
– 8: Enllaços interessants per ampliar la informació (1 punt)
Es valoraran els treballs que desenvolupin més el tema utilitzant més fonts d’informació apart d’internet.
DATA LÍMIT ENTREGA: dilluns 11 de gener. Es pot enviar per internet a enavar22@gmail.com
TREBALL GRUPAL DEL TEMA “FORMACIÓ I EXPANSIÓ DE LA CORONA D’ARAGÓ”
Aquest tema correspon a part dels temes 4 i 5 i l’avaluarem el proper dimarts 15 de desembre. Cada grup haurà treballat quatre dels apartats i la resta els hi resumiran companys dels altres grups tal i com vam fer en el tema 3..
Sessió 1. Recerca d’informació a internet.
Sessió 2 i 3. Resum del apartat amb el llibre i materials d’internet.
Sessió 4 i 5. Traspàs d’informació en el grup base i elaboració del full d’estudi.
GRUPS
GRUP A: Apartat 4.4. Formació de la Corona d’Aragó.
-Què va significar el matrimoni de Ramon Berenguer IV i Peronella?
-Quins territoris va conquerir Ramon Berenguer IV?
-Cóm es va portar a terme el repoblament?
GRUP B: Apartat 4.5. L’expansió econòmica i política (creixement econòmic i expansió occitana).
-Explica els trets del creixement econòmic a partir del segle XI.
-Cóm es va iniciar l’expansió cap a Occitània? Qui la començà? Cóm es va resoldre?
GRUP C: Apartat 5.1. L’expansió militar del segle XIII (conquesta de Mallorca i València)
En les conquestes de Jaume I, quins sectors tenen interessos i quins són aquests?
-Cóm es produí la conquesta de Mallorca i València?
GRUP D: Apartat 5.2. L’expansió per la Mediterrània.
-Quins territoris van conquerir els reis catalans a la Mediterrània?
-Cóm organitzaven el comerç a la Mediterrània?
GRUP E: Apartat 5.3. i 5.4. Activitats econòmiques i societat i organització de la monarquia.
-Quins grups socials componien la societat feudal catalana?
-Quina estructura tenia el regne de la corona d’Aragó?
-Explica què era el pactisme i com s’exercia el govern?
GRUP F: Apartat 5.5. Les institucions de govern.
-Fes un esquema indicant com s’organitzaven les institucions catalanes i qui en formava part i qui no.
-Quines eren les institucions de govern municipal? Què era el Consell de Cent? Per què rebia aquest nom?
GRUP G: Apartat 5.6. La crisi dels segles XIV i XV.
-Crisi demogràfica i econòmica del segle XV.
-Explica breument els tres enfrontaments polítics i socials del segle XV.
Violència de gènere
Parlem-ne amb dues notícies:
http://www.publico.es/agencias/efe/271867/jovenes/victimas/verdugos/violencia/machista
Preguntes tema 3
TEMA 3. LA CIUTAT MEDIAVAL
Apartat 1. La recuperació de la vida urbana.
-En què consistía la rotació triennal?
– Noves tècniques agrícolas i nous instruments.
-Conseqüències del canvi a l’agricultura.
-els canvis a les ciutats.
Apartat 2. Les activitats urbanes: artesanía i comerç
-Què eren els gremis? Cóm s’organitzaven?
-Quines eren les principals rutes de comerç?
-Com era el treball artesà?
-Cóm sorgiren les fires?
Apartat 3. La societat urbana.
Cóm el creixement de les ciutats va canviar la societat feudal.
-Quins eren els grups socials a les ciutats.
-quina era la base de la riquesa a les ciutats.
-Cóm era el govern de les ciutats.
Apartat 41. i 4.2.. La consolidació del poder reial. Institucions
-Explicar el pacte del rei amb la burgesia.
-Qué són el Parlament i les corts? Qui els formava?
– Qué era la cort reial? Qui la formava?
Apartat 4.3.. Guerra dels Cent anys.
-Qué va ser la Guerra dels cent Anys?
-quina durada va tenir. Quantes guerres hi van haver.
Apartat 5.1. La crisi de la baixa Edat Mitjana. Fam i guerres.
-Quan va aparéixer la pesta negra? Cóm va aparéixer?
-conseqüències de la crisi?
-Cóm va afectar la pesta negra? Cóm va desaparéixer?
Apartat 5.2. i 5.3. La crisi de la Baixa edat Mitjana: epidèmies i revoltes.
-Quins danys provocaven les guerres entre senyors feudals?
-Per qué es van produir les revoltes? Quins tipus va haver?
-Fer un esquema de la crisi del segle XIV.
ACTIVITAT DE RECUPERACIÓ DE LECTURA
CRÈDIT DE LECTURA
Llegir l’obra Tom Sawyer de Mark Twain.
Fer les activitats del dossier que trobareu a http://www.xtec.cat/lic/centre/professorat/dossiersgust/gust_2008_09/gust_secundaria/Mark_Twain_alumnat.pdf (pàgines 17 a 82).
Entregar-ho abans del 4 de desembre.
El feudalisme
En la segona unitat treballarem el feudalisme. Treballarem amb uns apunts a internet de Juanjo Romero . També al final de la unitat farem una activitat de Núria Coma tot comparant l’art romànic i gòtic.